Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Bellen via wifi en 4G met Vodafone

Door: Rens Blom | 24 januari 2017 10:33

Vodafone
Internet & Thuis

Vodafone lanceerde eind vorig jaar wifi- en 4G-bellen, wat diverse voordelen moet bieden ten opzichte van ‘het oude bellen’ via 2G en 3G. Computer!Totaal nam de proef op de som en probeerde de twee nieuwe diensten een aantal weken uit.

Dit zijn volgens Vodafone de voordelen

‘Bellen is toch bellen?’, horen we je wellicht denken. Dat klopt, maar bellen via wifi en 4G biedt volgens Vodafone een paar belangrijke verbeteringen ten opzichte van bellen via de oude 2G- en 3G-netwerken. Zo moeten wifi en 4G sneller een spraakoproep tot stand brengen en een betere geluidskwaliteit bieden – Vodafone heeft het over hd-geluid. De belangrijkste geclaimde verbetering zit ‘m in de ontvangst: wifi-bellen maakt gebruik van het (stabiele) wifi-netwerk waarop je bent aangemeld, waardoor dikke betonnen muren of goedgeïsoleerde gebouwen met slechte mobiele dekking geen probleem meer vormen.

Bij 4G-bellen moet je dezelfde voordelen ervaren, maar maak je gebruik van Vodafone’s 4G-netwerk. Omdat je geen wifi nodig hebt, kun je ook buitenshuis via 4G bellen.

Aandachtspunten

Dat bellen gaat niet ten koste van je databundel, zoals dat bij bijvoorbeeld bellen via WhatsApp het geval is. Vodafone haalt de belminuten die je via wifi of 4G verbruikt van je belbundel af. Wie geen (sim-only) abonnement met onbeperkt bellen heeft, moet daar dus rekening mee houden. Een tweede punt is dat je via wifi of 4G niet het alarmnummer kan bellen, dan schakelt je telefoon over naar het normale mobiele netwerk. Waarom is ons niet duidelijk, al is er vast een reden voor.

Een ander aandachtspunt: lang niet alle smartphones ondersteunen bellen via wifi en 4G. Zo kunnen alleen wat Samsung-toestellen overweg met de twee nieuwe beltechnologieën en ondersteunt de iPhone enkel wifi-bellen. 4G-bellen wordt later toegevoegd, zegt Vodafone. Onderstaande lijst toont de smartphones die wifi-bellen en 4G-bellen ondersteunen op 23 januari 2017.

- Samsung Galaxy S7 en S7 Edge

- Samsung Galaxy S6 en s6 Edge*

- Samsung A3 (2016) en A5 (2016)*

- iPhone 7 en 7 Plus**

*Voor de Samsungs, behalve de S7 en S7 Edge, gelden extra software-eisen.
** Vodafone laat ons weten dat er naar verwachting binnenkort meer iPhone's ondersteuning krijgen voor wifi-bellen.

Zo stel je wifi- en 4G-bellen in op Android en iOS

Heb je een iPhone, dan dient die minimaal op iOS 10.2 te draaien. Ga naar Instellingen > Algemeen en kies voor Info. Voer als je dat nog niet gedaan hebt de 27.1-update uit die nodig is om het wifi-bellen te activeren en ga terug naar Instellingen. Kies Telefoon en schakel daarna Bellen via wifi in.

Maak je gebruik van een ondersteunde Samsung-smartphone? Ga dan naar de telefoon-app, klik rechtsboven op de drie puntjes en druk op Instellingen. Selecteer Bel via wifi en kies bij Voorkeur wifi of Voorkeur mobiele netwerkvoor het mobiele netwerk. De Samsung-telefoon geeft tijdens het bellen ook een melding als het om een ‘hd-gesprek’ gaat.

Onze ervaringen met bellen via wifi en 4G

De afgelopen weken hebben we het bellen via Vodafone’s wifi en 4G getest met een Samsung Galaxy S7 en Apple iPhone 7 Plus. De iPhone kan in vliegtuigstand met wifi aan bellen via wifi, en dat hebben we regelmatig geprobeerd naar een niet-Vodafone-gebruiker. Om maar direct tot de conclusie te komen: binnenshuis vinden we het kwaliteitsverschil met bellen via 2G/3G minimaal. Mogelijk klinkt degene met wie we bellen iets duidelijker, maar dat kan ook het placebo-effect zijn omdat we weten dat we via wifi bellen. Buitenshuis, met het bellen via 4G, ervaren we wel een verschil in de gesprekskwaliteit in vergelijking met 2G/3G. Het is geen groot verschil, maar de persoon aan de andere kant van de lijn klinkt wel levendiger en met minder ruis. Ook Vodafones argument dat een verbinding sneller wordt opgezet, lijkt te kloppen. Ten opzichte van een spraakoproep starten via 2G/3G scheelt het één, misschien twee seconden, dus de kans bestaat dat je het niet merkt. Wanneer je van bellen via wifi overschakelt op het mobiele netwerk (of andersom) merk je dat niet tijdens het bellen; de verbinding blijft stabiel.

Conclusie

Vodafone claimt dat bellen via wifi en 4G een aantal belangrijke voordelen met zich meebrengen ten opzichte van het ‘oude bellen’ zoals we dat al jaren doen. Een oproep moet sneller tot stand komen, beter klinken en minder tot geen last ondervinden van bebouwing die 2G/3G-signalen blokkeert. Onze praktijktests wijzen uit dat een oproep inderdaad sneller tot stand komt en bij 4G-bellen merken we een klein, positief verschil in de gesprekskwaliteit. Bij wifi-bellen hebben we die indruk echter niet. Wel kunnen we in gebouwen waar Vodafones 2G- en 3G-netwerken nauwelijks dekking bieden, met wifi- en 4G-bellen een goed telefoongesprek voeren. Dat is fijn, en al met al zijn we ervan overtuigd dat de twee nieuwe diensten het bellen inderdaad gaan verbeteren.

Maar dat gaat langzaam, want momenteel ondersteunen enkel wat iPhones en Samsung Galaxy-smartphones bellen via wifi en 4G. Vodafone-klanten die een andere telefoon hebben, kunnen er vooralsnog dus geen gebruik van maken. Daarnaast zal de toegevoegde waarde van de twee diensten per Vodafone-klant verschillen. Wie nu tevreden is met de dekking en gesprekskwaliteit, zal straks weinig verschil merken. Maar ervaar je slechte dekking en matige telefoongesprekken, dan kunnen de nieuwe technologieën in de (nabije) toekomst een verschil gaan maken.

1 Reacties op: Bellen via wifi en 4G met Vodafone

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 9 maanden, 4 weken geleden Xander
    Quote :: "Een tweede punt is dat je via wifi of 4G niet het alarmnummer kan bellen, dan schakelt je telefoon over naar het normale mobiele netwerk. Waarom is ons niet duidelijk, al is er vast een reden voor."

    Bij uitval van de zendmasten door stroomuitval, worden er aggregaten gestart om deze zendmasten alsnog te laten functioneren.
    Om het stroomverbruik te beperken wordt alleen het normale mobiele netwerk ingeschakeld, aangezien dat minder stroom verbruikt dan 4G.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.