Facebook en Google stoppen met advertenties bij nepnieuws

Door: Lub Snoek Lub Snoek | 15 november 2016 14:14

Nieuws

Websites met nepnieuws hoeven binnenkort geen advertenties meer te verwachten van Facebook en Google. Met deze stap willen de twee internetgiganten het verspreiden van valse informatie voorkomen en tegengaan.

Sinds de uitslag van de laatste presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten is de kritiek op platformen als Facebook, Twitter en Google flink gestegen. Volgens critici doen deze platformen te weinig om de verspreiden van nepnieuws tegen te gaan, waardoord de kiezers niet goed geïnformeerd waren. Social media wordt steeds vaker gebruikt voor het volgen van het laatste nieuws en het beïnvloeden van deze nieuwsstroom kan dan ook grote gevolgen hebben. Lees ook: Meer dan de helft van alle internetgebruikers heeft last van censuur.

Tegenstanders van Trump hebben veel kritiek op social media.

Reclame

Google liet aan Reuters weten dat ze hun reclamediensten in de toekomst zullen weren van “pagina’s die informatie onjuist weergeven of feiten achterhouden over de verspreider, zijn content en het belangrijkste doel van de pagina”. Naast Google is ook Facebook in actie gekomen; websites met nepnieuws mogen geen gebruik meer maken van Audience Network, Facebook’s externe advertentiedienst.

De actie van Facebook komt na een bericht van oprichter Mark Zuckerberg op zijn eigen pagina, waar hij onder andere aangaf dat “99% van de informatie op Facebook authentiek is”. Zuckerberg gelooft dan ook niet dat Facebook de verkiezingen heeft kunnen beïnvloeden.

0 Reactie(s) op: Facebook en Google stoppen met advertenties bij nepnieuws

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.