Geen bezorging naar Nederland? Gebruik een doorstuurservice

© PXimport

Geen bezorging naar Nederland? Gebruik een doorstuurservice

Geplaatst: 18 oktober 2020 - 05:35

Aangepast: 25 november 2022 - 10:36

Dennis Gandasoebrata

Een belangrijke beperking bij het bestellen in het buitenland vormt het bezorgen van je pakket: je probeert een Nederlands adres op te geven, maar de winkel biedt je die optie eenvoudigweg niet. Een doorstuurservice biedt uitkomst. We stellen er enkele aan je voor.

Hoewel we op het internet met alles en iedereen verbonden zijn en we nagenoeg alles online kunnen bestellen, blijven er situaties waarin er beperkingen gelden. Een sprekend voorbeeld zijn webwinkels die alleen in eigen land bezorgen. Zie je een product in een buitenlandse winkel en wil je dat bestellen, dan val je met een Nederlands adres buiten de boot.

Voor deze situatie kun je gebruikmaken van een doorstuurservice. Goed voorbeeld hiervan is Forward2Me: een dienst waarmee je kunt winkelen in verschillende landen (Engeland, Duitsland, Japan en Turkije) en waarmee alle bestellingen netjes op de Nederlandse deurmat worden bezorgd. Een andere grote dienst is Shipito, dat zich specialiseert in Amerikaanse bestellingen.

Het proces van een doorstuurservice is relatief eenvoudig. Eerst meld je je aan bij de dienst, een kosteloos proces. Tijdens de registratie ontvang je een postadres. Het gaat hierbij om een fysiek bezorgadres in het land waarin je wilt bestellen. Zodra je je bestelling bij de webwinkel plaatst, geef je dat adres op. Zodra het pakket wordt ontvangen door de doorstuurservice, word je hiervan op de hoogte gesteld.

 

© PXimport

Via een persoonlijk dashboard kun je details bekijken. Zo bieden doorstuurservices vaak de mogelijkheden om een foto van het pakketje te bekijken (naast de controle ook goed voor de voorpret), om de verzenddocumenten te controleren en om aan te geven wat je met het pakketje wilt doen. Zo kun je het direct doorsturen, maar ook bundelen, weggooien of terugsturen naar de afzender.

Bestel je vaak meerdere producten in een land bij verschillende aanbieders? Veel doorstuurdiensten bieden de mogelijkheid om de bestellingen niet direct door te sturen, maar de losse bestellingen te bundelen in één grote verpakking en dan pas door te sturen. Dat scheelt verzendkosten.

Extra kosten

De doorstuurdiensten verdienen aan de verzendkosten die ze je berekenen en zijn afhankelijk van grootte en gewicht. Bovendien kun je bij veel aanbieders ook kiezen via welke koerier het pakket wordt verstuurd en hoeveel haast je hebt bij het doorsturen. Deze factoren bepalen het eindtarief.

 

© PXimport

In de praktijk betaal je zo’n 15 procent marge voor de doorstuurdienst. Soms bieden de diensten je aan om het pakket extra te verzekeren. Een aardige optie, maar controleer eerst welke bescherming wordt geleverd binnen het door jouw gekozen verzendcontract.

Is deze dekking naar je inzicht te laag, dan kun je gebruikmaken van de extra verzekering van de doorstuurservice die in de praktijk doorgaans beschadiging en verlies dekt.

Via een community

Een andere interessante ontwikkeling is tot slot Parcl. Parcl is een community die het winkelend publiek en partijen bij elkaar brengt die de pakketten kunnen doorsturen (forwarders). Het lidmaatschap is gratis: je betaalt alleen wanneer er een transactie plaatsvindt. Via de website geef je aan welke producten u wilt kopen en in welk land de aankoop is.

De forwarders kunnen op je aanvraag reageren en een prijsopgaaf doen van de aankoop. Je kunt kiezen uit de beste aanbiedingen. Via het platform kun je vervolgens in contact komen met de uitgekozen forwarder om de details en verdere voorwaarden te bespreken.

 

© PXimport

Nadat je tot overeenstemming bent gekomen, betaal je de bestelling. Het gaat hierbij om een totaalbedrag, dus inclusief verzendkosten. Je krijgt het adres van de forwarder, dat je vervolgens gebruikt om de bestelling te laten bezorgen.

Kenmerkend aan Parcl is de mogelijkheid om de forwarder ook de producten te laten bestellen, zodat je er zelf geen omkijken naar hebt. Uiteraard betaal je ook voor deze dienstverlening. In dat geval keur je de aankoop goed, voordat deze daadwerkelijk naar je wordt verstuurd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000