Vertrouwen grootste obstakel voor de cloud

© PXimport

Vertrouwen grootste obstakel voor de cloud

Geplaatst: 24 september 2016 - 04:09

Aangepast: 24 november 2022 - 12:08

Justin Doornekamp

In de afgelopen jaren heeft de cloud een enorme vogelvlucht gemaakt. In een handomdraai kun je je smartphone of tablet van extra opslagruimte voorzien en kun je daarnaast overal bij je documenten of mediabestanden komen. Toch is er met name bij zakelijke gebruikers nog enige terughoudendheid in de keuze voor cloud, zo ziet onder anderen CIO Paul Chapman van clouddienst Box.

Chapman is in San Francisco voor de jaarlijkse BoxWorks-conferentie, waar Computer!Totaal afgelopen week eveneens bij aanwezig was. In gesprek met de CIO, vertelt Chapman dat de keuze voor de cloud nog niet overal breedgedragen is. De grootste uitdaging voor clouddiensten als Box ligt vooral in het creëren van vertrouwen. Je wilt immers zelf ook graag dat je bestanden veilig zijn in de cloud. Lees ook:Box kondigt Google Docs-integratie aan.

Het wantrouwenspeelde vooral enkele jaren geleden, toen gebruikers er nog een onveilig gevoel op nahielden om bestanden door een andere partij te laten beheren.

-

“Net als bij alle nieuwe revolutionaire technologische veranderingen, is er altijd een bepaalde vorm van terughoudendheid merkbaar bij gebruikers”, aldus Chapman. Volgens de topman van Box zijn consumenten al volledig overtuigd van de cloud.Ver

Vertrouwen

Maar ook zakelijke gebruikers kunnen er niet meer omheen en besteden de opslag van bestanden en procesbeheer steeds vaker uit aan externe partijen. Het toevertrouwen van gevoelige bedrijfsinformatie aan een externe partij, dat is nog een dingetje. “Dit speelde vooral enkele jaren geleden, toen gebruikers er nog een onveilig gevoel op nahielden om bestanden door een andere partij te laten beheren.” In tien jaar tijd is dit vertrouwen volgens Chapman enorm toegenomen, mede doordat clouddiensten wel degelijk in staat bleken deze taak op een veilige en betrouwbare manier te volbrengen.

Ook Theo Mekonnen, softwareontwikkelaar bij IT-bedrijf IBM, ziet dat ondernemingen hier en daar nog terughoudend zijn om hun data op externe servers op te slaan. Mekonnen noemt dit het grootste obstakel dat de cloud nog moet overwinnen. “Maar het vertrouwen groeit snel. Tegen 2020 is iedereen over”, zo verwacht de ontwikkelaar.

Lokaal bestanden opslaan

Verder houden halsstarrige IT-teams de ontwikkeling van de cloud tegen, zo stelt Mekonnen. IT’ers zien namelijk hun banen verdwijnen, omdat deze door de cloud overbodig zijn geworden. “Sommige IT-teams doen er alles aan om hun banen te behouden, maar dit valt uiteindelijk niet tegen te houden. IT-teams zullen altijd blijven bestaan, maar wel in afgeslankte vorm.”

Slechts één procent van de clouddiensten biedt de mogelijkheid tot het zelf beheren van de encryptiesleutels aan

-

Volgens Chapman wordt een verdere groei van de cloud daarnaast niet zozeer tegengehouden door een gebrek aan vertrouwen bij gebruikers, maar meer door de vraag waar bestanden nu precies worden opgeslagen. Box lanceerde zelf het initatief Box Zones, dat bedrijven is staat stelt om bestanden lokaler op te slaan. “Gebruikers maken zich nog vaak zorgen om waar hun data naar toe gaat”, aldus Chapman. “Niet langer hoeven Europese gebruikers hun bestanden op te slaan op Amerikaanse servers.”

Focus op gebruikerservaring

De topman stelt dat een clouddienst vooral op drie punten moet uitblinken: op schaalbaarheid, betrouwbaarheid en op gebruikerservaring. Met de eerste twee punten zit het volgens Chapman wel goed, al komen veel aanbieders in zijn ogen nog te weinig tegemoet aan de wens om het beheer van encryptiesleutels in eigen hand te houden. “Slechts een procent van de clouddiensten biedt die mogelijkheid aan”, aldus de topman van Box.

Vooral op het derde vlak, gebruikerservaring, vinden er continu verbeteringen plaats. Vooral naar aanleiding van de manier waarop mensen tegenwoordig werken. Door de opkomst van de mobiele telefonie en tablets is de manier van werken heel anders geworden, zo stelt Chapman. “Mensen willen op verschillende apparaten en op verschillende locaties hun werk doen. Daar moeten aanbieders van clouddiensten slim op in spelen. Het oude model moest op de schop.”

Op de vraag of alle gebruikers al optimaal genieten van de mogelijkheden van de cloud, antwoordt Chapman bevestigend. “Zeker de zakelijke gebruikers profiteren van de extra tijd die ontstaat nu het beheer van bepaalde processen wordt uitbesteed.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000