CES Asia 2019: Alles slim verbonden

Door: Jeroen Boer | 19 juni 2019 10:31

CES Asia
Blog

Van technologiebeurs CES die ieder jaar in Las Vegas georganiseerd wordt zul je vast wel gehoord hebben. Maar wist je dat de CES in de vorm van CES Asia ook een Aziatische evenknie heeft? Het was dit jaar alweer de vijfde keer dat CES Asia georganiseerd werd en wij werden uitgenodigd om de beurs in Shanghai te bezoeken. Wat zijn de belangrijkste trends op (Aziatisch) technologiegebied?

Net als de normale CES wordt ook CES Asia door de Consumer Tech Association georganiseerd, een Amerikaanse handelsorganisatie die technologiebedrijven vertegenwoordigt. Voor de Aziatische editie wordt samengewerkt met onder andere de Chinese Kamer van Koophandel. Op het eerste gezicht verschilt de beursvloer van CES Asia niet van andere technologiebeurzen zoals CES of IFA in Berlijn. Kijk je wat beter, dan zie je aan de exposanten dat dit toch echt een beurs is die gericht is op de Chinese markt. Naar voor ons bekende merken als Philips, Samsung, Sony of LG kun je lang zoeken. Op deze beurs vind je grote stands van bijvoorbeeld Huawei, HiSense, Haier en Konka. Overigens wil dat niet zeggen dat er geen ‘westerse’ namen op de beurs staan. China is volgens Show Director John Kelley immers een snel groeiende markt met ‘tech savy’ consumenten. Zo hebben audiomerken Sonos en LibraTone een opvallend grote stand op de beurs.

CES Asia
Geen Samsung of LG maar Konka als groot televisiemerk.

Handelsoorlog

De CES Asia werd dit jaar een beetje overschaduwd door de handelsoorlog die momenteel tussen de VS en China woedt waarbij vooral Huawei prominent in het nieuws is. Vanwege handelsbeperkingen mag het Chinese bedrijf geen Amerikaanse technologie zoals besturingssysteem Android en Intel-processors meer gebruiken. Naar verluid heeft Huawei daarom een geplande introductie van een nieuwe laptop op de beurs zelfs afgeblazen. Huawei, dat de eerste stand heeft die je ziet als je de beurs oploopt, introduceerde in ieder geval geen nieuwe producten op de beurs. Het bedrijf verzorgde de openingspresentatie van de beurs en ging in op AI, IoT en de centrale rol van de smartphone hierin. Over de handelsoorlog werd weinig gezegd, al maakte CTA CEO Gary Shapiro wel duidelijk dat de CTA tegen iedere vorm van handelsbeperkingen is.

CES Asia
Huawei heeft de eerste stand op de beurs.

De CES Asia is een ‘curated show’ waarbij exposanten geselecteerd worden. De beurs heeft volgens de organisatie dan ook een duidelijke focus. Belangrijke thema’s dit jaar zijn 5G, AI, Vehicle Tech, VR en robotics. 5G vormt daarbij een beetje de lijm die de andere technieken aan elkaar moet knopen. 5G maakt de snelle datacommunicatie mogelijk die nodig is om de steeds grotere bulk aan data van bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s te kunnen verwerken. Op allerlei stands zag je dan ook de term 5G voorbijkomen, al is dat bij gebrek aan netwerken momenteel nog een beetje een holle kreet. Overigens is het de bedoeling dat China in oktober dit jaar een 5G-netwerk heeft met dekking in 40 steden.

Autotechnologie: zelfrijdend en elektrisch

Maar liefst twee van de zes enorme hallen zijn gereserveerd voor automotive met daarin stands van zowel autofabrikanten als bedrijven die technologie maken voor zelfrijdende en elektrische auto’s. Die aandacht voor auto’s is extra opvallend als je weet dat er in april een grote autobeurs in Shanghai was. Toch zat er wel een duidelijke gedachte achter de focus op autotechnologie. Fabrikanten toonden niet zozeer nieuwe auto’s (er werden geen belangrijke producten aangekondigd), maar hun ideeën over de toekomst van autotechnologie. Die toekomst is vooral elektrisch. Van Audi, Mercedes en Nissan tot Polestar: vrijwel iedere aanwezige autofabrikant toont wel een elektrische auto op de stand.

Ces Asia
Om elektrische auto's kun je op CES Asia niet heen.

Zelfrijdende auto’s zijn natuurlijk de andere grote ontwikkeling. Audi toonde de concept-auto AI:ME die in april op de autotentoonstelling van Shanghai voor het eerst getoond werd. De AI:ME is een zelfrijdende elektrische auto die voldoet aan autonoom rijden level 4, wat betekent dat de auto in specifieke situaties volledig zelfstandig kan rijden. Audi ging verder in op technologie die het verblijf in de auto aangenamer maakt in de vorm van bijvoorbeeld handige apps. Ook werd holoride getoond waarin VR-games gecombineerd worden met data vanuit de auto. Overigens is ook dit geen nieuwe introductie, holoride is bijvoorbeeld al op de Amerikaanse CES getoond.

CES Asia
De AI:ME is Audi's visie op de toekomst van de auto.

Ook de bij ons bekende aziatische autofabrikanten Honda, Nissan, Kia en Hyundai uit Japan en Korea waren aanwezig en toonden hun ideeën voor toekomstige auto’s. Opvallend was een demonstratie van Hyundai Mobis waarin een zelfrijdende auto reed tussen grote videoschermen om te laten zien hoe zelfrijdende auto’s reageren op onverwachte verkeerssituaties en hoe lichtsignalen van de auto andere verkeersdeelnemers kunnen waarschuwen.

CES Asia
Hyundai Mobis toont een zelfrijdende auto die reageert op de videobeelden op omringende schermen.

De CES Asia is primair op China gericht en uiteraard waren er ook Chinese autofabrikanten aanwezig. Zo toonde Hozon en AIWAYS hun nieuwste elektrische auto’s. Interessant was ook het Chinese Inceptio Technology dat liet zien dat zelfrijdende technologie niet alleen voor personenauto’s bedoeld is. Hun Inceptio No. 1. Is een zelfrijdende vrachtwagen. Internetgrootmacht Baidu, dat je kunt beschouwen als het Chinese Google, toonde hun Apollo-software voor zelfrijdende auto's

CES Asia
In China rijden de vrachtwagens al zelf rond.

AI: alles verbonden en slim

Auto’s zijn belangrijk, maar AI is waarschijnlijk het echte hoofdthema van de show. Veel producten hebben op de een of andere manier wel iets met AI te maken. Huawei stopt AI in hun smartphones, dankzij AI kun je praten met slimme luidsprekers van bijvoorbeeld Alibaba en Haier (naar een Google Home of Amazon Echo kun je op deze beurs lang zoeken) en kun je een slimme televisie van Konka bedienen. AI vormt de basis voor zelfrijdende auto’s en dankzij AI is automatische beeldherkenning mogelijk. Meerdere bedrijven demonstreerden hoe goed hun AI personen automatisch kan herkennen en volgen waarbij bijvoorbeeld een schatting wordt gegeven over iemands leeftijd of gemoedstoestand. Een van de toonaangevende Chinese bedrijven op dit gebied is Horizon Robotics dat AI-technologie levert voor robots, zelfrijdende auto’s en realtime gezichtsherkenning. Dat deze technologie juist in China in de belangstelling staat, komt niet als een verrassing.

CES Asia
Geen sci-fi: meerdere bedrijven toonden verregaande automatische persoonsherkenning.

In het verlengde van AI ligt ook het slimme huis. Vooral Haier pakte uit met een als huis vermomde stand vol met connected apparaten waarbij in allerlei apparaten een schermpje ingebouwd is. Maar uiteraard zijn er ook genoeg slimme producten zoals verlichting en opvallend genoeg vooral deursloten te zien van voor ons onbekende Chinese fabrikanten.

CES Asia
Het Haier slimme huis wordt aangestuurd door een eigen slimme luidspreker.

Robots: van trolley tot tank

Op CES Asia werden diverse ‘robots’ getoond die op zekere hoogte wel overeenkomsten met elkaar hebben. Bijna allemaal zijn het witte mannetjes op wieltjes met een schattig gezichtje en een schermpje. De vraag bij al die robots als de Keenon Peanut blijft toch een beetje: wat heb je er aan? De getoonde robot zijn in ieder geval niet voor thuis bedoeld. Ze hebben hooguit simpele armen om een beetje te zwaaien, maar kunnen je niet helpen met huishoudelijke klusjes. Ze zijn ontworpen om te werken in omgevingen als hotels of winkels. Een trolley-robot kan bijvoorbeeld de bestelling van je roomservice naar je kamer brengen terwijl een menselijke robot je welkom heet in de winkel en een praatje maakt over de aanbiedingen. Dat laatste is niet vergezocht, in Azië zie je dergelijke robots al veelvuldig op de winkelvloer.

CES Asia
CES Asia
CES Asia

Leuker voor thuis zijn de robots die als (educatief) speelgoed bedoeld zijn. Zo toonde GJS Robot op hun stand ’s werelds eerste consumer battle robot. Dat klinkt indrukwekkender dan het is, want de Ganker EX is zo’n twintig centimeter hoog. Toch is het een vernuftig stukje techniek dat behoorlijk veel vechtbewegingen kan maken. Op CES Asia werd de robot nog met een afstandsbediening of smartphone-app bestuurd, maar GJS Robot gaf al iets om naar uit te kijken. Op technologiebeurs IFA tonen ze later dit jaar namelijk een variant die bestuurd wordt met sensoren op het lichaam die jouw lichaamsbewegingen direct vertalen naar de robot. Die sensoren lagen in Shanghai helaas nog achter glas. Hopelijk betekent dat ook dat de Ganker EX ook naar Europa komt. Goedkoop is het programmeerbare speeltje overigens niet, voorloper Ganker kost ongeveer 450 euro.

CES Asia
In Shanghai werd de battlerobot nog met een afstandsbediening bestuurd.

Vechten was sowieso een beetje het thema op het gebied van speelgoedrobots. Het bekende Chinese dronemerk DJI introduceerde in Shanghai de RoboMaster S1 tank. Deze robot is bedoeld voor kinderen en kun je tegen elkaar laten vechten door op een andere tank met licht te schieten. De tank zit vol met sensoren en heeft ook een educatief tintje, je kunt zelf nieuwe aanvallen voor de robot programmeren. Ook dit speeltje is met een prijs van zo’n 500 dollar niet goedkoop. Of DJI de RoboMaster S1 net als zijn drones naar Europa brengt is niet bekend.

CES Asia
Geen drone, maar een tank van DJI.

Om bij tanks te blijven: ook de Vincross Mind Kit kwamen we tegen op de CES. De Mind Kit ziet eruit als een tank, maar is een wat serieuzer robotplatform waarmee je kunt leren programmeren. Het apparaat bestaat uit modules met daarop de onderdelen als sensoren, accu en motoren. De MIND Kit wordt gemaakt door het Chinese consumentenroboticabedrijf Vincross en is momenteel een Kickstarter-project waarbij de complete kit zo’n 800 euro kost.

De Vincross Mind Kit is bedoeld om te leren programmeren met robots.

En nog veel meer...

Uiteraard is er in de zes hallen van CES Asia nog veel meer te zien. Leuk waren bijvoorbeeld de onderwaterdrones zoals de Robo-Shark van RoboSea. En natuurlijk zijn er ook talloze stands met allerlei accessoires zoals powerbanks, hoofdtelefoons en smartphonehoesjes. Want hoewel CES Asia een 'curated show' is, blijft het een handelsbeurs waarbij bedrijven op zoek zijn naar nieuwe handel.

CES Asia
De Robo-Shark is een onderwaterdrone in de vorm van een haai.

0 Reactie(s) op: CES Asia 2019: Alles slim verbonden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.