Waarom moet XS4ALL blijven?

Door: Justin Doornekamp | 29 januari 2019 09:41

Blog

KPN wil al zijn dochters onder de vlag van het eigen merk hebben. Dit betekent dat de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4ALL en Yes Telecom binnen niet al te lange tijd gaan verdwijnen en opgaan in KPN. Dit valt niet bij iedereen goed.

KPN wil alle focus leggen op het KPN-merk met gecombineerde diensten voor Nederlandse huishoudens en bedrijven. Het telecombedrijf wil in de loop van 2019 en 2020 het KPN-merk aanvullen met de "sterke eigenschappen" van de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4ALL en Yes Telecom. Het voornemen is om op termijn de dienstverlening van deze merken verder te laten gaan onder de vlag van het KPN-merk.

Voor klanten van deze merken verandert er niets, denkt KPN, maar toch is niet iedereen blij met deze stap. "Met XS4ALL verdwijnt een deel van Nederlandse internetgeschiedenis", kopte de Volkskrant. De provider werd in 1993 opgericht door hackers, die het internet voor particulieren in Nederland toegankelijker wilden maken.

Oud–medewerker Kirsten Verdel is een petitie gestart om het merk te behouden. Die sloeg aan en is in korte tijd al meer dan 48.000 keer getekend.

De argumenten

Volgens het actiecomité XS4ALL Moet Blijven slacht KPN de kip met de gouden eieren. "XS4ALL is een sterk merk, dat jaar na jaar als beste wordt beoordeeld door de Consumentenbond. XS4ALL is voorvechter van privacy en veiligheid en dat mag niet verdwijnen", aldus Verdel in haar petitie. Ook heeft XS4ALL zich in het verleden hard gemaakt voor internetvrijheid, bijvoorbeeld door zich te mengen in een rechtszaak tegen stichting Brein over de blokkade van ThePirateBay en netneutraliteit.

XS4ALL is tevens een van de weinig providers die hoogwaardige netwerkapparatuur bij het internetabonnement voegt en gevorderde gebruikers meer mogelijkheden biedt.

Volgens de oprichters van de petitie is XS4ALL van maatschappelijke en technische toegevoegde waarde en bedient het een zeer specifieke nichemarkt die KPN niet kan bedienen. In een uitgebreide blog gaat het actiecomité dieper in op de argumenten.

Er zijn ook aanhangers van het andere kamp, die de zet van KPN juist logisch vinden, waaronder oud-XS4ALL directeur Simon Hania. In een blog schrijft hij dat concurrenten en KPN zelf de technologie en service inmiddels net zo goed of zelfs beter kunnen leveren. "En nog tegen een lagere prijs ook. Het is hard en verdrietig om het te constateren, maar de materiële en immateriële meerwaarde van XS4ALL is vrijwel verdampt, zegt Hania. "Intussen is het volstrekt logisch en rationeel dat moeder KPN haar knopen telt en plannen smeedt."

De petitie is inmiddels al meer dan 48.000 keer ondertekend.

Besluit staat vast

De top van KPN is wel bereid geweest om een gesprek aan te gaan met een aantal prominente XS4ALL-klanten en -sympathisanten die actie voeren voor het behoud van de bedrijfsnaam en de eigen identiteit van die internetprovider. Uit dit overleg is gebleken dat het telecombedrijf niet bereid is de aangekondigde plannen terug te draaien. Het besluit zou volgens KPN vast staan.

Toch wil het actiecomité zich daar niet bij neerleggen en bekijkt diverse opties, waaronder “desnoods” het oprichten van een eigen internetaanbieder. Het verhaal krijgt dus vast nog een staartje. Wordt vervolgd.

1 Reactie(s) op: Waarom moet XS4ALL blijven?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 29 januari 2019 11:09 don.vanriet
    Als oud-manager bij PTT, KPN en SNT ken ik het karakter van de leiding daar maar al te goed. Er is één constante in: grootschalig denken en het niet accepteren van kleinere spelers die zich qua dienstverlening onderscheiden. Of het nu externe of eigen dochterbedrijven betreft maakt geen verschil, het toenmalige dochterbedrijf SNT werd ook al niet een normaal zelfstandiger bestaan gegund, pas na opheffing ervan kwam een normaal gedrag terug. KPN wil kennelijk puur een bulkbedrijf zijn, dan is het logischer om de dochters meer op afstand te zetten en juist niet op te slokken. Zo'n model had KPN zelf ook al eens eerder onder de vlag van een BU "Telecommerce", toen XS4ALL KPN kwam versterken zonder opgeslokt en deel van de eenheidsworst te worden.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.