Zo verkoop je spullen via Facebook Marketplace

© PXimport

Zo verkoop je spullen via Facebook Marketplace

Geplaatst: 20 september 2019 - 13:20

Aangepast: 16 november 2022 - 09:25

Martin Gijzemijter

Als je online spullen wilt verkopen, kun je daarvoor al jaren terecht bij eBay en het Nederlandse Marktplaats.nl. Inmiddels is daar ook alweer enige tijd een nieuw platform bij: Facebook Marketplace. Voor veel mensen nog een onbekend gebied en dat is zonde, want het is een uitstekende manier om spullen te verkopen (en te kopen).

Tip 01: Advertentie

Laten we beginnen met een korte uitleg over hoe je door Facebook Marketplace navigeert, al zal de interface voor Facebook-gebruikers vrij snel duidelijk zijn. Je vindt Marketplace linksboven onder Nieuwsoverzicht en Messenger. Wanneer je op deze optie klikt, zie je direct de advertenties die anderen geplaatst hebben. Bovenin kun je zoeken op het item dat je zoekt, en aan de linkerkant kun je categorieën selecteren en aangeven in welke regio je iets zoekt. Om zelf een advertentie te plaatsen klik je op Verkoop iets. Wanneer je de gevraagde informatie invult en op Volgende klikt, kun je je advertentie direct plaatsen en zal deze voor anderen vindbaar zijn. Maar wat vul je nu precies in?

Tip 01 Een advertentie plaatsen is eenvoudig gedaan via de knop Verkoop iets.

© PXimport

Tip 02: Research

Voordat je de informatie van je advertentie invult, is het goed om eerst eens wat research te doen. Welke andere gelijksoortige items kun je op Facebook Marketplace vinden, wat wordt er gemiddeld voor dit item gevraagd, en wat is de tekst die men gebruikt heeft voor de titel en de beschrijving? Door goed te kijken naar wat anderen doen, kun je besluiten om precies hetzelfde te doen (immers, zij wisten als eerste te verschijnen bij je zoekopdracht) of juist iets heel anders te doen in een poging om onderscheidend te zijn. Misschien eindig je dan niet bovenaan, maar weet je advertentie toch op te vallen dankzij originaliteit.

Tip 02 Doe wel eerst even wat research, hier bespaar je jezelf een hoop gedoe mee.

© PXimport

Bekijk alvast welke gelijksoortige items er al worden aangeboden

-

Tip 03: Korte titel

Houd je titel kort, maar zorg wel dat het een beschrijvende titel is. Een titel als Te koop: kast, dekt op zich de lading wel, maar vertelt natuurlijk niets over de kost. Te koop kun je sowieso weglaten, aangezien het feit dat je iets op Facebook Marketplace zet al een duidelijke aanwijzing is dat je iets verkoopt. Een titel als: ‘Vierdeurs apothekerskast met geheim opbergvak’ is qua lengte prima te doen. Een dergelijke titel is duidelijk, beschrijvend, maar maakt ook erg nieuwsgierig. Denk ook aan het plaatsen van een goede foto: bij voorkeur eentje die je zelf hebt gemaakt, en niet eentje van een nieuw product van de fabrikant.

Tip 03 Houd je titel kort en beschrijvend, dat maakt nieuwsgierig.

© PXimport

Tip 04: Omschrijving

Een belangrijke marketingtip is dat je mensen best nieuwsgierig mag maken, maar dat je ze daarna vervolgens wel iets moet geven, anders voelen ze zich in de maling genomen. Je titel moet kort en krachtig zijn, maar de beschrijving van hetgeen je verkoopt mag daarentegen juist lang zijn … sterker nog, dat is zelfs gewenst. We zien nog veel te veel advertenties voorbij komen met drie regels tekst die ons daarna met allerlei vraagtekens laten zitten. Als je dat doet, zijn er twee nadelen. Ten eerste zal er een grote groep zijn die je advertentie links laat liggen omdat er nauwelijks iets in staat. Daarnaast zul je heel veel tijd kwijt zijn aan mensen die wél geïnteresseerd zijn en je allerlei vragen gaan stellen via Facebook Messenger, om vervolgens alsnog af te haken omdat het toch niet is wat ze zoeken. Doe jezelf een plezier, en voorzie het bericht bij je advertentie van zoveel mogelijk (nuttige) informatie, zodat de enige vraag die mensen nog kunnen hebben is of er iets aan de prijs te doen valt en of het product nog beschikbaar is.

Tip 04 De informatie in je advertentie mag uiteraard lekker lang zijn, dat voorkomt vragen.

© PXimport

Tip 05: Snel reageren

Op Marktplaats.nl was dit altijd al belangrijk, maar op Facebook gaan de zaken zo ongelooflijk veel sneller dat het in dit geval echt van essentieel belang is om beschikbaar te zijn nadat je je advertentie hebt geplaatst, zodat je snel kunt reageren. Een berichtje sturen via Facebook Messenger is zo gebeurd … dat is handig, maar dat betekent ook dat mensen daardoor heel snel een berichtje aan een andere verkoper sturen wanneer je niet reageert, of gewoon tien berichten tegelijk naar verschillende verkopers. Je begrijpt: als jij de laatste bent die reageert, is de kans dat je je product gaat verkopen vrijwel nihil. Mensen zijn doorgaans niet heel geduldig, dus als je er als de kippen bij bent, is de kans op verkoop aanzienlijk groter.

Tip 05 Zorg dat je snel reageert, voor jou tien anderen.

© PXimport

Wees bereid om te onderhandelen als er weinig interesse voor je product is

-

Tip 06: Onderhandelen?

Onderhandelen: dat is iets waar we in Nederland als verkoper niet zo heel erg van houden. Toch hoort het echt wel een beetje bij verkoopplatformen als deze: je moet soms bereid zijn om te onderhandelen. Of dit noodzakelijk is of niet, wordt door een aantal factoren bepaald. Zo hebben we het in tip 2 al even gehad over research, en bij deze stap blijkt onder andere waarom dat nuttig is. Als jij iets voor 50 euro op Facebook Marketplace zet, en er zijn allerlei gelijksoortige advertenties die hetzelfde product verkopen voor een tientje minder, dan gaan mensen natuurlijk proberen af te dingen. Je zult er sowieso altijd mensen tussen hebben die dat proberen. Als je na het plaatsen van je advertentie heel veel berichten krijgt, dan is je advertentie populair en is er nog niet direct een noodzaak tot afdingen. Je kunt dan net zo lang wachten tot er iemand is die gewoon akkoord gaat met je prijs, aangenomen dat het om een redelijke prijs gaat. Reageert er na een dag maar één persoon en die probeert af te dingen, dan kun je overwegen om daarin mee te gaan.

Tip 06 Wees bereid om te onderhandelen als er weinig interesse is in wat je aanbiedt.

© PXimport

Tip 07: Prijs verlagen

Als niemand reageert op je advertentie, dan kan het zijn dat je gewoon geen interessant product hebt, dat je niet met een goede titel+omschrijving hebt geadverteerd, of dat de prijs dermate hoog is dat men niet eens de moeite neemt om te reageren. In dat laatste geval is het goed om te weten dat Facebook je in staat stelt om de prijs van je advertentie te verlagen. Facebook maakt op dat moment duidelijk dat de prijs van deze advertentie is gedaald door hem groen weer te geven, en mensen die interesse hebben getoond in je advertentie zullen direct een notificatie krijgen dat de prijs van het product dat je aanbiedt is verlaagd. Dat is zowel positief als negatief. Het zal namelijk leiden tot meer aandacht voor je advertentie, maar tegelijkertijd maakt het ook duidelijk dat je toch wel erg graag van je product af wilt … en dat je dus bereid bent over de prijs te onderhandelen. Dit zal geheid leiden tot berichten van mensen die nog wat meer willen afdingen.

Tip 07 Je kunt je prijs het beste verlagen als er weinig interesse is.

© PXimport

Tip 08: Delen

Wat je op Facebook Marketplace plaatst, komt niet automatisch op je tijdlijn terecht. Wil je een product graag verkopen, deel het dan dus zelf ook op je tijdlijn, zodat je vrienden en familie deze advertentie te zien krijgen. Sinds een algoritmewijziging van Facebook is dit soort content van vrienden weer veel zichtbaarder, waardoor de kans groter is dat vrienden je advertentie voorbij zien komen. Kopen van vrienden en familie is toch een stuk vertrouwder dan van vreemden, en juist daar is een sociaal netwerk als Facebook sterk in.

Tip 08 Vergeet niet om je advertentie te delen op je eigen tijdlijn, voor vrienden en familie.

© PXimport

Tip 09: Of toch Marktplaats?

De overeenkomsten tussen Facebook Marketplace en Marktplaats.nl zijn groot. Toch zijn er ook belangrijke verschillen. Een groot voordeel van Facebook Marketplace ten opzichte van Marktplaats.nl is dat Facebook werkt met bestaande gebruikersprofielen en dat geeft je veel informatie over de verkoper. Dat is natuurlijk nog steeds niet honderd procent veilig, maar je merkt wel veel makkelijker wanneer het niet om een echt persoon gaat. Een voordeel van Facebook Marketplace is ook dat het bedrijf (vooralsnog) niets tracht te verdienen aan de dienst, dus hebt ook geen last van allerlei betaalconstructies die je moeten helpen om je advertentie weer omhoog te krijgen.

Natuurlijk zijn er ook nadelen ten opzichte van Marktplaats.nl. Zo biedt Marktplaats je de mogelijkheid om veilig te betalen via iDeal en zijn er functies als Gelijk Oversteken. Bij Facebook heb je al die opties niet en moet je zelf uitzoeken hoe je de betaling afhandelt. En het is wellicht fijn dat het geen commercieel platform is, maar het betekent ook dat je, als je dat zou willen, niet de mogelijkheid hebt om je advertentie bovenaan te plaatsen.

Tot slot: we vinden de transparantie van verkopen via Facebook fijn, maar aan de andere kant hoeft niet iedereen te weten dat wij onze huisraad aan het verkopen zijn. Daarin is Marktplaats dus weer wat anoniemer.

Tip 09 Facebook is in veel opzichten beter dan Marktplaats, maar we missen wel de mogelijkheid tot veilig betalen.

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000