De opkomst van de phablet

Door: | 03 januari 2014 20:01

Nieuws

ACHTERGROND - Volgens onderzoek van IDC zijn er in Azië afgelopen jaar meer phablets dan portable PC's en tablets verkocht. In een periode van drie maanden zijn er zo'n 25,2 miljoen phablets verscheept, tegenover 12,6 miljoen tablets en 12,7 miljoen portable PC's.

Voor de phablet-markt betekent dit een toename van maar liefst 620 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Een vrij opvallende groei, vooral wanneer je je bedenkt dat de gemiddelde Nederlander niet eens weet wat de term "phablet" betekent.

Van klein naar groot

Mobiele telefoons hebben de afgelopen jaren grote veranderingen doorgemaakt. Begin 2000 waren ze over het algemeen nog vrij groot, en vanaf 2002 was credo juist "hoe kleiner, hoe beter". Deze trend heeft een paar jaar doorgezet. Langzaam werden de toestellen echter weer steeds groter. Vooral in 2012 is er een flinke omslag te zien in het gemiddelde formaat van de beschikbare mobiele devices. Tegenwoordig is het credo vooral "hoe groter, hoe beter".

BRON: GSMARENA.COM

Wat is een phablet

De phablet speelt perfect in op de bovengenoemde trend. Samsung lanceerde haar eerste phablet in 2011: de Galaxy Note. Inmiddels zit de fabrikant al aan zijn derde model: de Samsung Galaxy Note 3. De verschillen tussen phablets, tablets en smartphones zijn vaak lastig te herkennen. In de regel geldt:

Kleiner dan 5 inch; smartphone

Tussen 5 en 7 inch; phablet

Vanaf 7 inch; tablet

Drie groepen phablets.

Phablets zijn vervolgens op te delen in grofweg drie soorten: de minicomputer met belfunctionaliteit, de smartphone met een scherm tussen de 5 en 7 inch en een combinatie van telefoon en tablet. Voorbeelden van de minicomputer zijn de HTC Advantage of de Nokia N810. De tweede groep is het meest voorkomend, met toestellen als de Samsung Galaxy Note 3 of de HTC One Max. De laatste groep is vrij onbekend. Het gaat om smartphones die in een tablet geschoven kunnen worden.

Opkomst in Europa

In Europa is de opkomst van de phablet nog maar net begonnen. Slechts 4 procent van de telefoons die begin 2013 verkocht werden, heeft een scherm dat groter is dan 5 inch. Wereldwijd ligt de penetratie van phablets op zo'n 7 procent, terwijl deze in Azië al op 41 procent ligt. De verwachting is dat geavanceerde mobiele markten - zoals de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland - vrij dicht in de buurt gaan komen van deze 41 procent.

BRON: GSMARENA.COM

Van alle geproduceerde smartphones, tablets en phablets, heeft de phablet in 2013 als enige een groei doorgemaakt. Het aantal verschillende type phablets is in 2013 maar liefst met 47 procent gestegen ten opzichte van 2012. Opvallend is echter dat Apple niet meedoet aan deze trend. Zowel in 2012 als in 2013 blijft Apple duidelijk onderscheid maken tussen de smartphone (de iPhone) en de tablet (de iPad). Het zal dan ook niemand verbazen als Apple in 2014 met een phablet komt.

Dit artikel is gepubliceerd in opdracht van Blue Mango Interactive en geschreven door Roald Craenen. De redactie van Computer!Totaal is niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit artikel.