Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Weekendkrabbels: 'Google's moeder'

Door: Daan Doedens Daan | 15 augustus 2015 08:41

None
Column

Elke zaterdag pakt Daan een nieuwsitem en schrijft hij zijn frustratie, blijdschap of pure woede van zich af. Deze week: Google, Alphabet en heel veel geld. 'Als de grote bedrijven uit Silicon Valley iets veranderen in hun manier van werken, is dat voor maar voor één reden: geld.'

Ik schrok me het apezuur. Niet echt om een goede reden, zo bleek later, maar ik schrok er niet minder om. Google, de internetgigant, zoekmachine, automaker, internetprovider, wifiballonner, X-labber, en in de nabije toekomst ongetwijfeld ook groentekweker, marslander, spinnenwebber, marathonloper en flierefluiter, was opeens een dochterbedrijf geworden. Google had een moeder. Lees ook: Google krijgt moederbedrijf genaamd Alphabet.

Google's moeder heet Alphabet, en het is gelukkig een stuk minder erg dan het lijkt. Veel grote bedrijven gaan vroeg of laat ten onder aan hun eigen immensiteit. Het wordt lastig om de lijnen uit te blijven zetten, er komen vertakkingen, die vertakkingen gaan elk op een andere manier te werk en voor je het weet heb je honderen kleine bedrijfjes die ooit één geheel vormden. Dat is niet wat ze bij Google willen. En geef ze eens ongelijk.

Drijvende kracht

Daarom werd besloten tot een grootschalige reorganisatie, die de media nogal rauw op het dak viel. Hoe zo'n enorm bedrijf in het geniep zo'n verandering kan doorvoeren blijft een raadsel, maar daar doen we niets meer aan. Het is gebeurd. Maar wát is er precies gebeurd?

Google gaat deel uitmaken van Alphabet. Alphabet is de overkoepelende naam van het gehele bedrijf, met alle louche aftakkingen en vreemde start-upjes die aan het bedrijf hangen. Google blijft natuurlijk de drijvende kracht, en bekende platformen als Android, YouTube, Gmail en de zoekmachine Google zelf blijven gewoon onder die vlag opereren. Alle bijzaken vallen onder wijdgespreide rok van mama Alphabet.

Dat Google geen gewoon bedrijf is, wisten we al een beetje.

Hartstikke slim, tot nu toe. Maar Google zou Google niet zijn als er geen geld verdiend moest worden. Er wordt zoveel cash over de balk gesmeten met geldverslindende projecten als Project Loon en zelfrijdende auto's, dat dat ergens terugverdiend moet worden. Daarom gaan bij mij meteen de alarmbellen rinkelen als een bedrijf zo'n grootschalige reorganisatie doorvoert als nu het geval is, helemaal als dat volledig in het geheim en zonder medeweten van de mediawereld gebeurt.

Faalprojecten

De grote vraag is: wat gaat er gebeuren? In het begin natuurlijk nog niet zo veel. De aandacht van de hele wereld is op Alphabet gevestigd en het zou gek zijn om het verdienmodel van Google meteen op de schop te gooien. Maar als de grote bedrijven uit Silicon Valley iets veranderen in hun manier van werken, is dat voor maar voor één reden: geld.

Het zag er zo gaaf uit, dat Google Glass...

Ik twijfel, maar misschien heb ik het antwoord. Het was lastig voor bedrijven te investeren in Google, omdat het zó laks was met de financiën dat het faalproject na faalproject de wereld instuurde (Google Glass, anyone?). Al die faalprojecten vallen nu onder Alphabet, en alleen de producten en diensten die echt goed in de markt staan, vallen direct onder Google. Op die manier is het opeens weer zeer aantrekkelijk om te investeren in Google en zijn nevendiensten.

Machtig

Met als resultaat? Bakken vol keiharde pegels voor Sundar Pichai, de nieuwe CEO van Google. Rivieren van geld die zich ophopen in de serverruimtes. De zaken waren het écht om gaat - Google, Android, YouTube en Gmail, worden zo rijk dat het voor de concurrentie lastig wordt om er tegenop te boksen. Apple kan moeilijk delegeren omdat alles uit één merk bestaat, Microsoft heeft het geprobeerd en heeft gefaald. Als Google de boel van de grond krijgt - en waarom zou het niet lukken? - kan nog wel eens machtiger worden dan het nu al is.

Moeten we dat willen? Waarschijnlijk niet. Maar een interessante ontwikkeling is het wel. En als Google een deel van al die inkomsten daadwerkelijk gaat gebruiken om Android en YouTube nog beter te maken dan ze al zijn, hebben we weinig te klagen. Wel kan Google de concurrentie de fatale klap toedienen - en daar is, behalve Google, niemand bij gebaat.

Vorige Weekendkrabbel lezen? Hier vind je hem. Een overzicht van alle Weekendkrabbels kun je hier vinden.

0 Reacties op: Weekendkrabbels: 'Google's moeder'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.