Apple verliest rechtszaak, moet Samsung publiekelijk vrijpleiten

Door: Elmar Rekers Elmar | 18 oktober 2012 15:10

Apple

Apple moet gedurende een half jaar advertenties plaatsen waarin staat dat de Galaxy Tabs van Samsung 'geen kopie' zijn van de iPad. Dat heeft het hooggerechtshof in Londen donderdag bepaald na een langslepende rechtszaak tussen de fabrikanten.

De iPad-maker moet van de Britse rechter publiekelijk door het stof, om zo de beschuldigingen aan het adres van Samsung recht te zetten. Het komende half jaar moet Apple advertenties plaatsen in een aantal Britse kranten en op zijn eigen website. Hieruit moet duidelijk worden dat de Galaxy Tab geen kopie is van de iPad.

Arial 14

Om te voorkomen dat Apple deze tekst in een uithoek van de advertentie wegstopt, legt de rechter de iPad-fabrikant op dat de bewuste tekst niet kleiner mag zijn dan lettertype Arial 14. Samsung laat tegenover de BBC weten blij te zijn met de uitspraak. "Apple was simpelweg niet het eerste bedrijf dat een tablet met een rechthoekig ontwerp bouwde", aldus een woordvoerster.

Dezelfde rechter stelde eerder dit jaar ook al vast dat de Galaxy Tab geen inbreuk maakte op het ontwerp van de iPad. Toen werd gesteld dat de tablets van Samsung "niet cool genoeg" waren om op de iPad te lijken. Apple ging echter in hoger beroep en kwam ook ditmaal dus als verliezer uit de strijd.