Zo regel je je digitale nalatenschap

Door: dennis-gandasoebrata | 13 december 2018 09:46

How To

Facebook, Instagram, LinkedIn: we hebben inmiddels flink wat sociale profielen en laten een digitaal spoor achter. Heb je er weleens bij stilgestaan wat er gebeurt met je online aanwezigheid als je er niet meer bent? Blijf je tot in den oneindigheid voortbestaan, kun je ook online netjes afsluiten of moet je alles overlaten aan de achterblijvers?

Tip 01: Facebook

De makers van Facebook lopen voorop op het gebied van zaken die je kunt regelen voor je digitale nalatenschap. Zo bieden ze de mogelijkheid een vriend aan te wijzen als contactpersoon. Deze persoon krijgt daarmee de mogelijkheid om op jouw account te letten wanneer je overleden bent, het wordt dan een soort herdenkingsplek.

Was je ook nog beheerder van een Facebookgroep, dan kan een van de leden een verzoek tot verwijdering indienen. Echter, dit kan alleen als jij de enige beheerder was. Bij een groep met meerdere beheerders, kunnen zij de groep voortzetten of zelf ontmantelen.

Je kunt een Facebookprofiel een herdenkingsstatus geven.

Tip 02: Contactpersoon

We raden je aan een contactpersoon aan te wijzen, zodat in geval van overlijden deze persoon je profielpagina tot op zekere hoogte kan beheren. Zo kan diegene de profiel- en omslagfoto aanpassen, een bericht op de tijdlijn plaatsen en reageren op nieuwe vriendschapsverzoeken. Maak alleen iemand contactpersoon die je volledig vertrouwt, en maak van tevoren afspraken over wat er moet gebeuren met het profiel nadat je bent overleden. Om een vriend tot contactpersoon te maken, open je Facebook in de browser en klik je in de rechterbovenhoek op het pijltje naar beneden. Kies voor Instellingen en klik bij Account beheren op Bewerken. Typ nu de naam van de persoon die je als beheerder bij overlijden wilt aanwijzen en voeg deze persoon toe. Vervolgens klik je op Verzenden. De contactpersoon ontvangt nu een mail waarin de nieuwe status wordt gemeld.

Je kunt op elk moment de contactpersoon veranderen. Open daarvoor weer het onderdeel Instellingen en kies Account beheren. Klik op Verwijderen om de geselecteerde persoon te verwijderen en wijs daarna een nieuw persoon aan.

Wijs een persoon aan die de pagina na je overlijden mag beheren.
Wijs een contactpersoon aan en laat deze in geval van overlijden je profielpagina beheren

Alleen voor volwassenen

Ben je minderjarig en gebruiker van Facebook? Dan kun je helaas geen contactpersoon voor een account met herdenkingsstatus selecteren. Door deze beperking is het verstandig om je aanmeldgegevens met je ouders te delen (of op een veilige plek te leggen, in geval van nood), of afspraken te maken over wat er moet gebeuren in geval van nood.

Tip 03: Account verwijderen

Is er iemand overleden, en wil je zijn/haar Facebook-account verwijderen? Facebook werkt alleen mee als je daarvan een bewijs overhandigt, bijvoorbeeld in de vorm van een overlijdensakte. Heb je dat niet, dan is een ander ‘bewijs van bevoegdheid’ als een volmacht, geboortebewijs, testament of verklaring van erfrecht ook mogelijk, in combinatie met een document dat de persoon is overleden (overlijdensbericht of rouwkaart). Beschik je over de benodigde documenten, dan kun je een verzoek tot opheffing indienen.

Tip 04: Twitter

Had de overledene een Twitter-account, dan kun je daarvoor een aanvraag tot deactivatie indienen. Je gaat daarvoor naar Twitter en klikt op I want to request deactivation of a deceased or incapacitated person’s account. Je moet zowel de accountnaam als de volledige naam van de gebruiker opgeven. Bovendien wil Twitter weten wat de relatie tot de overleden persoon was. Nadat je het verzoek hebt ingediend, stuurt Twitter je een e-mail met aanvullende vragen. Hierbij wordt in elk geval gevraagd naar de overlijdensakte en een kopie jouw identificatie (als nabestaande).

Een nabestaande kan Twitter vragen het account te deactiveren.

Tip 05: Instagram

Hoewel Instagram deel uitmaakt van Facebook, loopt de dienst nog altijd achter op het gebied van mogelijkheden na overlijden. Je kunt niet op voorhand aangeven wat er met het account moet gebeuren, bijvoorbeeld door het instellen van een contactpersoon, maar bent afhankelijk van je nabestaanden. Zij kunnen dus wel aangeven wat er met het account moet gebeuren. Hierbij zijn de opties vergelijkbaar met die van Facebook: het account een herdenkingsstatus geven of volledig laten verwijderen.

Instagram heeft vergelijkbare opties: een herdenkingsstatus geven of verwijderen

Tip 06: Herdenkingsstatus

Wil je dat het Instagram-account een herdenkingsstatus krijgt? Ga naar Instagram om het formulier in te vullen. Geef hier de volledige naam op van de overleden persoon, evenals de naam van het account. Ook moet je een bewijs van overlijden overhandigen, naast een overlijdensakte mag dit ook een schermafbeelding van een overlijdensbericht of van een nieuwsartikel zijn. Een profiel van een account met herdenkingsstatus blijft volledig intact, maar kan niet meer worden aangepast (bijvoorbeeld met volgers, vind-ik-leuks en reacties) en wordt niet meer getoond in openbare gedeelten, zoals in het onderdeel Verkennen.

Geef een herdenkingsstatus aan een Instagram-account.

Tip 07: Insta verwijderen

Mogelijk wil je niet dat het Instagram-account van de overledene een herdenkingsstatus krijgt, maar dat het wordt verwijderd. Het formulier hiervoor vind je online. In het formulier wordt gevraagd naar een bewijs waarin je kunt aantonen dat de overledene een direct familielid is. Geaccepteerde bewijzen zijn een overlijdensakte, het geboortebewijs van de overledene of een juridisch bewijs van bevoegdheid.

Tip 08: LinkedIn

LinkedIn biedt alleen de mogelijkheid om het account volledig te verwijderen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook, is het niet mogelijk om de gegevens van het account te downloaden. Je vindt het formulier op LinkedIn. Ook hier wordt gevraagd om een bewijs, in de vorm van een overlijdensbericht of rouwadvertentie.

Tip 09: Snapchat

Gebruikte de overleden persoon Snapchat? Ook dan kan een nabestaande het account enkel laten verwijderen, al moet je daarvoor wel over aanmeldingsgegevens beschikken. Via de site kun je dan de aanvraag indienen. Vreemd is dat pas na een maand het account volledig wordt verwijderd, nadat het eerst een maand is bevroren.

Tip 10: Google

Google kent een aantal mogelijkheden in geval van overlijden. Het sleutelwoord hierbij is inactiviteit. Als een Google-account een bepaalde periode niet meer wordt gebruikt, merkt Google dat account aan als inactief. Wat houdt inactief in? Google kijkt onder meer naar de laatste logindatum, het gebruik van Gmail, aanmeldingen bij Android en andere activiteiten, zoals het bekijken van advertenties of het opvragen van een route.

Google houdt bij wanneer het account wel of juist niet wordt gebruikt.

Tip 11: Voorbereiding

Stel voor je overlijden in wanneer je account als inactief moet worden beschouwd. Ga daarvoor naar myaccount.google.com en klik op Starten. Geef eerst aan wanneer Google het account moet beschouwen als inactief. Standaard is de wachttijd ingesteld op 3 maanden, maar je kunt dit veranderen in 6, 12 of 18 maanden. Een maand voordat die tijd verstrijkt, neemt Google via sms en e-mail contact op om te controleren of de inactiviteit klopt. Klik op Volgende. Google vraagt nu wie je op de hoogte wilt stellen als het account inactief wordt. Je kunt hiervoor maximaal 10 personen selecteren. Je kunt bovendien een automatisch antwoord opgeven: sturen mensen nog een e-mail naar het inactieve adres, dan ontvangen zij automatisch dat bericht. Met Volgende rondt u de wizard af.

Je kunt dit trouwens ook instellen als je gewoon een account bij Google wilt verwijderen.

Gebruik de wizard van Google om aan te geven wat er met je account moet gebeuren.

Tip 12: Inactiviteit

Is het account de ingestelde tijd inactief, dan krijgt de contactpersoon (of jij, indien je het voor jezelf doet) de keuze om het account en de content (zoals YouTube-video’s) te verwijderen of te laten bestaan. De contactpersoon heeft daar drie maanden de tijd voor. Het account wordt namelijk pas na drie maanden definitief verwijderd. Heb je ingesteld wat je met het account wil doen? Klik dan op Plan controleren en controleer of alles correct is. Bevestig met een klik op Plan bevestigen.

Controleer of je tevreden bent met de instellingen.
Pinterest wil een bewijs van de band met de overledene zien

Tip 13: Pinterest

Ook wanneer de overleden persoon een gebruiker van Pinterest was, kun je vragen om verwijdering van het account. Stuur daarvoor een e-mail naar care@pinterest.nl. In de e-mail geef je je volledige naam op, evenals en een koppeling naar het bewijs van overlijden, bijvoorbeeld een overlijdensbericht. Bovendien wil Pinterest een bewijs van de band met de overleden persoon zien, bijvoorbeeld een geboorteakte of huwelijksakte.

Tip 14: Opslagdiensten

Maak je gebruik van een online opslagdienst en wil je maatregelen treffen voor als je komt te overlijden? De procedures die gehanteerd worden, verschillen per aanbieder. Bedenk je wel goed dat ook providers vaak geen toegang meer hebben tot de gegevens in een account, vooral als de back-ups zijn opgeslagen met een persoonlijke sleutel. Neem dus van tevoren contact op met je aanbieder om te bepalen wat de procedure voor het opheffen van een account is.

Wachtwoordmanager

Bedenk ook goed wat er moet gebeuren met toegang tot andere diensten, bijvoorbeeld je online opslag bij Dropbox, je websites bij je hostingaanbieder en de accounts voor je favoriete webwinkels.

Het is verstandig om gebruik te maken van een wachtwoordmanager, zodat al je aanmeldingsgegevens op een centrale locatie te vinden zijn. Een goede wachtwoordmanager biedt een noodservice: hierbij kun je je aanmeldingsgegevens in geval van nood aan een vertrouwenspersoon geven. KeePass is een veelgebruikte en gratis wachtwoordmanager. Om een zogeheten noodblad te maken, kies je voor Extra / Database Gereedschappen / Print Noodblad. Het noodblad geeft aan waar de database met wachtwoorden is opgeslagen, en waar je een eventuele back-up hiervan hebt bewaard. Ook bevat het formulier het hoofdwachtwoord, waarmee nabestaanden het databasebestand kunnen openen.

Het noodblad is dus een uiterst krachtig middel om je nabestaanden in geval van nood toegang te geven tot allerlei diensten. Geef dit noodblad dus de plek die het verdient, bijvoorbeeld in een kluis (thuis of op een externe locatie, zoals de bank) of bij het testament, mocht je dat ergens veilig hebben liggen. Zorg er in elk geval voor dat je het noodblad bewaart op een plek waar alleen betrouwbare personen toegang toe hebben.

Het noodblad bevat gegevens waarmee nabestaanden toegang hebben tot je aanmeldingsgegevens.

Tip 15: Stappenplan

Nu je de verschillende mogelijkheden van de diensten kent, kun je een duidelijk plan maken. Met een stappenplan maak je het voor jezelf en voor je nabestaanden makkelijk om je digitale leven af te wikkelen.

1. Inventarisatie

Maak een overzicht van al je digitale diensten en bezittingen. Denk hierbij aan je computer, eventuele externe harde schijven, telefoons en digitale camera. Neem in het overzicht ook mee op welke locatie je je gegevens hebt opgeslagen, bijvoorbeeld in de cloud of op een externe schijf. Maak ook een lijst van je online accounts. Denk hierbij niet alleen aan je e-mail, maar ook websites die je beheert (inclusief domeinnamen), winkelaccounts en game-accounts. Tip: gebruik een Excel-blad om alle gegevens te verzamelen.

2. Acties bepalen

Bepaal vervolgens per onderdeel wat ermee moet gebeuren in geval van overlijden. Zo kun je ervoor kiezen om je Facebook-account te laten bestaan in de vorm van een herdenkingsaccount, maar wil je dat al je e-mailaccounts verwijderd worden.

3. Wijs een vertrouwd contactpersoon aan

Kies een vertrouwenspersoon die jouw digitale zaken bij overlijden regelt, op basis van jouw opgestelde lijst. Laat deze persoon ook weten waar hij of zij de noodzakelijke inloggegevens kan vinden (zie ook het kader ‘Wachtwoordmanager’).

4. Bewaar alles veilig

Bewaar het document op een veilige plaats, bijvoorbeeld in een kluis of bij een notaris. Vergeet ook niet om je vertrouwenspersoon te laten weten waar hij/zij dat document kan vinden.

Maak een overzicht van al je digitale bezittingen.

0 Reactie(s) op: Zo regel je je digitale nalatenschap

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.