Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

De tweede generatie DirectX 11

Door: Michiel de Roode | 19 april 2011 11:40

None
Internet & Thuis

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4
  5. pagina 5
  6. pagina 6

Onlangs hebben zowel AMD als NVIDIA hun bestaande assortiment van grafische kaarten uitgebreid met een aantal geüpdate modellen. De nieuwe gpu's vormen het begin van de tweede generatie DirectX 11-videokaarten. Wij hebben de kaarten voor u getest en vergeleken met de vorige generatie. In een aantal gevallen hebben we ook gekeken of het voordeel biedt om twee grafische kaarten in SLI of CrossFire te installeren, in plaats van een duurdere grafische kaart.

Dit artikel bestaat uit zes pagina's:

Pagina 1: Introductie; Begrippenlijst;

Pagina 2: AMD Radeon HD 6000-serie; Barts-gpu; Cayman: gpu met verbeteringen;

Pagina 3: Cayman-architectuur; Beeldverbetering en videodecoder;

Pagina 4: NVIDIA GeForce 570 en 580; HDMI en DisplayPort;

Pagina 5: Testmethode; De resultaten; CrossFire en SLI;

Pagina 6: Conclusie; Benchmarkresultaten; Specificaties.

Net als bij de eerste generatie is ook dit keer AMD als eerste met het introduceren van de tweede generatie DirectX 11-kaarten. Maar ook NVIDIA heeft allesbehalve stilgezeten en dit keer laten ze niet zo lang op zich wachten. NVIDIA zet twee krachtige grafische kaarten neer die het startsein voor zijn tweede generatie vormen. Van beide partijen zien we in de nieuwe kaarten verbeteringen van de bestaande architectuur. Alleen AMD heeft in zijn tweede generatie ook daadwerkelijk een paar nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Wij laten u in dit artikel zien wat de verbeteringen en veranderingen zijn voor zowel AMD als NVIDIA en hebben de nieuwe kaarten uiteraard vergeleken op snelheid.

De NVIDIA GeForce GTX 570 heeft een uitstekende prijs-prestatieverhouding.

Begrippen

Anisotropische filtering (AF) = een beeldverbeterende techniek waarmee de texturen scherper worden gemaakt.

Antialiasing (AA) = een beeldverbeterende techniek waarmee de randen van afbeeldingen worden bewerkt zodat er nauwelijks tot geen kartels meer zichtbaar zijn.

CUDA = Compute Unified Device Architecture: NVIDIA's technologie waarmee de onderdelen van de gpu naast voor het renderen van grafische objecten, ook voor andere taken inzetbaar zijn, zoals videobewerking, het berekenen van physics of kunstmatige intelligentie in games. NVIDIA noemt de SPU's CUDA-cores.

Gpu = Graphics Processing Unit: de processor op de grafische kaart die de grafische berekeningen uitvoert.

ROP = Raster Operation Pipeline, Render Back-end of Render Output Unit: de laatste stap in de grafische engine. De ROP past antialiasing toe op de graphics en zorgt dat alle grafische data worden weggeschreven naar het grafische geheugen.

SIMD = single instruction, multiple data: AMD's gpu's zijn opgebouwd uit SIMD's, elke SIMD is weer opgebouwd uit shader-processing units (SPU's). Een SIMD bestaande uit vijf shader-units wordt de VLIW5-architectuur genoemd. Bij AMD's nieuwe architectuur bestaat elke SIMD uit vier shader-units en spreekt men over VLIW4.

SM = Streaming Multiprocessor: NVIDIA's gpu's zijn opgebouwd uit SM's, elke SM is weer opgebouwd uit CUDA-cores.

SPU = shader-processing unit: onderdeel van de gpu dat berekeningen uitvoert voor de pixel, vertex en geometrische shader

Tessellation = techniek om een 3D-omgeving meer reliëf te geven.

TMU = Texture Mapping Unit of Texture Unit: onderdeel van de gpu die textures op de graphics plakt.

VLIW = Very Long Instruction Word: aanduiding van AMD's grafische architectuur, dit geeft de groepering van shader-units aan.

0 Reacties op: De tweede generatie DirectX 11

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.