Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

3D-monitoren

Door: Michiel de Roode | 10 april 2012 12:29

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4
  5. pagina 5
  6. pagina 6

Gamen stelt andere eisen aan een scherm dan fotobewerking. Zo gaat een goede kleurweergave vaak samen met een hogere responstijd. Gamers hebben echter behoefte aan een lage responstijd. Wij testen acht schermen voor gamers met 3D-weergave.

Een interessante ontwikkeling die we zien opkomen, is de ondersteuning van 3D. Alle door ons geteste schermen hebben ondersteuning voor actieve of passieve 3D. Niet iedere gamer heeft behoefte aan 3D in zijn games, gelukkig biedt een aantal geteste schermen meer dan alleen 3D.

120 Hz

Een voordeel van beeldschermen met actieve 3D-ondersteuning, is dat ze doorgaans een 120Hz-refreshrate hebben. De refreshrate, ook wel verversingssnelheid, is de snelheid waarmee het beeld wordt vernieuwd. Een normaal beeldscherm heeft een verversingssnelheid van 60 Hz, waarbij het scherm 60 keer per seconden voorzien wordt van nieuwe pixels. Als een computer een krachtige grafische kaart heeft, kan het zijn dat een game met meer dan 60 frames per seconden (fps) wordt gerendeerd. Met een 60Hz-beeldscherm heeft dit geen voordeel, aangezien het scherm door de 60Hz-refreshrate nooit meer dan 60 keer per seconden een beeld kan weergeven. Het voordeel van een 120Hz-beeldscherm zit hem in de mogelijkheid om wel meer dan 60 fps per seconde weer te geven.

Meer dan 30 fps is voor het menselijk oog nauwelijks zichtbaar. De meeste films zijn slechts 24 fps. In games betekent fps echter meer dan wat u op het scherm ziet. Een game speelt een stuk soepeler met een hoog aantal beelden per seconde. 60 fps is doorgaans voldoende om een game prettig te spelen. Toch is er een groot aantal gamers dat liever nog meer fps heeft. Een halve seconde vertraging kan in een game het verschil maken tussen leven en dood. Een snelle grafische kaart is dan de eerste stap, een 120Hz-beeldscherm de tweede stap. Wellicht is dit niet voor iedere gamer een voordeel, maar de hardcore gamers die snelle shooters spelen, zullen de 120Hz-verversingssnelheid wel waarderen. Overigens wordt 120 Hz alleen weergegeven als de 3D-mogelijkheid niet gebruikt wordt.

De test

In onze test kijken we allereest hoe het scherm functioneert met 3D. Dit doen we met de games 'Crysis 2' en 'Batman: Arkham City'. Met name Batman heeft een uitstekende 3D-ondersteuning en is absoluut een aanrader. Daarnaast testen we de 3D blu-ray 'Drive Angry'. De test is uitgevoerd met de 3D-brillen die bij het scherm worden geleverd. We hebben daarnaast de schermen in 2D in games getest. Tot slot kijken wij naar de kleurreproductie van de schermen. Bij games van minder groot belang dan bij fotobewerking, maar gamers willen tenslotte ook dat hun games goed worden weergegeven. Wij kalibreren de schermen met een helderheid van 180 cd/m², kleurwarmte van 6500K en een gamma van 2.2. Een helderheid van 120 cd/m² is ideaal voor fotobewerking, maar voor games en helemaal voor gamen met actieve 3D, is een hogere helderheid gewenst. Verder worden de schermen getest op het contrast, de inkijkhoek en de zwartweergave.

NVIDIA 3D Vision 2

Van NVIDIA hebben wij de nieuwe 3D Vision 2-bril ontvangen, deze hebben wij getest bij alle beeldschermen die NVIDIA 3D Vision ondersteunen. De NVIDIA-brillen werken alleen met grafische kaarten met een gpu van NVIDIA, bijvoorbeeld de GeForce GTX 580 die wij gebruikt hebben in onze test. De nieuwe bril draagt comfortabeler dan de vorige generatie. Daarnaast zijn de brilglazen twintig procent groter, waardoor het 3D-effect beter overkomt. Een 3D Vision 2-bril kost ongeveer 90 euro. U moet dan wel over een beeldscherm beschikken met een ingebouwde infraroodzender die de bril ondersteunt, anders hebt u ook nog een usb-infraroodzender nodig. De nieuwe bril is zeker een vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger, op dit moment wordt alleen de ASUS VG278H standaard met deze bril geleverd. Helaas kon ASUS dit scherm niet op tijd aanleveren voor de test.

De NVIDIA 3D Vision 2-bril is prettiger dan het vorige model. U hebt hier wel een grafische kaart voor nodig met een GeForce-gpu.

Krachtige grafische kaart

Als u gebruik wilt maken van 3D hebt u een krachtige grafische kaart nodig. Omdat bij zowel actieve als passieve 3D de beelden dubbel moeten worden weergegeven, vergt dit meer van de grafische kaart dan normaal. Wij hebben gebruikgemaakt van een Point of View GeForce GTX 580. Om in beeld te brengen wat de impact van 3D is, hebben wij twee games getest met actieve 3D via NVIDIA 3D Vision op een resolutie van 1920 x 1080. Zonder 3D behaalden wij in Crysis 2 gemiddeld 51 fps, met 3D ingeschakeld ging dit iets omlaag naar 46,6 fps. Bij Batman Arkham City was de performance-impact van 3D groter. Hier zakte de fps van 84 naar 54 fps toen we omschakelden naar 3D. Met de TriDef 3D-drivers mag u een ongeveer gelijke impact verwachten. Als u moderne games in 3D wilt spelen op een resolutie van 1920 x 1080, is het dus geen overbodige luxe om een krachtige grafische kaart aan te schaffen.

0 Reacties op: 3D-monitoren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.