15 slimme toepassingen voor wearables

Door: Martin Gijzemijter | 09 juli 2015 08:04

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4

05 Medisch onderzoek

Dit is een functie die op dit moment nog niet echt door wearables wordt vervuld, maar je kunt je voorstellen dat wanneer er wearables bestaan die medische gegevens van je verzamelen (en dat kan zo eenvoudig zijn als je hartslag of bloeddruk) dit nuttige gegevens oplevert. Als je die gegevens vervolgens centraal verzamelt, ontstaat er een schat aan informatie die tot nieuwe inzichten kan leiden (bijvoorbeeld de relatie tussen een gezond leefritme en glucosewaarden in het bloed). In theorie zijn vrijwel alle wearables daar nu al technologisch toe in staat. Het zijn de privacyvraagstukken die een toepassing op grote schaal vooralsnog tegenhouden.

Wearables zullen het verzamelen van medische gegevens aanzienlijk vergemakkelijken.

06 Augmented reality

Je zou het bijna vergeten, Google Glass. Google mag het project dan op een wat lager pitje hebben gezet, het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat we een wearable dragen die ons extra informatie geeft over de wereld waarin we leven. Met de huidige generatie Google Glasses kan dat al: een kaart op je netvlies met routebeschrijving, maar ook een extra laag die je meer informatie geeft over bijvoorbeeld het gebouw waarnaar je kijkt of vluchtinformatie wanneer je je blik op een vliegtuig richt. Op die manier kunnen wearables het leven zoals we dat nu kennen, aanzienlijk verrijken.

Google Glass is een uitstekend voorbeeld van waartoe augmented reality in staat is.

07 Virtual reality

De overtreffende trap van augmented reality is virtual reality: wat je ziet, wordt niet verrijkt, maar compleet vervangen door een virtuele versie van de werkelijkheid. Dat is niet alleen een interessante manier om film te kijken, maar uiteraard ook om games te spelen. Virtual reality was in de jaren negentig even hot, maar is sinds een jaar of drie weer helemaal terug, nu de technologie is gereduceerd tot een wearable. Nou ja wearable, of je nu gaat voor de HoloLens van Microsoft of de Oculus Rift, het is nogal een apparaat dat je op je hoofd zet. Echter, naarmate de technologie wordt verfijnd, zullen VR-brillen snel kleiner worden en zelfs al was dat niet zo, je krijgt er nogal wat voor terug.

De Oculus Rift is wat groot voor een wearable, maar daar krijg je ook wat voor terug: een andere wereld.

08 Betalen

Je portemonnee uit je zak pakken, openvouwen, pasje eruit halen, betalen en alles weer opbergen. Dat kan natuurlijk een stuk sneller en NFC-technologie maakt dat mogelijk. Betalen met NFC-technologie is doorgaans een kwestie van je wearable langs een betaalterminal halen en klaar! In werkelijkheid blijkt het best lastig om de betaalmarkt open te breken, waardoor je je met een Android-horloge moet beperken tot enkele zaken als Starbucks. Met een Apple Watch kan dat ook in een paar andere winkels, maar dat is nog altijd niet schokkend. Dit zal zich in de komende jaren moeten ontwikkelen, maar dát het de nieuwe betaalstandaard wordt, is onvermijdelijk. Disney heeft zelfs een eigen armband ontwikkeld, waarmee je contactloos kunt betalen in zijn pretparken.

Contactloos betalen met je smartwatch: er zijn nog wat obstakels, maar de techniek is er.

0 Reactie(s) op: 15 slimme toepassingen voor wearables

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.