Wat te doen tegen frauduleuze webwinkels?

Door: | 22 september 2014 14:09

Blog

De nationale politie haalt 15 tot 20 valse webwinkels per week uit de lucht en zeker 5000 consumenten zijn hierdoor gedupeerd voor een gemiddeld bedrag van zo'n 196 euro. Persoonlijk durf ik te beweren dat de werkelijkheid hier een veelvoud van zal zijn.

Veel consumenten (waar ik mijzelf ook onder reken) nemen niet de moeite om voor hun persoonlijke leed het administratieve proces van de politie te doorlopen. Dit uit gemakzucht dan wel schaamte. Vraag is dan wel, 'wat kan ik als consument doen om dit te voorkomen, en hoe weet ik dat ik niet met een frauduleuze webwinkel te maken heb?'

De oplossing

Het antwoord op deze vragen is verrassend eenvoudig. Daar is namelijk, hoe kan het ook anders, een website voor: http://www.scamadviser.com/. Na het invoeren van het volledige webadres geeft Scamadvisor.com een redelijke schatting over de mate waarin het webadres te vertrouwen is. Een voorbeeld heb ik aan den lijve mogen ondervinden...

Mijn dochter van 10 wilde graag nieuwe 'Nike Dunk' sportschoenen. Nadat ik de zoekopdracht bij Google had ingevoerd, kreeg ik eindeloos veel afbeeldingen gepresenteerd. De een nog kleurrijker dan de ander. De webwinkels zagen er professioneel uit en richtten zich duidelijk op de Nederlandse markt. Maar bij het checken van de verschillende webadressen was de uitslag schrikbarend - een zeer groot deel was volgens Scamadvisor.com verre van te vertrouwen.

Hoe werkt het?

De werking van Scamadvisor.com is relatief eenvoudig. De gebruiker hoeft enkel maar het volledige webadres in te vullen en de site controleert de geregistreerde openbare gegevens hiervan. Bijvoorbeeld of de geregistreerde gebruikmaakt van een betaald (en dus herleidbaar) of een gratis (niet herleidbaar) mailadres. Het laatste geeft een aanzienlijk lagere score, wat het eindresultaat negatief beïnvloedt.

Hoe nu verder?

De nationale politie zal zeker doorgaan met haar acties, maar deze zullen zich vooral richten op webwinkels die een adres in Nederland hebben. Deze opschoning wordt moeilijker indien webwinkels zich in het buitenland bevinden en webwinkels die opereren vanuit landen die het minder nauw nemen al helemaal.

Grote organisaties hebben navenante budgetten om hun merk te beschermen en kunnen zich opschoningsacties permitteren. Kleinere organisaties moeten dit ontberen. En precies in deze categorie zullen consumenten die opzoek zijn naar goedkope alternatieven altijd enige kans lopen om uit te komen op een frauderende webwinkel.

Het internet kent geen grenzen, en de Nederlandse markt is dan ook eenvoudig te bedienen vanuit welk land dan ook. Vraag is of providers en registranten hierin kunnen helpen, immers de methode die Scamadvisor.com hanteert kan ook door hun toegepast worden.