Aan de slag met Arduino - Deel 2: Schemerschakelaar

© PXimport

Aan de slag met Arduino - Deel 2: Schemerschakelaar

Geplaatst: 18 oktober 2016 - 06:14

Aangepast: 14 december 2022 - 14:44

Jeroen Boer

Een beetje buitenlamp gaat automatisch aan als het begint te schemeren. Handig, maar heb je er weleens over nagedacht hoe dat werkt? Wij bouwen met de Arduino een schakeling waarmee een led aangaat als het donker wordt.

1 Code uploaden

We houden niet van onverwachte problemen en zorgen er daarom eerst voor dat de Arduino alvast het juiste programma voor dit project bevat. Zorg dat er niets op de Arduino is aangesloten en sluit hem aan op je pc. Download de code voor dit project en open de code in de ontwikkelomgeving. Controleer of de juiste Arduino is geselecteerd en klik op Upload. Is het programma overgezet, koppel de Arduino dan los van de pc. Lees ook: De 7 beste Arduino-bordjes voor beginners.

Media has no description

© PXimport

2 Led aansluiten

Leg je breadboard met de Arduino Nano horizontaal neer met de Arduino naar links. We zijn nu klaar om de componenten te plaatsen. Pak een witte led (andere kleur kan ook) en prik deze met de anode (lange pootje) in 21j en met de kathode (korte pootje) in 22j. Pak een jumperdraad en sluit deze aan op 21i onder de led en stop hem vervolgens 1i om hem aan te sluiten op pin D12 van de Arduino.

Wat gaan we maken?

Media has no description

© PXimport

3 Weerstand aansluiten

We gaan de led nu verbinden met de GND van de Arduino via een weerstand van 220 ohm. De weerstand zorgt ervoor dat de stroom niet te sterk wordt. Sluit de weerstand aan op 21h onder de kathode van de led en sluit het andere uiteinde van de weerstand aan op rij 18h. Pak nu een jumperwire en sluit deze boven de weerstand aan op 18j en verbind hem met 12j om hem aan te sluiten op de GND van de Arduino.

Media has no description

© PXimport

4 Lichtgevoelige weerstand aansluiten

Pak een lichtgevoelige weerstand en sluit deze aan op 31j en 34j, de oriëntatie maakt niet uit. De lichtgevoelige weerstand heeft net als een normale weerstand geen plus- of minpool. We sluiten één kant van de lichtgevoelige weerstand aan op een 5volt-aansluiting van de Arduino. Stop een jumperdraad in 34f en sluit deze onder de Arduino aan op 12b zodat de lichtgevoelige weerstand is aangesloten op pin 5V van de Arduino.

Media has no description

© PXimport

5 Potmeter aansluiten

Een potmeter heeft drie aansluitingen: twee aan de buitenkant en één in het midden. Onze potmeter neemt drie rijen naast elkaar in. Steek hem met het meest rechtse voetje in 31g en het linkse voetje in 29g. Heeft je potmeter drie voetjes op een rechte rij, dan is het goed. Zit de middelste aansluiting één positie lager, zorg dan dat deze pin in 30f valt. Heeft je potmeter meer afstand tussen de pinnen, kijk dan zelf goed hoe je hem moet aansluiten.

Media has no description

© PXimport

6 Potmeter verbinden

Het meest rechtste pootje van de potmeter is aangesloten op rij 31 en zo verbonden met de lichtgevoelige weerstand. Sluit vervolgens een jumperkabel aan op 30j en 4a om het middelste pootje van de potmeter te verbinden met pin A0 van de Arduino. Sluit een andere jumperkabel aan op 29j om deze te verbinden met het buitenste pootje van de potmeter. Sluit deze kabel vervolgens aan op 18f onder de weerstand.

Media has no description

© PXimport

7 Arduino aansluiten

Sluit nu de Arduino weer aan op je pc. Omdat we de code al op de Arduino hebben gezet, zou de schakeling direct moeten werken. Als het donker is (of je iets, bijvoorbeeld je vinger, op de sensor houdt), moet de led aangaan. Werkt dit niet, draai de potmeter wanneer er licht opvalt dan naar links of rechts totdat de led aan gaat. Draai hem nu voorzichtig weer terug tot de led uitgaat. Nu zou de led aan moeten gaan als je je vinger op de lichtgevoelige weerstand houdt.

Media has no description

© PXimport

8 Seriële monitor

Krijg je het niet voor elkaar om de potmeter zo in te stellen dat de led aan gaat, dan hebben we een hulpmiddel ingebouwd. Klik in de Arduino-ontwikkelomgeving op het pictogram rechtsboven in beeld (Seriële monitor). Er opent nu een venster met een getal dat onder in beeld constant wordt ververst. Dit is de waarde die de Arduino terugkrijgt van de schakeling. Zodra dit getal lager is dan 250, gaat de led aan.

9 Fijn afstellen met feedback

Regel de potmeter zo af dat de waarde donker wat minder dan 250 wordt en licht meer dan 250. Er zit wel een trucje in: de waarde voor licht moet de waarde voor donker plus 25 zijn (hysterese). Krijg je het nog niet voor elkaar, kijk dan wat bij jou de waarden voor licht en donker zijn. Je kunt in de code via int drempelwaarde en int hysterese zelf je drempelwaarde en hysterese instellen. Upload de gewijzigde code naar de Arduino.

Media has no description

© PXimport

Powerbank

Media has no description

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten