Apple verliest aandeel met iPad, Android groeit

© PXimport

Apple verliest aandeel met iPad, Android groeit

Geplaatst: 5 november 2012 - 10:45

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Apple moet terrein prijsgeven op de tabletmarkt. De iPad heeft nog maar net aan de helft van de wereldwijde markt in handen. Samsung en Amazon pakken steeds meer marktaandeel.

Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau IDC heeft Apple in het derde kwartaal 14 miljoen iPads in de markt gezet, een aandeel van 50, 4 procent. In aantallen verkocht Apple meer dan een jaar geleden, toen er 11 miljoen stuks de fabrieken verlieten, maar het marktaandeel zakte wel. In hetzelfde kwartaal vorig jaar had Apple bijna 60 procent van de markt in handen.

Amazon pijlsnelle nieuwkomer

Samsung heeft zijn marktaandeel verdubbeld en heeft nu 18,4 procent aandeel. De Koreanen maakten in het derde kwartaal 5,1 miljoen tablets tegen 1,2 miljoen stuks vorig jaar. Amazon heeft een marktaandeel van 9 procent. IDC beschikt niet over historische cijfers van Amazon omdat dat online warenhuis vorig jaar in het derde kwartaal geen tablet had.

Asus en Lenovo groeiden ook flink, al blijven ze relatief kleine spelers. In absolute aantallen zagen ze een groei van respectievelijk 243 en 100 procent, maar de marktaandelen blijven steken op 2,4 en 0,4 procent. De hele kleine spelers hebben slechts 12 procent marktaandeel te verdelen. Ter vergelijking: in de PC-markt hebben de kleinere fabrikanten, die niet tot de top-5 behoren, samen nog een marktaandeel van ongeveer 50 procent.

Nog meer verlies voor Apple

Het verlies aan marktaandeel van Apple is meer evident als er wordt gekeken naar de vergelijking van het afgelopen kwartaal met het kwartaal ervoor. Nadat de iPad 3 was uitgekomen steeg Apples marktaandeel namelijk naar 65,5 procent. In diezelfde twee kwartalen, het tweede en het derde kwartaal van dit jaar, steeg het volume van de tabletmarkt juist met 6,3 procent. Apple kan duidelijk geen gelijke tred houden met die marktgroei en ziet de Androidtablets naderbij komen.

Daarin deed Samsung het dus het best met zijn dubbelloopsgeweer, de Galaxy Tab en de Galaxy Note. Amazon is een gevaarlijke outsider, omdat het vooralsnog vooral in de VS verkoopt. Pas onlangs heeft Amazon de verkoop gestart in vijf andere landen, waaronder Italie, Duitsland en Engeland De cijfers van Asus worden vooral opgefleurd door de verkoop onder Google-merk van de Nexus 7.

IDC kondigde eerder teloorgang Android aan

Opvallend is overigens dat IDC in juni na de introductie van de iPad het einde aankondigde van de opmars van Android in de tabletmarkt. Die aanname blijkt vooralsnog niet te kloppen, gezien de uiteindelijke werkelijk geproduceerde aantallen van de afgelopen kwartalen.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten