Zo werken de algoritmes van Facebook

Door: Justin Doornekamp | 19 december 2018 06:06

Blog

Facebook bepaalt wat jij te zien krijgt. Zelfs als keer op keer netjes de feed op chronologisch zet. De algoritmes van Facebook zijn flink doorontwikkeld, maar hoe bepaalt Facebook wat jij mag zien? Een duik in de algoritmes van Facebook.

Het is voor Facebook van groot belang om posts niet chronologisch weer te geven, maar zelf te bepalen wat je te zien krijgt. Niet alleen om je langer door je feed te laten scrollen, maar ook om niet-betalende organisaties met een grote Facebookpagina te dwingen om Facebook-advertenties te kopen. Het bereik en het aantal volgers van een Facebookpagina groeien namelijk niet evenredig - en dat is niet toevallig. De algoritmes die bepalen wat jij te zien krijgt, en wanneer, worden steeds ingewikkelder.

Facebook heeft nogal wat schandalen achter de rug, waarbij gebruikersdata op straat kwamen te liggen en werden gebruikt voor schimmige doeleinden. Bovendien had het sociale netwerk te kampen met nepnieuws.

Om onder meer nepnieuws tegen te gaan, gooide Facebook eerder dit jaar het roer om en werden de algoritmes van een update voorzien. "Ik geef mijn teams de opdracht niet langer te focussen op het helpen van Facebookgebruikers bij het vinden van relevante informatie, maar om hen te helpen meer betekenisvolle sociale interactie te hebben", aldus topman Mark Zuckerberg begin dit jaar.

Wat heeft dat betekend voor de algoritmes? Vooral dat de nieuwsfeed op een andere manier wordt geordend en gepresenteerd, op basis van vier pijlers.

1. Aanbod

Dit is de basis van het algoritme van Facebook: het totale aanbod aan content, zowel de berichten van vrienden en familie als van de pagina's die je volgt.

2. Signalen

Facebook gebruikt signalen om te bepalen wat jij op Facebook te zien krijgt. Er is een veelomvattende lijst met criteria. Daarbij zijn met name opmerkingen en Likes op iemands status en foto's belangrijk, maar ook berichten die worden gedeeld met Messenger en reacties op video's. Bovendien wordt de betrokkenheid met bepaalde merken gemeten, op basis van berichten die vrienden delen.

Andere belangrijke criteria:

- Wie plaatsen er berichten?
- Wanneer worden deze berichten geplaatst?
- Hoe laat is het nu ?
- Technologie (welke telefoon, sterkte van de verbinding)?
- Type content?
- Gemiddelde tijd dat aan het content wordt besteed?
- Hoe informatief zijn de berichten?
- Hoe volledig is iemands profiel?

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg

Daarbij zijn interacties tussen personen onderling belangrijker dan gesprekken tussen een persoon en een pagina.

3. Voorspellingen

Op basis van je profiel en je gedrag, bekijkt Facebook wat voor jou interessant is. Zo probeert de socialenetwerksite erachter te komen wat jij mogelijk leuk vindt en op welke content je vermoedelijk gaat reageren, maar ook juist wat je niet interessant vindt. Op die manier probeert Facebook je tijdlijn schoon te houden.

4. Score

Aan de uiteindelijke relevantie van al het content wordt een cijfer gehangen: hoe hoger het cijfer, des te eerder je een bericht op je tijdlijn ziet.

Al deze punten moeten ervoor zorgen dat nepnieuws en clickbait verleden tijd worden, hetgeen de gebruikerservaring goed moet doen. En dat kan Facebook wel gebruiken na alle schandalen.

2 Reactie(s) op: Zo werken de algoritmes van Facebook

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 19 december 2018 08:41 Strook23
    Kan iemand mij vertellen wat nepnieuws is en hoort de NPO daar ook bij?
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 26 december 2018 19:49 MarkS90
    Bestaat Facebook nog dan? Dat er nog mensen zijn die dat gebruiken.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.