Facebook test methode tegen nepnieuws in Duitsland

Door: Lub Snoek Lub Snoek | 16 januari 2017 10:56

Internet & Thuis

In Duitsland test Facebook een nieuwe methode om nepnieuws te weren van de tijdlijn van gebruikers.

Correctiv

Volgens Financial Times was Facebook al langer in gesprek met Duitse media. Inmiddels zijn de tests met de nepnieuwsfilters gestart. Duitse gebruikers van Facebook kunnen voortaan nepnieuws markeren, waarna er een speciaal team naar gaat kijken. Lees ook: Zo kies je de beste smartphone.

Het speciale team bestaat vooralsnog uit het onafhankelijke bedrijf Correctiv. Dit bedrijf controleert de gemarkeerde berichten om te kijken of het daadwerkelijk om nepnieuws gaat.

Niet verwijderen

Nadat Correctiv bevestigt dat een bericht nepnieuws is, verwijdert Facebook het bericht niet van het sociale netwerk. Het bericht wordt lager in de tijdlijnen geplaatst, waardoor gebruikers deze minder snel in beeld krijgen. Fanatiek gebruikers van Facebook kunnen het bericht dus alsnog tegenkomen in hun tijdlijn

Berichten die naar het nepnieuws linken, worden echter wel gemarkeerd. Zo weten gebruikers dat een bepaald bericht nepnieuws is. Op het moment dat een gebruiker nepnieuws wil delen, verschijnt er een waarschuwing in beeld dat het om nepnieuws gaat.

Wereldwijd

Momenteel wordt het filter alleen in Facebook getest, al zal het niet lang duren voordat andere landen dit filter ook krijgen. Er zijn al gesprekken gevoerd over het filter met Amerikaanse mediabedrijven.

Facebook en Google stopten al eerder met advertenties op websites met nepnieuws, waardoor deze websites geen geld meer konden verdienen met hun nieuws.

Gekleurd

Dat Facebook een commissie opricht om nepnieuws uit de tijdlijn te vissen, maakt Facebook nog geen objectief nieuwsplatform. Facebook weet de politieke voorkeur van veel gebruikers en speelt hierop in met bepaald nieuws. De website Blue Feed, Red Feed geeft het verschil aan tussen verschillende Facebook-tijdlijnen op basis van getoonde interesses.

0 Reacties op: Facebook test methode tegen nepnieuws in Duitsland

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord