BlackBerry CEO: 'Tablets zijn over 5 jaar verleden tijd'

Door: Jasper Bakker | 01 mei 2013 16:05

Nieuws

Tablets zijn een fad; een hype van voorbijgaande aard. Dit zegt BlackBerry-CEO Thorsten Heins die daarbij voorspelt dat tablets over vijf jaar dood zijn. "Tablets zijn geen goed bedrijfsmodel."

BlackBerry-CEO Heins denkt dat tablets geen lang leven zijn beschoren. Daarmee doelt de topman van de geplaagde smartphonemaker niet op de levensduur van modellen, maar op het hele fenomeen van tablets. "Ik denk dat er over vijf jaar geen reden meer zal zijn om een tablet te hebben. Misschien een groot scherm op je werkplek, maar niet een tablet als zodanig", schrijft persbureau Bloomberg op uit zijn mond.

'Niet méér investeren in tablets'

"Tablets zijn van zichzelf geen goed bedrijfsmodel", oordeelt de CEO van het Canadese BlackBerry (voorheen RIM). Hij deed deze opvallende uitspraken eergister op de jaarlijkse conferentie in Los Angeles van de economische denktank Milken Institute. Heins stelt dat zijn bedrijf niet meer middelen hoeft te steken in het maken van een nieuwe tablet omdat tablets over vijf jaar toch nagenoeg verdwenen zullen zijn.

De CEO van de smartphonepionier die ooit groot en onverslaanbaar leek, vult zijn voorspelling nog aan. De rol van tablets wordt overgenomen door smartphones, specifiek: BlackBerry-toestellen. "Over vijf jaar zie ik BlackBerry als de absolute leider in mobile computing. Dat is waar we op mikken. Ik wil zoveel mogelijk marktaandeel winnen als ik kan, maar niet door een na-aper te zijn."

PlayBook-flop

De Canadese smartphonemaker probeerder het zelf eerder al met zijn PlayBook. Die zakelijke tablet die begin 2011 uitkwam, gooide geen hoge ogen. Dit ondanks de ingebouwde voorziening om Android-apps (met enige aanpassing) te kunnen draaien. Dat moest een oplossing zijn voor het gebrek aan eigen apps voor het nieuwe tabletplatform met geheel nieuw besturingssysteem.

Het bedrijf, toen nog RIM (Research In Motion) geheten, probeerde bewust het niet op te nemen tegen de marktbepalende iPad. In plaats daarvan moest de PlayBook juist de zakelijke markt aanspreken, waarin het echter ook niet is geslaagd.

Succes in de uitverkoop

Aanvankelijk was de RIM-tablet namelijk voor mail en agenda's aangewezen op een gekoppelde BlackBerry-smartphone. Eigen apps hiervoor had de PlayBook niet. Dat gemis is later rechtgezet, maar het mocht toen niet meer baten. De verkoop piekte nog wel even flink, door het forse prijsstunten en zelfs prijsdumping die is gepleegd om de PlayBook maar aan de man te krijgen.

Bron: Webwereld.nl