'Succes Xbox 360 dankzij grote fouten Sony'

Door: Elmar Rekers Elmar | 15 mei 2012 12:05

Apps & Software

Mede door de problematische start van de PlayStation 3, en enkele verkeerde keuzes van Sony, wist de Xbox 360 uit te groeien tot een groot succes. Dat claimt althans voormalig Microsoft-topman Robbie Bach.

Bach was lange tijd verantwoordelijk voor Microsofts Entertainment & Devices-afdeling en sprak tijdens het Northwestern Entrepreneur Network-evenement over geleerde lessen. Onder meer de lancering van de Xbox 360 en Zune-mediaspeler kwamen uitgebreid aan bod. "De Zune-mediaspeler was een te laat en te beperkt antwoord op de iPod", vertelt Bach.

Geen lef

Microsoft heeft enige tijd geleden de stekker uit de Zune-speler getrokken, maar dit had volgens Bach best wat eerder mogen gebeuren. "We hadden gewoon niet genoeg lef. En dat resulteerde in een product waarmee we Apple probeerde na te apen. Het was geen slecht product, maar niemand voelde de noodzaak om dat ding te kopen."

Wat dat betreft heeft Microsoft het volgens Bach aanzienlijk slimmer gespeeld met de Xbox 360. Zo werden er vroeg in het lanceertraject al exclusieve deals gesloten met uitgevers als Electronic Arts en Activision. "We wisten hen ervan te overtuigen dat de Xbox 360 een groot succes moest worden, omdat uitgevers anders afhankelijk zouden zijn van Sony", zegt Bach.

PlayStation 3

Ontwikkelaars hadden vooral in het begin van de huidige consolecyclus veel moeite met het ontwikkelen van games voor de PlayStation 3. Mede hierdoor was het voor Microsoft erg makkelijk om lucratieve deals te sluiten. "Sony heeft gewoon een paar domme dingen gedaan", verklaart de voormalig Microsoft-topman.

"Ze zijn volstrekt verkeerd omgesprongen met hun marktaandeel van zeventig procent. De overgang naar de PlayStation 3 verliep echt heel erg slecht en moeizaam. Ze voerden een wanbeleid ten opzichte van de partners en hun kostenstructuur. Het nieuwe platform was zo gecompliceerd dat ontwikkelaars er niet eens voor konden programmeren."