© PXimport

20 tips voor online kopen

Geplaatst: 8 mei 2012 - 11:23

Aangepast: 16 november 2022 - 10:18

Jeroen Horlings

Kopen via internet wordt steeds populairder. Er wordt gewinkeld via webwinkels, Marktplaats en eBay. Maar online kopen brengt ook risico's met zich mee. Hoe zorgt u dat u niet in zee gaat met louche handelaren? Wat als een product niet is wat u ervan verwachtte? Of als u helemaal geen product ontvangt?

In dit artikel geven we u twintig algemene aandachtspunten bij het online kopen van producten. Hierbij gaat het zowel om nieuwe producten via bekende en onbekende verkoopkanalen, als om tweedehands aankopen via bijvoorbeeld eBay of Marktplaats. Een algemeen advies: houd uw ogen open.

1. Tweedehands: gegevens verkoper

Veilingsite eBay is een relatief veilig handelsplatform, omdat er - onder voorwaarden - garanties worden geboden bij de aanschaf van producten via de site, met name wanneer PayPal wordt gebruikt. Toch betekent dit niet dat er geen risico bestaat. Kijk daarom altijd naar de gegevens van de verkoper. Hetzelfde geldt voor Marktplaats.nl en vergelijkbare sites. Kijk eerst naar de andere advertenties van de verkopende partij. Zorg bij een aankoop dat u een persoonlijke ontmoeting regelt op een veilige locatie, zodat u het product kunt testen en stel vooraf een prijs vast. Koop het product alleen als de verkoper duidelijk is over de herkomst van het product, want het kan net zo goed gestolen zijn.

© PXimport

Bekijk de reputatie van de verkoper via eBay.

2. Engels taalgebruik

Een Engelstalige advertentie op een Nederlandstalige website is per definitie verdacht. Er kan een gegronde reden voor zijn, maar in de meeste gevallen bevindt de verkoper zich dan helemaal niet in Nederland, ook al wordt er wel een lokale plaats genoemd. Immers, als buitenlandse internetcrimineel is het maar wat makkelijk om een advertentie op Nederlandstalige websites te plaatsen. U kunt daarom Engelstalige advertenties het beste direct negeren. Tenzij u een aanleiding hebt om te geloven dat het inderdaad een goedbedoelende persoon betreft die de Nederlandse taal niet machtig is.

© PXimport

Op Nederlandse verkoopsites voor tweedehands spullen, zijn Engelstalige advertenties verdacht.

3. Vreemd taalgebruik

Omdat op Engelstalige advertenties vanwege tip 2 minder goed wordt gereageerd dan op Nederlandse, worden er steeds vaker vertaalmachines (zoals Google Translate) gebruikt om Nederlandstalig over te komen. Echter, vertaalmachines zijn nog verre van perfect, waardoor u er vaak snel achter komt dat er iets niet pluis is. Vooral bij correspondentie per e-mail of wanneer u de adverteerder belt. Wees er in ieder geval op bedacht dat dergelijke trucs worden toegepast. Vreemd taalgebruik is dus verdacht!

© PXimport

Deze productbeschrijving is duidelijk door een vertaalmachine gehaald.

4. Bon?

Als u een tweedehands product wilt kopen, vraag dan altijd naar een bon. Allereerst geeft het u zekerheid over de identiteit van de verkoper: is het product in Nederland gekocht, en bij welke winkel komt het vandaan? Ook krijgt u met een bon een concreet idee over de leeftijd van het product. Tweedehands verkopers zijn nog wel eens geneigd om de ouderdom naar beneden af te ronden, dus met een bon weet u het exact. Daarnaast kan een bon cruciaal zijn, mocht u zich ooit moeten beroepen op garantie (zelfs na de officiële termijn). Ten slotte kan een bon zekerheid geven dat het product niet is gesloten.

© PXimport

Heeft degene die u het product probeert te verkopen de originele aankoopbon nog?

5. Onderzoek

'Information is key' is een bekende uitdrukking. Met behulp van zoekmachines en sociale media (als Twitter) kunt u relatief eenvoudig informatie achterhalen over een bepaalde winkel of persoon. Zoek op de (bedrijfs)naam en het rekeningnummer en bekijk verschillende beoordelingssites om ervaringen van anderen te lezen. Niet alleen voorkomt u zo dat u met een onbekende (dus onbetrouwbare) webwinkel in zee gaat, u weet ook meteen hoe het zit met de snelheid van verzenden en de nazorg achteraf, mocht er iets misgaan.

© PXimport

Zoek naar achtergrondinformatie over de verkopende partij.

6. Keurmerken

Het wemelt online van de keurmerken voor webwinkels. Wie even googelt vindt er zo meer dan twintig. Onder andere Thuiswinkel Waarborg, Thuiswinkel Keurmerk, Webshop Keurmerk en Webwinkel Keur proberen de consument meer vertrouwen te geven. Wanneer een webshop een keurmerk heeft, moet hij voldoen aan de voorwaarden die door dit keurmerk gesteld worden. De eigenaar van de webwinkel betaalt een bedrag per maand of jaar om het keurmerk te mogen tonen. Een keurmerk geeft u als consument wat extra zekerheid, maar denk niet gelijk dat u veilig winkelt. Iedereen kan een keurmerk opzetten, een logootje maken en het op zijn site zetten. Niet gelijk vertrouwen dus.

© PXimport

Vertrouw niet blindelings op de keurmerken voor websites.

7. Te lage prijs

Het is een algemeen uitgangspunt: een zeer lage prijs is in de meeste gevallen te mooi om waar te zijn. Of het nu een lokale advertentie betreft of een aanbieding op een buitenlandse site: wanneer de prijs beduidend lager ligt dan bij andere verkooppunten, dan is dat een verdacht teken. De kans is dan groot dat het een nep-product betreft, of dat er een addertje onder het gras zit (zoals een product met een defect of een handicap, zoals een telefoon met een buitenlandse simlock). Alle handelaren moeten zelf producten ook inkopen, de marge tussen inkoop en verkoop is hun winst. Niemand wil met verlies verkopen, als een prijs die lager is dan een realistische inkoopprijs, is uitermate verdacht.

© PXimport

Heeft een product een wel erg lage prijs? Dan is er waarschijnlijk iets mis.

8. Bieden tegen betaling

Er zijn diverse - legitieme - sites die ogenschijnlijk zeer lage prijzen vragen. Bijvoorbeeld 55 euro voor een iPhone of 100 euro voor een 3D lcd-tv. Natuurlijk zit er in zo'n geval een addertje onder het gras. In het geval van ProductVeilingen.com moet u van te voren 'credits' kopen, dit zijn punten waarmee op producten kunt bieden. U kunt alleen een product kopen als u punten inzet en uiteindelijk de veiling wint. Het bieden kost punten (en dus geld!) en die punten raakt u hoe dan ook kwijt. Wanneer iemand een bod uitbrengt komt er een minuut veilingtijd bij. Oftewel: het klinkt echt veel mooier dan het is.

© PXimport

Voor iedere bieding die u plaatst moet u betalen met credits.

9. Verborgen kosten

Pas op voor verborgen kosten. Er zijn webwinkels en verkopers die weliswaar een product voor gunstige prijs aanbieden, maar vervolgens zeer hoge verzendkosten of administratiekosten rekenen. Vooral op sites als eBay komen hoge verzendkosten nogal eens voor. Het is vooral nadelig bij relatief goedkope accessoires, waarbij de verzendkosten in verhouding onrealistisch hoog zijn. Probeer van te voren te achterhalen welke kosten hiervoor gerekend worden, zodat u niet van een koude kermis thuiskomt.

© PXimport

De verzendkosten ziet u meestal pas vlak voor u afrekent.

10. Prijsvergelijker

Als u online koopt, is het handig om te weten waar een product het laagst geprijsd is. In Nederland en België zijn er diverse prijsvergelijkers die u daarvoor kunt raadplegen, zoals Hardware.info, Tweakers.net en Kieskeurig. Deze tonen niet alleen welke prijzen de winkels vragen, maar vaak ook het product op voorraad is, wat de verzendkosten zijn en wat voor beoordeling de betreffende winkel heeft. Allemaal nuttige variabelen om te bepalen waar u het product wilt kopen.

© PXimport

Prijsvergelijkers geven u meer informatie over product en verkoper.

11. Gratis verzending

U kunt vaak geld besparen door goed te kijken naar de verzendkosten. Als u gebruikmaakt van een prijsvergelijker, ziet u in de meeste gevallen ook welke verzendkosten er gerekend worden. Sommige winkels bieden zelfs gratis verzending als het bedrag hoger is dan bijvoorbeeld 50 of 100 euro. Bovendien zijn er soms acties waarbij er een week lang gratis verzonden wordt. Ook sommige internationale webshops (zoals Amazon.co.uk) bieden gratis verzending, waardoor u een hoop kunt besparen.

© PXimport

U kunt flink besparen op de verzendkosten.

12. Alleen bezorgen in eigen land?

Sommige winkels bezorgen alleen in eigen land. Met name in de VS komt dit voor, omdat bepaalde producten om juridische of belastingtechnische redenen niet naar het buitenland verstuurd mogen worden. Er zijn verschillende bedrijven die in dat geval als tussenpartij kunnen optreden, zoals MyUS. U krijgt dan een Amerikaans adres met een postbusnummer. Soms is het hiervoor noodzakelijk dat dit adres ook aan uw creditcard gekoppeld is (wat meestal geregeld kan worden). U betaalt wel behoorlijke verzendkosten en extra kosten voor de afhandeling, maar soms is dat het wel waard.

© PXimport

Bezorgt een winkel in de VS alleen in eigen land? Dan kan een dienst als MyUS uitkomst bieden.

13. Aanbieding per e-mail

Als u een fraaie aanbieding per e-mail ontvangt, houd er dan rekening mee dat het hier ook om 'phishing' kan gaan. Wanneer u op een link klikt, gaat u in dat geval niet naar de echte site, maar naar een kloon die er exact hetzelfde uitziet. Vaak is dit wel te zien aan het webadres, dat bijvoorbeeld met één letter afwijkt van het origineel. En soms slaat zelfs de browser of virusscanner alarm. Vooral wanneer u zich nooit hebt ingeschreven voor een nieuwsbrief bij de bewuste webshop, is zo'n aanbiedingsmail zeer verdacht. In het geval van phishing lijkt het erop dat u bij een bekende winkel bestelt, maar ontvangt iemand anders het geld (en u nooit uw product).

© PXimport

Sommige aanbiedingen per e-mail zijn niet wat ze lijken.

14. Communicatie via gratis e-mailadres

Er zijn miljoenen gebruikers van gratis e-mailproviders, zoals Gmail, Live Hotmail en Yahoo. Zo'n mailadres hoeft dus niet verdacht te zijn. Maar wanneer u met een winkel denkt te communiceren, en daar zo'n mailadres gebruikt wordt, is het wel vreemd. Een professionele winkel heeft zo goed als zeker ook een professionele website met een eigen domeinnaam. In de meeste gevallen zal men e-mailadressen van dit domein gebruiken voor de communicatie. Is dat niet het geval, dan is dat op z'n minst verdacht. Een gratis e-mailadres is immers anoniem, men is slecht te traceren.

© PXimport

Een webwinkel met een gratis mailadres? Verdacht.

15. Nep-sites

Af en toe duiken nep-sites op. Van de buitenkant zien ze er uit als een officiële winkel, compleet met allerlei logo's die vertrouwen moeten uitstralen. Alles lijkt te functioneren, u kunt zoeken op producten, deze in een winkelmand leggen en op verschillende manieren betalen. Maar nadat er betaald is hoort u niets meer. Het was slechts een tijdelijke website die klanten probeerde te lokken met lage prijzen en gratis internationale verzending. Nadat de eerste lichting klanten de betaling heeft overgemaakt, zijn de makers met de noorderzon vertrokken. Nep-sites komen niet erg vaak voor, maar ze bestaan wel. Komt u winkel tegen waar u nog nooit van gehoord hebt? Bestel niet zomaar, maar doe eerst wat onderzoek (zie tip 5).

© PXimport

Een nepsite lijkt sprekend op een echte webwinkel.

16. Falliet

In roerige economische tijden kan het voorkomen dat een webwinkel failliet gaat. Mocht u daar een product besteld hebben, dan het is onzeker wat er gaat gebeuren. Het kan zijn dat de winkel wordt overgenomen door een andere partij, die ook alle uitstaande orders overneemt. Maar in het ergste geval is dat niet zo en wordt u één van de schuldeisers. Aangezien de belastingdienst en de curator altijd vooraan staan, is het dan nog maar de vraag of u het product nog ontvangt en of u anders uw geld terugkrijgt. Zo'n proces kan bovendien een behoorlijke tijd duren.

17. Verkeerde product besteld

Het kan natuurlijk gebeuren dat u er achteraf achter komt dat u het verkeerde product hebt besteld. Komt u hierachter voordat het product verzonden is, dan is het zaak direct contact op te nemen met de verkoper. Bij voorkeur per telefoon, omdat e-mail soms langzaam afgehandeld wordt. Wanneer u er in een later stadium achter komt, kunt u het beste op zoek gaan naar het 'retourbeleid'. Sommige webshops doen er niet moeilijk over om een product weer terug te nemen of om te ruilen (mits er geen ernstige schade aan het product of de verpakking is). Het kost u hooguit extra verzendkosten.

© PXimport

Hebt u een verkeerd product besteld? Vaak kunt u het in de originele verpakking terugsturen..

18. Wat als het product niet is wat ik had verwacht?

Als u wel het juiste product hebt besteld, maar het niet aan uw verwachtingen voldoet, dan kunt u het in veel gevallen eveneens terugsturen. In Nederland geldt bijvoorbeeld de wet 'koop op afstand' waarbij u zeven dagen bedenktijd hebt. Binnen deze termijn hebt u het recht om zonder reden van opgaaf het product retour te sturen. De webwinkel moet dan het aankoopbedrag terugstorten op uw rekening. Bij buitenlandse winkels geldt deze regel niet. U kunt het beste vòòr aankoop het retourbeleid bekijken om erachter te komen wat de mogelijkheden zijn.

© PXimport

U hebt het recht een product binnen zeven dagen terug te sturen.

19. Retour sturen

Mocht u een product retour sturen op basis van de wet 'koop op afstand', stuur dan een brief mee waarin u dit duidelijk omschrijft. Hier moet in ieder geval in staan dat u op grond van de 'Wet Overeenkomst op afstand', gebruikmaakt van uw 'recht op bedenktijd'. Vermeld altijd de datum en uw naam en rekeningnummer in een dergelijke brief. Vraag vervolgens of men uw betaling binnen 30 dagen weer terugstort op uw rekening. Sluit de brief af met een handtekening. Als u zich hieraan houdt mag een webwinkel dit niet weigeren.

© PXimport

Stuurt u een product retour? Schrijf dan altijd een duidelijke brief. Op internet zijn verschillende voorbeelden te vinden.

20. Product niet ontvangen?

Wanneer u een product besteld hebt maar het niet aankomt, neem dan contact op met de verkopende partij. Deze kan u vertellen of het product daadwerkelijk verzonden is, of dat er iets anders aan de hand is. Als men stelt dat het product verzonden is, vraag dan bewijs hiervan (zoals een trackingnummer). Controleer daarbij of uw adres wel juist vermeld staat. Bestelt u een wat duurder product, dan moet u in veel gevallen een handtekening zetten voor ontvangst. Hebt u dat nog niet gedaan, dan heeft de verkopende partij (of de pakketdienst) iets uit te leggen. U kunt de verkoper dan in gebreke stellen. In principe moet deze dan uw geld terugstorten of het product alsnog versturen.

© PXimport

Neem contact op met de verkoper wanneer u een product niet ontvangt. Die kan meestal achterhalen waar het mis is gegaan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten