Hoe volgt Facebook je locatie?

© PXimport

Hoe volgt Facebook je locatie?

Geplaatst: 12 januari 2019 - 06:46

Aangepast: 16 november 2022 - 09:39

Justin Doornekamp

Facebook heeft weer een omstreden aanpassing gedaan aan het beleid omtrent het verzamelen van locatiegegevens van gebruikers. Volgens berichtgeving van de Amerikaanse website Gizmodo kan niemand nu meer ongezien blijven voor adverteerders.

Een woordvoerder van Facebook stelt tegenover Gizmodo dat het bedrijf geen wifi-data gebruikt om gebruikers van het social media-platform te volgen voor reclamedoeleinden als zij de optie locatievoorzieningen uit hebben gezet. Wel worden IP-gegevens en andere informatie als check-ins gewoon verzameld. Volgens de woordvoerder is er voor gebruikers geen enkele manier om onzichtbaar te blijven voor adverteerders.

Een uitgebreid onderzoek van de University of Southern California bevestigt dat het inderdaad niet mogelijk is om de gegevensverzameling door Facebook te ontwijken.

"De instellingen voor locatievoorzieningen van Facebook geven alleen de illusie dat je controle behoudt over de gegevens die worden gedeeld met adverteerders", aldus onderzoeker Aleksandra Korolova van de universiteit.

Breuk met het verleden

Je locatiegegevens volledig beschermen is er dus niet meer bij en daarmee breekt Facebook met eerdere uitspraken die het social media-platform deed. In 2014 schreef Facebook in een blogpost nog dat het gebruikers zelf wilde laten bepalen welke informatie met het platform wordt gedeeld. Advertenties op basis van locatiegegevens zouden enkel verschijnen als de gebruiker hier akkoord voor had gegeven. Dit lijkt nu dus voorgoed verleden tijd.

Facebook reageerde tegenover Gizmodo dat de blogpost inmiddels gedateerd is en dat deze binnenkort een update krijgt.

Sinds april ligt het social media-platform flink onder vuur. Toen kwam naar buiten dat de gegevens van Facebook-gebruikers zijn misbruikt voor politieke campagnes. Klokkenluider Christopher Wylie informeerde The Guardian hoe data-analysebedrijf Cambridge Analytica in het bezit kwam van gegevens van 50 miljoen Facebook-gebruikers, onder wie 90.000 Nederlanders. Het bedrijf verzamelde persoonlijke data van Facebook-gebruikers, zo hadden ze toegang tot iemands naam en woonplaats, maar ook tot foto's, likes en vriendenlijsten van de getroffen gebruikers.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000