Consument laat dure ultrabooks links liggen

© PXimport

Consument laat dure ultrabooks links liggen

Geplaatst: 27 juni 2012 - 07:00

Aangepast: 16 november 2022 - 10:14

Jasper Bakker

Acer trekt zijn verwachtingen voor de verkoop van ultrabooks in. De hoge prijs en het relatief kleine scherm remmen de vraag in Europa, erkent de pc-maker.

In plaats van 25 tot 35 procent van de wereldwijde verkoop zullen die dunne laptops nipt tien procent halen dit jaar, voorspelt de Europese president Oliver Ahrens van Acer. "Het ultrabook-segment ontwikkelt zich veel langzamer dan voorspeld door Intel", zegt de topman tegen de Britse ict-nieuwssite The Register. Processorproducent Intel heeft de merknaam 'ultrabook' geregistreerd en verplicht pc-makers daarmee om aan bepaalde eisen te voldoen.

'25 procent te duur'

Acer stelt nu dat consumenten terugschrikken voor de prijs van ultrabooks, die gemiddeld nog 900 tot 1100 euro kosten. Momenteel zit slechts 0,4 procent van de Europese laptopverkoop in dat prijsbereik. Apple scoort met zijn MacBook Air wel goed in dat topsegment van de markt.

De diverse pc-makers weten dat succes vooralsnog niet te evenaren. Onderzoeksbureau Gartner heeft eerder al gesteld dat ultrabooks ongeveer 25 procent te hoog zijn geprijsd. Intel voert druk uit op pc-producenten om de prijzen omlaag te krijgen. Dat lijkt niet direct tot verkoopsucces te leiden. Zakelijke gebruikers schrikken ook terug voor de prijs.

Eenderde lagere verkoop

"We hebben onze strategie op dit gebied het afgelopen kwartaal al aangepast", zegt Acers emea-topman Ahrens (Europe, Middle East and Africa). Hij stelt dat het niet realistisch is om vóór het einde van het jaar de ultrabook-verkoop te zien stijgen naar dertig procent. De verwachting van Acer ligt nu op "misschien tien procent van de markt" tegen eind dit jaar, "misschien iets meer dan tien procent".

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten