CES 2018: Virtual reality wordt langzaam volwassen

Door: Randolf Bouwma | 10 januari 2018 10:38

vive pro
Nieuws

VR-brillen vliegen nog niet bepaald als warme broodjes over de toonbank. De techniek staat dan ook nog in de kinderschoenen. Op de Consumer Electronics Show tonen verschillende fabrikanten hun toekomstvisie voor het medium virtual reality.

HTC neemt het voortouw door de Vive Pro aan te kondigen. Zodra deze vermoedelijk dit jaar nog lanceert, betekent het de start van een tweede generatie vr-brillen. De originele Vive stamt immers alweer uit 2016, de consumentenversie van de Oculus Rift overigens ook. Beide kregen vorig jaar een prijsverlaging, wat er reeds op duidde dat deze eerste lichting headsets in de nabije toekomst opgevolgd zouden worden door verbeterde modellen.

De Vive Pro moet het met name hebben van zijn verhoogde resolutie. De dubbele oled-panelen zijn goed voor een resolutie van 2880 x 1600 pixels, 78 procent hoger dan de resolutie van de eerste Vive (2160 x 1200 pixels). Het gevolg is dat je minder last hebt van het bekende screen-door-effect, waarbij je de ruimte tussen pixels ziet omdat het beeld zo dicht op je neus zit. Een hogere pixeldichtheid verhelpt dit euvel.

Draadloze toekomst

Ook nieuw aan de Vive Pro is de geïntegreerde koptelefoon, waarmee HTC het ontwerp van de Rift volgt. Belangrijker is echter straks de komst van een draadloze adapter. Die past op zowel de nieuwe als de oude Vive en zorgt ervoor dat je niet langer met kabels vast zit aan de pc. Beelden worden van de pc naar de headset gestreamd via de 60 GHz WiGig-band, waardoor er zo goed als geen sprake is van vertraging in het beeld. Luttele milliseconden.

Een dergelijke adapter bestond overigens als langer, namelijk de TPCast. Die werkte nu niet bepaald vlekkeloos, en daarom onthullen de makers tijdens CES dan ook een opvolger. De TPCast Plus lost bepaalde bugs op die het originele model plaagden, en moet straks gemakkelijker te installeren zijn. Deze accessoire is ook geschikt voor de Oculus Rift, wanneer-ie later dit jaar lanceert.

vive pro

Waar is Oculus?

Opvallend is dat concurrent Oculus CES dit jaar even uitzit. De enige aankondiging van belang komt uit onverwachte hoek, namelijk van Xiaomi. Dat bedrijf maakt tijdens de beurs bekend voor Oculus de Oculus Go te geen ontwerpen, de aankomende standalone-headset die we enkel nog als concept hebben gezien.

In ruil mag Xiaomi in thuisland China een eigen versie van de Go lanceren. Die bezit dezelfde hardware maar is verder volledig voorzien van Xiaomi 'branding'. De headset komt uit onder de naam Xiaomi Mi VR Standalone en heeft tevens zijn eigen app store.

Google Daydream leeft nog

Op het gebied van standalone vr-brillen onthult Lenovo de Mirage Solo, een van de eerste headsets die op Google Daydream draait. In 2016 kondigde Google met veel bombarie zijn eerste vr-bril aan, maar dat project is verder nog niet echt van de grond gekomen. De headset gebruikt je smartphone als scherm, maar de Mirage Solo heeft zelf een scherm. Daardoor is de prijs ook hoger, naar verwachting kost de bril straks circa 400 euro.

De Lenovo Mirage is voorzien van een Snapdragon 835-cpu en draait op het Daydream-platform. Dragers krijgen daarmee toegang tot meer dan 250 virtual reality-apps, die voor Android ontwikkeld zijn. Voor het bedienen ervan wordt een bewegingsgevoelige controller meegeleverd, in de vorm van een gebruiksvriendelijke afstandsbediening. De headset is voorzien van inside-out tracking, er is geen sprake van externe sensoren voor positiebepaling.

vive pro

Maffe accessoires

CES zou CES niet zijn als er niet ook de nodige maffe gadgets werden getoond. Binnen het vr-spectrum hoef je dan nooit ver te zoeken. Neem bijvoorbeeld de E-Skin van Xenoma, een t-shirt dat vol zit met sensoren zodat je met je hele bovenlichaam personages in vr-games kunt besturen. Hoe dat er uit ziet, zie je in onderstaande video van techsite The Verge.

Tot slot valt 3dRudder op, een ronde schijf waarop je voeten rusten tijdens het gamen. Door druk uit te oefenen, beweegt je personage mee. Zo loop je dus in virtual reality door je eigen benen te gebruiken, wellicht een goede oplossing voor mensen die snel bewegingsziekte voelen in vr. Of dit soort accessoires massaal aan gaan slaan is nog maar zeer de vraag, maar de ontwikkelingen tonen in ieder geval aan dat virtual reality nog lang niet volledig opgegroeid is.

vive pro

0 Reactie(s) op: CES 2018: Virtual reality wordt langzaam volwassen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.