Google Search Console: Maak je site vindbaar in Google

Door: Laura Kempenaar | 17 juni 2019 17:46

Google
How To

Of je nou wil weten hoeveel van je klanten op je zakelijke website kijken, of dat je een geweldig weblog hebt over vegetarisch koken: het is altijd goed om inzicht te hebben in wat mensen precies komen doen op je website. Welke pagina's scoren hoog in Google? Je kunt dat handig bekijken in Google Search Console.

Voor je gebruik kunt maken van Google Search Console, is het nodig om je hier eerst op aan te melden en aan te tonen dat het jouw website is waarover je inzicht wilt hebben. Hiervoor heeft Google een handig stappenplan gemaakt op https://www.google.nl/intl/nl/webmasters Het kost maar een paar minuten om het allemaal in te stellen, waarna je al snel inzicht krijgt in hoe jouw website het doet in de zoekmachine.

Google Webmaster Tools

Google Search Console

Als je de Google Search Console opent (search.google.com), dan krijg je een dashboard te zien met daarin onder andere je prestaties (dus hoeveel klikken er kwamen via Google), de dekking (hoeveel pagina’s oké zijn bevonden door Google) en de Optimalisaties (zoals hoe goed je site het doet op mobiele toestellen). Wat het meest interessant is, dat zijn die Prestaties, dus klik daarin op ‘Rapport Openen’.

Wat goed is om in het achterhoofd te houden, dat is dat Prestaties dus echt alleen van toepassing zijn op hoe Google mensen naar je website navigeert. Het zegt niets over het aantal bezoeken van je website in het algemeen, daarvoor moet je zijn in andere tools. Heb je bijvoorbeeld een Wordpress-site, dan kun je in dat dashboard zien hoeveel bezoekers je hebt per maand.

Google Webmaster Tools

Het Prestaties-rapport

Terug naar Google. Wanneer je het Prestaties-rapport opent, dan zie je al meteen vrij duidelijk wat je wil weten: het totaal aantal klikken, het totaal aantal vertoningen, de gemiddelde CTR en de gemiddelde positie. Hier is wat dat allemaal betekent:

  • Totaal aantal klikken: zo vaak hebben mensen na hun Google zoekopdracht ook daadwerkelijk op de link naar jouw website geklikt.

      • Totaal aantal vertoningen: zo vaak is jouw website voorbij gekomen in de zoekresultaten van Google.

  • Gemiddelde CTR: zoveel vertoningen hebben gemiddeld tot een klik geleid.

  • Gemiddelde positie: op welke plek in de zoekresultaten toont Google je website gemiddeld.

Hoewel dat goede informatie is om te weten, is het pas echt interessant om te kijken naar ‘Zoekopdrachten’. Dan zie je namelijk precies bij welke zoekopdracht iemand jouw website is tegengekomen (en ook heeft geklikt). Daar kun je heel handig je content op afstemmen. Ziet iemand je vaak nadat hij heeft gezocht op “achternamen Ijsland”, dan is het verstandig om meer content te maken over IJslandse achternamen. Zo gaan mensen je daar steeds makkelijker op vinden. Doe dat uiteraard alleen als dat ook aansluit bij je website.

Het kan ook helpen om te kijken bij Pagina’s, want daar zie je welke pagina’s Google vaak vertoont. Je kunt dan zien welke titels het goed doen op Google. Zo zal bijvoorbeeld een artikel over “Dit is bijzonder aan achternamen in IJsland” het beter doen dan: “Mensen heten in IJsland altijd son of dottir”. Maar goed, dat hangt dus allemaal samen met hoe het loopt in de ‘Zoekopdrachten’.

Over het algemeen genomen zijn de Webmaster-tools van Google erg makkelijk in gebruik. Je hoeft geen dure SEO-cursus te volgen om enigszins inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt voor je website, want de Webmaster-tools helpen je al een eind op weg in de goede richting.

Google Webmaster Tools

0 Reactie(s) op: Google Search Console: Maak je site vindbaar in Google

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.