Facebook in de strijd om muziekrechten

Door: Lub Snoek Lub Snoek | 14 februari 2017 14:01

Internet & Thuis

Facebook wil deals sluiten met platenmaatschappijen. Hierdoor zouden gebruikers auteursrechtelijk beschermde muziek in hun eigen video's kunnen gebruiken.

Grammy

Dat meldt de website Bloomberg. Voorafgaand aan de uitreiking van de Grammy's, gaven enkele opkomende artiesten van Universal Music een optreden voor vertegenwoordigers uit de muziekindustrie. Naast marketingbazen van Spotify, Apple en Pandora, zat er ook een nieuwkomer bij: Facebook. Lees ook: Maakt Apple Music de inhaalslag op Spotify?

Facebook zou voorafgaand aan de Grammy's onderhandeld hebben met Universal Music. Het internetbedrijf toont grote interesse in een akkoord met de muziekindustrie. Een overeenkomst zou gebruikers van Facebook in staat stellen om muziek van de labels in hun zelfgemaakte video's te gebruiken. Dit zou ook de weg vrij kunnen maken voor professionele video's van de labels zelf op Facebook.

Video

Hoewel Facebook de interesse verloren lijkt te hebben in live video's, is de interesse in reguliere en professionele video's alleen maar gegroeid. Het aantal bekeken video's op Facebook is de afgelopen jaren met een miljard gegroeid. Hoewel Twitter en Snapchat de grootste concurrenten zijn van Facebook op het gebied van social media, zal Google hun grootste rivaal zijn als Facebook zich wil richten op video's. Het videonetwerk van Google, YouTube, wordt door gebruikers vaak bezocht voor muziek.

Het patenteren van muziek op Facebook zou grote golven teweeg kunnen brengen in de muziekindustrie. Platenmaatschappijen zijn al langer op zoek om meer opbrengsten te halen uit diensten die muziek online aanbieden. Met bijna 2 miljard gebruikers en een groeiende advertentiemarkt, zou Facebook de muziekindustrie een enorme boost kunnen geven.

Druk

Een ander voordeel van een deal met Facebook voor de muziekindustrie is het zetten van druk op YouTube. Platenmaatschappijen zijn al langer ontevreden over het soms lakse beleid van YouTube met betrekking tot auteursrechten. Desondanks is de videowebsite goed voor een miljard dollar per jaar aan opbrengsten voor de muziekindustrie en hebben veel artiesten hun roem aan het platform te danken.

Facebook is zich bewust van het beeld dat platenmaatschappijen bij YouTube hebben. De internetgigant benadrukt dan ook dat de opbrengsten eerlijk worden verdeeld en dat er hard zal worden opgetreden tegen piraterij.

Platform

Mocht een deal met platenmaatschappijen een voorbode zijn van professionele video's op Facebook, dan is het nog maar de vraag waar deze worden geplaatst. Momenteel zijn video's onderdeel van de tijdlijn en kan een professionele video van Facebook met één veegbeweging worden vervangen met een vakantiefoto van de buren. Er zijn al berichten over een eigen TV-app van Facebook, het zou dus kunnen dat het sociale netwerk hun pijlen op de televisie richt.

Facebook is niet de eerste die zich op professionele video's richt. Apple was al in gesprek met filmmaatschappijen om bioscoopfilms voor een hoger tarief te verhuren via iTunes.

0 Reactie(s) op: Facebook in de strijd om muziekrechten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.