Configuratietips Office 2010

Door: Edmond Varwijk | 23 augustus 2010 09:08

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4

Als u bewust met de installatie en configuratie van Office 2010 omgaat, hebt u daar nog maanden- of jarenlang plezier van. We leggen in dit artikel alles uit over de manier waarop u Office 2010 optimaal in kunt richten. Alleen de opties voor Outlook komen daarbij niet aan bod, omdat die een specifieke aanpak vergen waar we in een volgend artikel op in gaan.

01. 64- of 32 bit-versie?

Office 2010 is de eerste editie van Microsoft Office waarvan een 64 bit-versie verschijnt. Deze versie kan worden gebruikt op iedere pc met een 64 bit-processor en een 64 bit-versie van Windows. Als u daarbij ook een 64 bit-versie van Office installeert, levert dat extra snelheid en stabiliteit op. Op een krachtige pc is Office 64 bit onverslaanbaar snel. Maar ook Office 32 bit is al sneller dan voorheen, dankzij de ondersteuning van processors met meerdere kernen. Daarbij komt dat niet alle invoegtoepassingen al in een 64 bit-versie beschikbaar zijn, nog los van de situatie waarbij u eerder een 32 bit-versie van een invoegtoepassing hebt gekocht en deze gewoon wilt blijven gebruiken. Die zal dan zeker niet werken in de 64 bit-versie van Office. Er zijn dus redenen genoeg om niet voor de 64 bit-versie te kiezen. Installeert u Office vanaf een cd, dan wordt standaard de 32 bit-versie geselecteerd. Om toch de 64 bit-versie te installeren, opent u de installatiedisk in Windows Verkenner. Ga vervolgens naar de map x64 en dubbelklik op setup.exe.

Wilt u de 64 bit-versie van Office 2010, dan moet u daar heel bewust voor kiezen tijdens de installatie.

02. Automatische installatie

Office 2010 installeert zich volledig vanzelf, nadat u de installatiesleutel hebt ingevoerd en hebt bevestigd dat u een standaardinstallatie wilt. Dat gebeurt dan met alle standaardopties, en dat is niet altijd aan te bevelen, zeker niet wanneer u na jarenlang Office-gebruik uw eigen voorkeuren hebt ontwikkeld of weet dat u later nog andere Office-onderdelen zult installeren. Kies in dat geval voor Aanpassen.

Als u speciale wensen hebt bij een upgrade of installatie, kiest u voor Aanpassen.

03. Onderdelen niet installeren

Wilt u bepaalde onderdelen van Office niet installeren of weet u dat een bepaald onderdeel standaard niet wordt geïnstalleerd terwijl u het wel op uw pc wilt hebben staan, kies dan na Aanpassen voor Installatieopties. Hier vindt u alle onderdelen van de Office-suite opgesomd, met achter ieder onderdeel een pull-downmenu. Door dat te openen kunt u van ieder onderdeel bepalen of u het wilt installeren (Uitvoeren vanaf mijn computer) of dat u het niet wilt installeren (Niet beschikbaar). Andere keuzes zijn 'Wordt geïnstalleerd bij eerste gebruik' waarbij de installatie wordt uitgevoerd zodra u het onderdeel van Office de eerste keer opstart en 'Alle onderdelen uitvoeren vanaf mijn computer' waarbij ook alle subfuncties en onderdelen van een programma direct op de pc komen te staan. Om een van die onderdelen te zien, klikt u op het Plus-teken voor het betreffende programma.

U kunt zelf aangeven welke onderdelen u direct wilt installeren.

04. Eerdere Office-versie

Ontdekt de installatie van Office 2010 dat er een eerdere versie van het pakket op uw computer staat, dan zal het standaard kiezen voor een upgrade. Daarbij raakt u alle oude programma's kwijt en u krijgt er alleen de nieuwe voor terug. Van sommige onderdelen van Office kunt u verschillende versies op uw computer naast elkaar gebruiken. Dat kan handig zijn wanneer u nog sjablonen, macro's of invoegtoepassingen hebt waarvan niet zeker is of en hoe ze onder de nieuwe Office-versie zullen werken. Kies in dat geval voor Aanpassen en geef vervolgens aan of u kiest voor Alle vorige versies verwijderen of juist voor Alle vorige versies behouden. Via Alleen de volgende toepassingen verwijderen kunt u individuele onderdelen van de al bestaande installatie aanmerken om ze te vervangen door 2010-versies. In alle andere gevallen wordt de nieuwe versie naast de oude gezet, zodat u beide kunt gebruiken.

Maak deze keuze wanneer u naast de nieuwe 2010-versie ook de vorige versies van Excel en Word op de pc wilt laten staan.