Betrouwbaarheid webshops zelden gecheckt

© PXimport

Betrouwbaarheid webshops zelden gecheckt

Geplaatst: 2 november 2012 - 10:16

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Online shoppers hebben een groot vertrouwen in webwinkels en vinden het ook niet nodig om meer info te krijgen om de betrouwbaarheid van online shops te controleren. Ouderen hebben er meer moeite mee.

Dat blijkt uit een onderzoek van Consuwijzer, dat juist zijn Shopscan met het onderzoek meer onder de aandacht wil brengen. De frequente shopper heeft aan die hulp weinig behoefte, wijst het onderzoek juist uit. De betrouwbaarheid van de webshops wordt door de koopgrage groep van onder de 45 jaar juist wel hoog ingeschat. Dat komt mede doordat er over het algemeen bij de grote en bekende webshops wordt gekocht.

Jongeren lopen eerder tegen teleurstelling op

Maar er wordt niettemin vaak een uitstapje gemaakt naar de minder bekende webshop. Van de gehaaide webshoppers doet 72 procent dat wel eens. Vaak zijn dat de jongste online kopers. Die ervaren dan ook de meeste problemen, zoals het niet op tijd leveren van spullen of zelfs het helemaal niet leveren. Daarnaast blijken de goederen redelijk vaak plots niet op voorraad en is contact krijgen met de webwinkel een probleem.

Niettemin zeggen die jongeren dat ze wel degelijk weten hoe ze een webshop kunnen herkennen op betrouwbaarheid. Zij zijn ook positiever over de gemiddelde betrouwbaarheid van de webwinkels, zelfs als de webwinkel onbekend is. Ouderen hebben meer wantrouwen en shoppen ook minder online. Twee vijfde van alle online shoppers denkt dat Nederlandse webshops sowieso betrouwbaar zijn. Vrouwen blijken het minst van risico te houden en zoeken voornamelijk naar producten in de grote bekende webwinkels.

Prijs belangrijker dan betrouwbaarheid

Als er online wordt aangekocht wordt vooral gekeken naar de prijs, de beschikbaarheid van het product, de levertijd en de specificaties van het product. Dat geldt meer voor de ervaren webshopper dan de incidentele cyberconsument. Minder aandacht is er voor de betrouwbaarheid van webshops. Naar elementen als professionele uitstraling, keurmerklogo's, ervaringen van anderen en recensies op vergelijkingssites wordt minder gekeken.

Ook worden gegevens achter de keurmerken slechts zelden gecheckt. Niemand van de respondenten op het onderzoek van ConsuWijzer checkt wat het keurmerk nu eigenlijk aan de consument biedt. Wel is het zo dat een online shopper zich niet twee maal aan dezelfde steen wil stoten en na een deceptionele ervaring vaker kijkt of er contactgegevens op de website staan en of deze er professioneel uitziet.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten