Nepnieuws had nauwelijks invloed op verkiezingen
Het nepnieuws dat tijdens de verkiezingen in de Verenigde Staten is verspreid, heeft nauwelijks invloed gehad op de resultaten van de presidentsverkiezeingen.
Trump
Dat concluderen wetenschappers van de universiteiten van New York en Stanford. De laatste presidentsverkiezing van de Verenigde Staten kreeg al kritiek te verduren, toen bleek dat er via social mediaveel nepnieuws werd verspreidomtrent de twee kandidaten. Lees ook: Trump krijgt 11 miljoen Twittervolgers van @POTUS.
Hoewel relatief weinig mensen het nepnieuws hebben gelezen, had Trump toch een klein voordeel wat nepnieuws betreft. Berichten die gunstig waren voor Trump, werden maar liefst 30 miljoen keer gedeeld op Facebook, terwijl berichten die Clinton ten goede kwamen 'slechts' 8 miljoen keer werden gedeeld. Het ging hierbij ook vaak om berichten waarbij de andere kandidaat in een slecht daglicht werd gezet.
De wetenschappers erkennen wel dat slechts een fractie van mensen die het nepnieuws hebben gezien het ook daadwerkelijk hebben onthouden.
Duitsland
Facebook is in Duitsland momenteel bezig met het testen van filters voor nepnieuwsom een situatie als de presidentsverkiezingen in de toekomst te voorkomen. Het filter kunnen we binnenkort ook in andere landen verwachten. Facebook en Google stopten al eerder met advertenties op websites die nepnieuws verspreiden.