Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Aan de slag met Arduino - Deel 2: Schemerschakelaar

Door: Jeroen Boer Jeroen | 18 oktober 2016 10:14

None
How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

Een beetje buitenlamp gaat automatisch aan als het begint te schemeren. Handig, maar heb je er weleens over nagedacht hoe dat werkt? Wij bouwen met de Arduino een schakeling waarmee een led aangaat als het donker wordt.

In deel 1 van deze serie gingen we aan de slag met de basisonderdelen van de Arduino. Ben je klaar voor een stapje verder? In dit artikel maken we een lichtschakelaar die automatisch aanspringt als het begint te schemeren.

1 Code uploaden

We houden niet van onverwachte problemen en zorgen er daarom eerst voor dat de Arduino alvast het juiste programma voor dit project bevat. Zorg dat er niets op de Arduino is aangesloten en sluit hem aan op je pc. Download de code voor dit project en open de code in de ontwikkelomgeving. Controleer of de juiste Arduino is geselecteerd en klik op Upload. Is het programma overgezet, koppel de Arduino dan los van de pc. Lees ook: De 7 beste Arduino-bordjes voor beginners.

None

2 Led aansluiten

Leg je breadboard met de Arduino Nano horizontaal neer met de Arduino naar links. We zijn nu klaar om de componenten te plaatsen. Pak een witte led (andere kleur kan ook) en prik deze met de anode (lange pootje) in 21j en met de kathode (korte pootje) in 22j. Pak een jumperdraad en sluit deze aan op 21i onder de led en stop hem vervolgens 1i om hem aan te sluiten op pin D12 van de Arduino.

Wat gaan we maken?

Om je te helpen bij het uitvoeren van dit project geven we je een schematische weergave van hoe je alle onderdelen op het breadboard aansluit. Wanneer je bij de laatste stap bent, dan zouden alle onderdelen precies hetzelfde op het breadboard moeten zitten. In het eveneens afgebeelde elektrische schema zie je hoe alle componenten met elkaar verbonden zijn. De lichtgevoelige weerstand sluiten we met een pootje aan op +5 volt en met z’n andere pootje op een van de twee buitenste pootjes van de potmeter. Het andere buitenste pootje van de potmeter verbinden we met GND en het middelste pootje sluiten we aan op pin A0 van de Arduino. De spanning op A0 varieert nu met de hoeveelheid licht die er op de lichtgevoelige weerstand valt en is te beïnvloeden met de potmeter. De Arduino leest dit uit en bepaalt of de led aan of uit gaat.

None

3 Weerstand aansluiten

We gaan de led nu verbinden met de GND van de Arduino via een weerstand van 220 ohm. De weerstand zorgt ervoor dat de stroom niet te sterk wordt. Sluit de weerstand aan op 21h onder de kathode van de led en sluit het andere uiteinde van de weerstand aan op rij 18h. Pak nu een jumperwire en sluit deze boven de weerstand aan op 18j en verbind hem met 12j om hem aan te sluiten op de GND van de Arduino.

None

4 Lichtgevoelige weerstand aansluiten

Pak een lichtgevoelige weerstand en sluit deze aan op 31j en 34j, de oriëntatie maakt niet uit. De lichtgevoelige weerstand heeft net als een normale weerstand geen plus- of minpool. We sluiten één kant van de lichtgevoelige weerstand aan op een 5volt-aansluiting van de Arduino. Stop een jumperdraad in 34f en sluit deze onder de Arduino aan op 12b zodat de lichtgevoelige weerstand is aangesloten op pin 5V van de Arduino.

None

0 Reacties op: Aan de slag met Arduino - Deel 2: Schemerschakelaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.