Betrapte techgiganten maken niet 'per ongeluk' fouten

© PXimport

Betrapte techgiganten maken niet 'per ongeluk' fouten

Geplaatst: 1 mei 2019 - 13:43

Aangepast: 24 november 2022 - 13:37

Justin Doornekamp

Facebook heeft jarenlang zonder toestemming van 1,5 miljoen nieuwe gebruikers het adresboek uit de e-mailaccounts gekopieerd. Facebook claimt dat dit per ongeluk ging, maar dat gelooft natuurlijk niemand. Persoonsgegevens zijn ontzettend waardevol voor het sociale netwerk. Facebook is niet het enige bedrijf dat opzettelijk de fout in ging. Deze drie bedrijven kunnen er ook wat van.

Google

Google bracht met zijn Street View-auto’s niet alleen wegen in kaart, maar de auto’s bleken tegelijkertijd ook uitgerust met antennes om wifinetwerken van huishoudens in kaart te brengen. ‘Per ongeluk’ aldus Google.

Betrapte techgiganten maken niet 'per ongeluk' fouten  -15817423

© CIDimport

Microsoft

In oktober 2017 constateerde de Autoriteit Persoonsgegevens dat Microsoft Windows 10-gebruikers niet duidelijk informeert over welke gegevens het bedrijf voor welke doelen gebruikt. Microsoft vertelde bijvoorbeeld niet dat het bij de standaardinstellingen voortdurend gegevens verzamelt over het gebruik van apps en het surfgedrag via de browser Edge. Het bedrijf wist zelf dat het fout zat en maakte de geconstateerde overtredingen ongedaan bij de Windows-update in april 2018.

Apple

Wetenschapper Jonathan Zdziarski kwam er in 2014 achter dat foto’s, browsergeschiedenissen en GPS-gegevens van iOS-gebruikers via een achterdeurtje te benaderen waren door hackers. Dit bleek evenwel niet de meest verontrustende bevinding van Zdziarski. De wetenschapper zag dat Apple expres de achterdeur openhield. De iPhone-fabrikant zegt dat het achterdeurtje wordt gebruikt om IT-afdelingen, ontwikkelaars en Apple de benodigde informatie te geven bij technische problemen, maar dat de privacy en veiligheid van gebruikersgegevens gewaarborgd blijft. Zdziarski zet er zijn vraagtekens bij.

Nokia

Er zijn nog veel andere gevallen, waarin bedrijven zich moesten verontschuldigen, maar het is uiteraard moeilijk aan te tonen dat de ondernemingen expres de fout in gingen. Wat te denken van Nokia, dat een nepdemonstratie gaf van de PureView OIS-technologie in de Lumia 920. In een advertentie van Nokia moest duidelijk worden dat de nieuwe smartphone stabiele beelden kon schieten in vrijwel alle scenario's, maar al snel bleken de beelden gemaakt met een normale camera. “Excuus”, zei het Finse bedrijf. Ondertussen had wel iedereen het over de reclame.

Columnist Josh Constine van Techcrunch beargumenteert dat verontschuldigingen door grote techbedrijven vaak niet meer zijn dan loze beloften. Hij onderzocht meerdere excuusbrieven van bekende ondernemingen en kwam tot de conclusie dat er bijna nooit iets verandert aan de onderliggende structuur van het bedrijf.

“Sorry zeggen is geen verontschuldiging, maar het is een list om vergiffenis te krijgen”, aldus Constine.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten