Facebook test methode tegen nepnieuws in Duitsland

Facebook test methode tegen nepnieuws in Duitsland

Geplaatst: 16 januari 2017 - 08:56

Aangepast: 9 mei 2023 - 14:19

Redactie ID.nl

In Duitsland test Facebook een nieuwe methode om nepnieuws te weren van de tijdlijn van gebruikers.

Correctiv

Volgens Financial Times was Facebook al langer in gesprek met Duitse media. Inmiddels zijn de tests met de nepnieuwsfilters gestart. Duitse gebruikers van Facebook kunnen voortaan nepnieuws markeren, waarna er een speciaal team naar gaat kijken. Lees ook: Zo kies je de beste smartphone.

Het speciale team bestaat vooralsnog uit het onafhankelijke bedrijf Correctiv. Dit bedrijf controleert de gemarkeerde berichten om te kijken of het daadwerkelijk om nepnieuws gaat.

Niet verwijderen

Nadat Correctiv bevestigt dat een bericht nepnieuws is, verwijdert Facebook het bericht niet van het sociale netwerk. Het bericht wordt lager in de tijdlijnen geplaatst, waardoor gebruikers deze minder snel in beeld krijgen. Fanatiek gebruikers van Facebook kunnen het bericht dus alsnog tegenkomen in hun tijdlijn

Berichten die naar het nepnieuws linken, worden echter wel gemarkeerd. Zo weten gebruikers dat een bepaald bericht nepnieuws is. Op het moment dat een gebruiker nepnieuws wil delen, verschijnt er een waarschuwing in beeld dat het om nepnieuws gaat.

Wereldwijd

Momenteel wordt het filter alleen in Facebook getest, al zal het niet lang duren voordat andere landen dit filter ook krijgen. Er zijn al gesprekken gevoerd over het filter met Amerikaanse mediabedrijven.

Facebook en Google stopten al eerder met advertenties op websites met nepnieuws, waardoor deze websites geen geld meer konden verdienen met hun nieuws.

Gekleurd

Dat Facebook een commissie opricht om nepnieuws uit de tijdlijn te vissen, maakt Facebook nog geen objectief nieuwsplatform. Facebook weet de politieke voorkeur van veel gebruikers en speelt hierop in met bepaald nieuws. De website Blue Feed, Red Feed geeft het verschil aan tussen verschillende Facebook-tijdlijnen op basis van getoonde interesses.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten