Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Digitale verkoop maakt opmars in Nederland

Door: Elmar Rekers Elmar | 23 februari 2012 14:37

Apple

Hoewel consumenten het afgelopen jaar meer geld hebben uitgegeven aan digitale producten, weet dit de dalende verkoop van fysieke games, muziek en films niet te compenseren. Dat blijkt uit cijfers van GfK en NVPI.

In 2011 gaven Nederlanders 115 miljoen euro uit aan digitale producten, maar liefst 55 procent meer dan het jaar ervoor. Toch concluderen GfK en NVPI dat de totale bestedingen op de entertainmentmarkt met 3,2 procent zijn gedaald, naar een totaal van 819 miljoen euro.

De populariteit van digitale muziekwinkels, streaming diensten en video-on-demand zit volgens de onderzoekers dan misschien sterk in de lift, het kan tot op heden nog niet bestempeld worden als de redding van de entertainmentindustrie. De omzet van fysieke producten daalde in 2011 met 8 procent, waarmee de totale markt een verlies draaide van 11 miljoen euro.

Digitale muziek

Consumenten lijken voor de aanschaf van muziek online winkels steeds meer te omarmen. De verkopen stegen hier namelijk met bijna 62 procent ten opzichte van een jaar eerder. Met een aandeel van 15 procent loopt de digitale verkoop in Nederland echter nog ver achter op het wereldwijde gemiddelde. Dit ligt namelijk op 32 procent.

Hoewel de NVPI verwacht dat de omzet uit digitale distributie in 2012 weer verder zal toenemen, verwachten de onderzoekers niet dat deze verkoop de dalende interesse in fysieke producten geheel gaat compenseren.

0 Reacties op: Digitale verkoop maakt opmars in Nederland

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.