Aan de slag met Arduino - Deel 2: Schemerschakelaar

Door: Jeroen Boer | 18 oktober 2016 10:14

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

5 Potmeter aansluiten

Een potmeter heeft drie aansluitingen: twee aan de buitenkant en één in het midden. Onze potmeter neemt drie rijen naast elkaar in. Steek hem met het meest rechtse voetje in 31g en het linkse voetje in 29g. Heeft je potmeter drie voetjes op een rechte rij, dan is het goed. Zit de middelste aansluiting één positie lager, zorg dan dat deze pin in 30f valt. Heeft je potmeter meer afstand tussen de pinnen, kijk dan zelf goed hoe je hem moet aansluiten.

6 Potmeter verbinden

Het meest rechtste pootje van de potmeter is aangesloten op rij 31 en zo verbonden met de lichtgevoelige weerstand. Sluit vervolgens een jumperkabel aan op 30j en 4a om het middelste pootje van de potmeter te verbinden met pin A0 van de Arduino. Sluit een andere jumperkabel aan op 29j om deze te verbinden met het buitenste pootje van de potmeter. Sluit deze kabel vervolgens aan op 18f onder de weerstand.

7 Arduino aansluiten

Sluit nu de Arduino weer aan op je pc. Omdat we de code al op de Arduino hebben gezet, zou de schakeling direct moeten werken. Als het donker is (of je iets, bijvoorbeeld je vinger, op de sensor houdt), moet de led aangaan. Werkt dit niet, draai de potmeter wanneer er licht opvalt dan naar links of rechts totdat de led aan gaat. Draai hem nu voorzichtig weer terug tot de led uitgaat. Nu zou de led aan moeten gaan als je je vinger op de lichtgevoelige weerstand houdt.

8 Seriële monitor

Krijg je het niet voor elkaar om de potmeter zo in te stellen dat de led aan gaat, dan hebben we een hulpmiddel ingebouwd. Klik in de Arduino-ontwikkelomgeving op het pictogram rechtsboven in beeld (Seriële monitor). Er opent nu een venster met een getal dat onder in beeld constant wordt ververst. Dit is de waarde die de Arduino terugkrijgt van de schakeling. Zodra dit getal lager is dan 250, gaat de led aan.

9 Fijn afstellen met feedback

Regel de potmeter zo af dat de waarde donker wat minder dan 250 wordt en licht meer dan 250. Er zit wel een trucje in: de waarde voor licht moet de waarde voor donker plus 25 zijn (hysterese). Krijg je het nog niet voor elkaar, kijk dan wat bij jou de waarden voor licht en donker zijn. Je kunt in de code via int drempelwaarde en int hysterese zelf je drempelwaarde en hysterese instellen. Upload de gewijzigde code naar de Arduino.

Powerbank

Je Arduino Nano wordt gevoed vanuit je pc via de usb-kabel. Op zich handig, maar bij sommige projecten is het niet leuk als je aan je bureau gebonden bent. Omdat je de code op de chip programmeert, werkt de Arduino na het overzetten van de code geheel zelfstandig. Je kunt hem daarom van energie voorzien via een netspanningsadapter of powerbank. Zeker bij de schemerschakelaar is dat handig, want met een powerbank is het geen probleem om de Arduino mee te nemen naar een ruimte waar het echt donker is.

Dankzij een powerbank kun je de Arduino overal gebruiken.

0 Reactie(s) op: Aan de slag met Arduino - Deel 2: Schemerschakelaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.