Waarom Nederlanders massaal Facebook verwijderen

© PXimport

Waarom Nederlanders massaal Facebook verwijderen

Geplaatst: 29 december 2018 - 04:01

Aangepast: 14 december 2022 - 13:34

Justin Doornekamp

Het sociale netwerk Facebook is uit de gratie. Ook in Nederland verliest Facebook in rap tempo aan populariteit, hoe zit dat eigenlijk?

Uit het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper blijkt dat tussen het vierde kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018 het aantal installaties van de Facebook-app op Nederlandse smartphones met 1,1 miljoen is gedaald. In het laatste kwartaal van 2017 stond de Facebook app bij 74% van alle Nederlanders op de smartphone geïnstalleerd. In het derde kwartaal van 2018 was dit nog 68% van alle smartphones. Hoeveel Nederlanders hun Facebook-account verwijderd hebben het afgelopen jaar, is niet bekend.

Ook Facebook Messenger stond in het derde kwartaal van 2018 minder vaak geïnstalleerd op smartphones dan in het laatste kwartaal van 2017. Het verschil bedraagt ruim 850.000 installaties, waarmee het percentage van installaties van de Facebook Messenger app is gedaald van 62% naar 56%.

Telecompaper signaleert tegelijk dat het aantal installaties van Instagram (dat ook van Facebook is) en Snapchat afgelopen kwartalen is gegroeid. Het aantal installaties van de Instagram-app is tussen het laatste kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018 met vier procentpunten gegroeid. Ook Snapchat zag de penetratie met drie procentpunten toenemen.

Vertrouwenskwestie

Waarom haken steeds meer Nederlanders af op Facebook? Vermoedelijk omdat ze het platform niet meer vertrouwen, zo blijkt uit de Newcom VertrouwensMonitor 2018. Wantrouwen en nepnieuws zijn voor mensen nu voor het eerst een belangrijke reden om te stoppen met het gebruiken van Facebook. En dat is een verschil met vorig jaar, toen velen vooral aangaven weinig meer te hebben met de mensen die op Facebook zitten en dat het te veel tijd kost.

Facebook heeft het ook wel erg bont gemaakt, waarbij vooral het Cambridge Analytica-schandaal bij velen in het verkeerde keelgat schoot. Tussen 2007 en 2014 hadden app-ontwikkelaars toegang tot persoonlijke gegevens van Facebookgebruikers, zonder dat die daar toestemming voor hadden gegeven.

Media has no description

© PXimport

Gegevens doorverkopen

The Wall Street Journal meldde eind november bovendien op basis van interne documenten dat Facebook enkele jaren geleden overwoog om geld te vragen aan bedrijven voor de toegang tot gebruikersgegevens. Er zou zijn gekeken naar mogelijkheden om adverteerders meer geld te vragen in ruil voor toegang tot meer informatie over gebruikers, terwijl in het Facebook-beleid staat voorgeschreven dat de sociale netwerksite nooit gebruiksgegevens zal doorverkopen.

Diverse topbestuurders zijn recent al vertrokken bij Facebook, omdat ze het aan de stok kregen met topman Mark Zuckerberg over het te voeren privacybeleid. Zo stapten Whatsapp-oprichters Brian Acton en Jan Koum op, nadat Zuckerberg geld wilde verdienen aan gerichte advertenties in de berichtenapp, waarvoor dataverzameling noodzakelijk zou zijn.

Hoewel er in Nederland een neerwaartse trend lijkt te zijn als het gaat over het Facebook-gebruik, is het beeld wereldwijd bezien anders. De verwachting is dat het aantal gebruikers wereldwijd in 2020 kan zijn gestegen tot 1,69 miljard, beduidend meer dan de voorziene 1,54 miljard gebruikers dit jaar. De totale groei van het aantal Facebook-gebruikers lijkt dus vooralsnog niet af te nemen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten