18 procent online omzetgroei voor computer hardware

© PXimport

18 procent online omzetgroei voor computer hardware

Geplaatst: 16 september 2013 - 10:41

Aangepast: 16 november 2022 - 10:00

Redactie ID.nl

De omzet van de Nederlandse online shopping markt is in de eerste zes maanden van 2013 gestegen naar € 5 miljard. Dat is een stijging van ruim 8% ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Speelgoed, Muziek en Computer hardware zijn de sterkste stijgers.

Het blijkt allemaal uit de vanochtend gelanceerde Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen dat wordt uitgevoerd door Blauw Research. Ondanks de aanhoudende recessie en een lage koopbereidheid bij consumenten blijft de online markt groeien. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online koper komt steeds vaker terug.

De toename van het aantal bestellingen blijft de belangrijkste aanjager voor de omzetgroei van de online markt. In de eerste helft van 2013 zijn in totaal 46 miljoen online bestellingen geplaatst. Dat is 10% meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Online kopers doen gemiddeld vijf orders per persoon in het eerste halfjaar van 2013. Per bestelling wordt gemiddeld € 109 besteed.

8,8 miljoen online kopers

Het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen. Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben. De groei van de online markt komt dan ook met name van de ervaren shoppers.

Computer hardware sterke stijger

Speelgoed is opnieuw het sterkst stijgende segment, zo blijkt uit het onderzoek (+24%, € 31 miljoen). En ook Muziek (+18%, € 53 miljoen) en Computer hardware hebben een sterke omzetgroei (+17%, € 370 miljoen). Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "De groei van Computer hardware valt op als sterke stijger. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers."

Bron: Thuiswinkel.org.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten