Bing blijft in Nederland steken op één procent

Het marktaandeel van Microsoft's zoekmachine Bing is nog even miniem als voorganger Live Search: één procent. Nog geen kwart van de Nederlandse internetgebruikers weet wat Bing is.

Eind mei vorig jaar werd, ondersteund door een miljoenen kostende marketingcampagne, Bing gelanceerd. Deze opvolger van Live Search moest de concurrentie met het oppermachtige Google aangaan. Aan Nederlanders is deze ontwikkeling voorbijgegaan. Welgeteld één procent zegt Bing het meest te gebruiken, en drie procent doet dat 'wel eens'.

Dat blijkt uit een nieuwe Nationale Search Engine Monitor van mediabureau Checkit, uitgevoerd door RMI. Hiervoor zijn 2151 respondenten ondervraagd, een representatieve steekproef van Nederlandse internetgebruikers, benadrukt een woordvoerster van Checkit desgevraagd. Onderzocht is de bekendheid en het gebruik van zoekmachines in Nederland.

AltaVista bekender dan Bing

De resultaten zijn vergelijkbaar met anderhalf jaar geleden, toen Microsoft's zoekmachine nog Live Search heette. Maar de bekendheid van Bing nu ligt lager dan Live Search destijds. Slechts 24 procent van de respondenten is bekend met Bing. Veel eveneens marginale zoekmachines als Ilse, Lycos en Altavista genieten een veel grotere bekendheid dan Bing. Zo is 73 procent bekend met Ilse en nog altijd 48 procent met zoekdinosaurus AltaVista.

Google is niet geheel verrassend oppermachtig. Het is voor 94 procent van de Nederlanders de meestgebruikte zoekmachine. Op nummer twee staat Vinden.nl met drie procent. Daarna volgen Ilse, Yahoo en Bing met ieder één procent marktaandeel.

Offensief in VS

In de VS heeft Microsoft wel enig succes met Bing. Daar heeft het, afhankelijk van het statistiekenbureau, een marktaandeel van rond de tien procent. In juli vorig jaar sloot Microsoft een belangrijke deal met Yahoo, waardoor Bing op termijn de zoekmachine van Yahoo wordt. Die integratie vindt momenteel plaats.

Nog nauwelijks geïnvesteerd

De verklaring voor het marginale bestaan van Bing in Nederland is dan ook het feit dat de nieuwe en innovatieve functies van Bing hier nog niet beschikbaar zijn. In feite is Bing voor Nederlanders Live Search met een ander etiket erop.

Derk Wagelaar, manager van de online tak van Microsoft Nederland, was niet direct bereikbaar voor commentaar. Tegenover het Financieele Dagblad (betaalde toegang) stelt Wagelaar "niet ontevreden" te zijn met de resultaten tot dusver, omdat er in Nederland nog nauwelijks in Bing is geïnvesteerd.

"Onze strategie is om waarde toe te voegen aan het product, bijvoorbeeld met aparte mogelijkheden om te zoeken op het gebied van shopping en entertainment. Microsoft richt zich daarbij eerst op de grote landen", aldus Wagelaar. Bing blijft daarom voorlopig nog wel in beta, maar dit najaar zullen de zoekresultaten relevanter worden, belooft Microsoft.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten