Aan de slag met Arduino - Deel 3: KITT-lampjes

Door: Jeroen Boer Jeroen Boer | 21 oktober 2016 07:11

How To

KITT oftewel de Knight Industries Two Thousand is de sprekende auto uit de populaire actieserie Knight Rider. KITT is voorzien van een Anamorphic Equalizer waarmee de auto alle golflengtes kan zien. Stiekem is die Anamorphic Equalizer niets anders dan een rij lampjes die fungeren als een looplicht. Met onze Arduino en een paar leds maken we die probleemloos na.

Als je de eerste twee delen van deze serie hebt gevolgd, ben je al enigszins gevorderd in het schakelen van ledjes met je Arduino. In deel 1 troffen we de broodnodige voorbereidingen, in deel twee maakten we een schemerschakelaar. Maar in dit deel wordt het pas echt leuk: we gaan KITT uit Knight Rider nabouwen.

1 KITT

Voordat we met dit project aan de slag gaan, willen we zeker weten dar de Arduino zich gedraagt zoals we willen. Zorg dat er niets op de Arduino is aangesloten en sluit hem aan op je pc. Download de code voor dit project en open de code in de ontwikkelomgeving. Controleer of de juiste Arduino is geselecteerd en klik op Upload. Is het programma overgezet, koppel de Arduino dan los van de pc. De Arduino is nu klaar om de Anamorphic Equalizer van KITT na te bootsen. Lees ook: Wat is Arduino en waarom is het zo leuk?

2 Leds inprikken

De basis van de Anamorphic Equalizer is een rij van negen leds. Wij plaatsen de negen leds helemaal rechts op het breadboard. Steek de eerste led in de gaten 62j en 63j met de anode (lange poot) in 62j. Sla een gaatje over en sluit de volgende led aan op gaten 59j en 60j met de anode in 59j. Steek vervolgens de zeven overgebleven leds op dezelfde manier in het breadboard waarbij je dus steeds één gaatje tussenruimte overlaat.

Wat gaan we maken?

Om je te helpen bij het uitvoeren van dit project geven we je een schematische weergave van hoe je alle onderdelen op het breadboard aansluit. Wanneer je bij de laatste stap bent, dan zouden alle onderdelen precies hetzelfde op het breadboard moeten zitten. In het eveneens afgebeelde elektrische schema zie je hoe alle componenten met elkaar verbonden zijn. Iedere led is verbonden met een eigen pin op de Arduino, de Arduino kan dus iedere led afzonderlijk inschakelen. Daarbij is iedere led verbonden met de Arduino via een weerstand. Zo wordt de stroom in de led beperkt. Zou je geen weerstand gebruiken, dan heb je kans dat je led kapot gaat. Een weerstand heeft geen plus- of minpool, het maakt dus niet uit in welke oriëntatie je hem aansluit. Het laatste onderdeel is een passieve keramische luidspreker waarmee we een melodie afspelen op het ritme van de leds.

3 Leds aansluiten

We gaan nu de anodes (lange pootjes) van de leds aansluiten op de digitale aansluitingen D2 tot en met D10. Pak een jumperdraad en steek deze in 62f en sluit hem aan op pin D2 van de Arduino door hem in 11j te stoppen. Pak vervolgens een jumperdraad en steek deze in 59f en vervolgens in 10j om de anode van de tweede led aan te sluiten op pin D3 van de Arduino. Sluit de zeven overgebleven leds op dezelfde manier aan op pinnen D4 tot en met D10 van de Arduino.

4 Weerstanden aansluiten

We sluiten een weerstand van 220 ohm aan tussen de kathode (korte poot) van de leds en de GND van de Arduino. Pak een weerstand en steek deze in 63f om hem op de kathode van de laatste led aan te sluiten. Steek het andere pootje van de weerstand vervolgens in de minkolom onderaan het breadboard. Dit is een stroomrails waarvan alle gaatjes met elkaar verbonden zijn. Sluit op iedere kathode van de overgebleven leds een weerstand van 220 ohm aan die je aansluit op de stroomrails.

5 Luidspreker aansluiten

Pak de luidspreker en sluit de pluspin aan op 25e en de andere pin op 28e. Pak een jumperdraad en steek deze in 25a en verbind deze vervolgens met 2j om de luidspreker aan te sluiten op pin D11 van de Arduino. Pak een tweede jumperdraad en sluit deze aan op 28a en steek deze vervolgens in de stroomrail. De laatste stap van de schakeling wordt gevormd door een jumperdraad die je aansluit op de stroomrail en 14a om de stroomrail te verbinden met de GND van de Arduino.

6 Scannen maar

Alle componenten zijn aangesloten en de Arduino hebben we in de eerste stap al geprogrammeerd. Sluit de Arduino aan op je pc. Na een paar seconden is de Arduino gestart en zal de Anamorphic Equalizer oplichten. Tevens klinkt tegelijkertijd de openingstune van Knight Rider. Merk daarbij op dat de leds keurig in het ritme van de melodie bewegen. Wil je verder experimenteren? Kijk dan eens of het je lukt de negen leds in een zelfgekozen patroon te plaatsen.

0 Reactie(s) op: Aan de slag met Arduino - Deel 3: KITT-lampjes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.