Kende je deze nuttige LinkedIn-functies al?

Door: Laura Kempenaar | 18 april 2022 17:46

Nieuws

LinkedIn is door zijn zakelijke karakter altijd net even anders dan andere sociale media. En kent enkele nuttige functies waarvan je het bestaan wellicht nog niet afwist. Er zijn de afgelopen tijd diverse goede opties voor LinkedIn bijgekomen waarvan je ook met een gratis account de vruchten kunt plukken. Kende je deze al?

Laat weten hoe je je naam uitspreekt 

Naast de manier van benaderen (dus hij/hem, zij/haar, jullie/hen of een andere vorm) heeft LinkedIn een spraaktool toegevoegd aan de mobiele app, waarmee je je naam kunt inspreken. Zo maak je het makkelijker voor mensen om je op de juiste manier aan te spreken.

De functie is niet in de desktopvariant beschikbaar, maar als je in de app naar je profiel gaat en op bewerken tikt, dan kun je via Uitspraak naam toevoegen de app toegang geven tot je microfoon en je naam uitspreken. Dit wordt weergegeven met een klein icoontje achter je naam zodat mensen kunnen beluisteren hoe ze je kunnen noemen op bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of tijdens een netwerkevenement.

Samenvoegen van meerdere profielen 

Misschien ben je in je vrije tijd begonnen met fotografie en had je daarom een fotografie-profiel en een profiel voor je dagelijkse werk. Als echter op een gegeven moment het fotograferen de overhand heeft genomen, dan wil je misschien alleen met dat profiel verder. Op bijna geen enkel ander social medium is het mogelijk, maar bij LinkedIn kun je profielen laten samensmelten. Zo hoef je geen profiel en volgers weg te gooien. 

Deze functie is te vinden wanneer je in je eigen profiel bent, rechtsboven op het tandwiel tikt en dan onder Accountbeheer tikt op Accounts samenvoegen. Houd er wel rekening mee dat endorsements, vaardigheden en posts niet meeverhuizen. 

Maak een post aan met daarin een poll 

Sommige zakelijke vragen passen echt niet op andere social media, waardoor het misschien een late toevoeging is, maar wel een welkome. Zo kun je bijvoorbeeld vragen stellen over hybride werken, maar ook wat er volgens jouw volgers absoluut in een vacature moet staan. Salaris? Iets persoonlijks van de teamleden? Het zijn allemaal zaken die je goed kunt vragen met behulp van een poll. 

Het leuke is dat mensen die de poll invullen ook kunnen zien hoe de tussenstand is, zodat anderen er ook lering uit kunnen trekken. In het Nederlands heet deze mogelijkheid Opiniepeiling opstellen en je vindt deze onder de plus van nieuwe post toevoegen.

Start een live-video  

Eén van de meest succesvolle lanceringen van de laatste tijd is wel die van LinkedIn’s live-video’s. Tegelijkertijd is het typerend voor een trend die we vaker zien bij social media: er wordt erg veel gekopieerd. Ook op (o.a.) Instagram kun je ‘live’ gaan, waarbij je direct live bent en waarin volgers dan bijvoorbeeld vragen kunnen stellen en kunnen reageren op wat je zegt. Origineel is het misschien niet, LinkedIn scoort er wel enorm mee. 

De live-video’s maken het makkelijker voor marketingteams om met de community te spreken. Waar dit soort livesessies op veel andere social media vanzelf verdwijnen, blijft er een opname van je live-video op je profiel staan. Je kunt er wel voor kiezen deze te verwijderen, maar zolang je hier niet voor kiest, staat dit dus wel op een vrij prominente plek op je profiel. 

Interessante posts opslaan 

Is er niet zoveel tijd over en zie je nog net een post die je graag wil lezen? Je kunt ze nu makkelijk opslaan door op de drie puntjes te tikken rechtsbovenin een post. Het is dan mogelijk om een post op te slaan. Vervolgens kun je die post terugvinden onder Saved Posts en ze hier eventueel ook weer verwijderen. Mocht de schrijver van de post deze verwijderen, dan is hij ook niet meer te vinden in de opgeslagen items. 

Dit kan bijvoorbeeld ook worden gebruikt door bepaalde innovaties van je werkgever in bij te houden, mocht hierop bij de kwartaalcijfers moeten worden teruggegrepen, dan heb je alle mijlpalen alvast op een rijtje staan.

Stories alleen voor Premium

Op dit moment is de grootste nieuwe -maar gekopieerde- mogelijkheid binnen het social medium dat je Stories kunt maken zoals op Snapchat en Instagram. Hierdoor kun je je volgers een update geven en een post maken precies zoals in Instagram Stories. Deze mogelijkheid is op dit moment echter alleen nog beschikbaar voor mensen met LinkedIn Premium, de betaalde abonnementsvorm van het zakelijke social medium, waardoor we dit hierboven niet noemen. 

0 Reactie(s) op: Kende je deze nuttige LinkedIn-functies al?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.