Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor ons privacy- en cookiebeleid. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord

EU-privacywet flink onder vuur

Door: | 13 maart 2014 15:03

Internet & Thuis

De Europese privacy-verordening wordt van alle kanten flink onder vuur genomen. Hij zit vol gaten, klagen privacygroepen terwijl de techsector klaagt dat de verordening digitale innovatie smoort.

Het zal u niet verbazen, de gisteren aangenomen Europese privacy-verordening is een politiek compromis. En van een compromis worden partijen in het privacydebat niet blij. En omdat de verordening nog niet definitief is, is het hoogste tijd voor een laatste lobbypoging.

Regeldruk smoort innovatie en economie

De techbranche heeft zijn hoop gevestigd op de Raad van Ministers van de lidstaten, die nog kunnen dwarsliggen. De verordening is de dood in de digitale pot en leidt tot hoge regeldruk.

"Het zal Europa remmen om profijt te trekken uit nieuwe methodes om data te gebruiken. Het zal Europa op een achterstand zetten in vergelijking met andere delen van de wereld, die nieuwe technologie wel omarmen."

"Bedrijven in alle soorten en maten krijgen last van deze Europese databeschermingswetten. Ook de Europese onderzoeksgemeenschap. Als de wetten het doel voorbij schieten zullen innovatie smoren en Europa verbannen tot de marge van de digitale economie," aldus Digital Europe, een brancheclub van talloze techbedrijven waaronder Microsoft, Samsung, Nokia, Philips, IBM, HP en Apple.

Profileren zonder toestemming

Aan de andere kant zijn de privacygroepen ook niet tevreden. Er zitten drie enorme gaten in het plan, concludeert Bits of Freedom (BoF). Ten eerste is voor het verwerken van 'pseudonieme data' geen toestemming vereist, terwijl die data vaak eenvoudig is te herleiden tot personen. Vervolgens kunnen bedrijven met deze pseudonieme data toch profielen opbouwen en te gelde maken, alles zonder toestemming.

Ten slotte is er geen harde eis dat bedrijven buiten Europa zich aan de Europese privacyregels moeten houden, de boterzachte Safe Harbor voor Amerikaanse bedrijven blijft bestaan, constateert Janneke Sloëtjes van BoF. Weliswaar roept het Europees parlement in een aparte resolutie op om het Safe Harbor-akkoord op te schorten, dit is in de verordening niet hard gemaakt.

Richting climax

In juni zal de Raad van Ministers de privacywet behandelen, maar veel ruimte om te manoeuvreren (welke kant dan ook op) is er niet meer, of het hele plan moet worden getorpedeerd. Die nucleaire optie lijkt na jaren onderhandelen, lobbyen en schaven uitgesloten.

1 Reacties op: EU-privacywet flink onder vuur

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Oscar
    • 3 jaren geleden
    Dat zal kunnen betekenen dat voor de ontwikkeling van freeware software, nieuwe apps die voorheen gratis waren, betaald zal moeten worden, nog minder freeware, software, minder gratis apps, of misschien wel duurdere apps, het zal betekenen dat de kosten van het internet zullen stijgen, waarom?
    .
    Omdat de meeste content, de ontwikkeling van gratis apps, freeware software, e-mail cloud diensten, gefinancierd wordt uit de handel in surf- en privégegevens. die gratis mail cloud diensten zoals outlook.com of Gmail, zouden wel eens een betaalde dienst kunnen worden, evenals het (nu) nog gratis Spotify.
    .
    Die hele privacy regelgeving is nu zo ver doorgeschoten, Dat het huidige internet zoals we dat nu (nog) kennen, onbetaalbaar wordt. Want alles wat nu gratis aan internet diensten wordt aangeboden, moet wel ergens van betaald worden.
    .
    Nu kun je (nog) voor een maandelijks abonnement bedrag bij je provider, onbeperkt de hele wereld rond, internetten, surfen, mailen, Skypen, Whatss appen, muziek streamen enz.
    .
    Omdat de werkelijke overige onkosten (onderhoud datacentra) voor instandhouding van het huidige internet infrastructuur worden betaald uit advertentie inkomsten, en ja, registreren van internet surfgedrag.
    .
    De EU roept over (digitale) vrijheid, van internet, maar dat gratis vrije internet, komt er niet vanzelf, dat heeft wel z'n prijs, een prijs die nu nog wordt betaald uit verkoop van surfgegevens, en (en wat sommige internetters ervaren als storende) advertenties op websites.
    .
    Want niets is echt gratis, zelfs niet het gebruik van het wereld wijde web. Ook op het World Wide Web, gaat voor niks alleen de zon op.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.