Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor ons privacy- en cookiebeleid. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord

Apple houdt Consumentenbond aan het lijntje

Door: | 07 mei 2012 12:05

Apple

Apple houdt de Consumentenbond aan het lijntje. Nog steeds heeft het bedrijf de Nederlandse garantiebepalingen niet op de eigen website vermeld. Dat had Apple wel toegezegd te doen voor eind april.

Apple is door de Consumentenbond al diverse malen gemaand de wettelijke garantiebepalingen zoals die in Nederland gelden, te vermelden op de eigen website. Tot vorige maand stelde Apple de (potentiële) klanten alleen op de hoogte van zijn eigen AppleCare Protection Plan. Voor die aanvullende garantie moeten klanten betalen. Voor het verzwijgen van de wettelijke garantierechten is Apple in Italië hard op de vingers getikt.

Consumentenmisleiding

Een Italiaanse rechter oordeelde twee maanden geleden dat Apple consumenten misleidt met de eigen 1-jarige garantie. De Nederlandse Consumentenbond en vergelijkbare Europese organisaties hebben Apple vervolgens opgeroepen consumenten duidelijker te wijzen op de wettelijke garantietermijnen die gelden in de Europese Unie. De Consumentenbond dreigde met juridische stappen en een klacht bij de Consumentenautoriteit.

Apple heeft na lang aandringen op zijn site een vergelijking gepubliceerd van de wettelijk vastgestelde garantievoorwaarden van de Europese Unie met die van zichzelf. Deze vergelijking valt grotendeels in het voordeel van de leverancier uit, hoewel de klant voor die 'uitgebreide garantie' wel moet betalen.

Belofte niet nagekomen

De diverse consumentenorganisaties in Europa hebben toen bij Apple aangedrongen ook de wettelijke garantiebepalingen te vermelden. Dat moet dan per land gebeuren op de diverse landensites die de leverancier heeft. Apple heeft uiteindelijk summier gereageerd op dit verzoek.

Aan de Consumentenbond is een brief gestuurd met de belofte duidelijkheid te brengen. Apple zou "over een week" voldoen aan de wens van de Nederlanders. Dat schrijven is van een maand geleden, en nog steeds heeft Apple die belofte niet ingelost.

Weer wachten op Apple

De Consumentenbond heeft Apple nu een herinnering gestuurd, vertelt woordvoerder Babs van der Staak aan Webwereld. "We hebben ze gevraagd ons te informeren als ze wat veranderen aan de site. We hebben nog niets gehoord. We wachten het verder af."

Bron: Webwereld.nl

0 Reacties op: Apple houdt Consumentenbond aan het lijntje

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.