ING krabbelt terug: betaaldata niet doorverkocht

Door: | 17 maart 2014 12:03

Internet & Thuis

De ING Bank gaat voorlopig toch geen advertenties serveren op basis van betaalgegevens van klanten. De reden? De bezorgde reacties van klanten. De bank zegt sorry.

In een open brief aan alle ING-klanten maakt directievoorzitter Nick Jue zijn excuses voor de ontstane onduidelijkheid en onrust. Vorige week maandag ontvouwde de bank een omstreden Big Data-plan, allereerst via een interview van directeur Particulieren Hans Hagenaars met het FD. De ING wil (na een expliciete opt-in) adverteerders inzicht geven in het betalingsgedrag van zijn klanten. Zo kunnen gerichte advertenties ontstaan, naar eigen zeggen om "klanten te helpen om financieel fit te blijven."

Maar het hele plan gaat de ijskast in. CEO Jue schrijft dat de bank onduidelijk is geweest over dit zo gevoelig onderwerp. "Hierdoor hebben wij veel bezorgde reacties van onze klanten ontvangen. Deze reacties maken duidelijk dat er veel vragen en zorgen zijn over de bescherming van klantgegevens. En dat spijt mij zeer", schrijft hij. De ING-topman benadrukt vervolgens meerdere malen dat individuele klant- en transactiegegevens niet met derden worden gedeeld of verkocht.

Test voorlopig van de baan

De ING krabbelt in de laatste alinea van de open brief terug. "Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan. Of wij een proef gaan uitvoeren met een selecte groep klanten die hiervoor belangstelling heeft, wanneer en onder welke condities, zullen we pas bepalen na deze gesprekken." En tot slot: "Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden."

ING en Het Gebruik Van Klantgegevens