Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Dit is wat luxe horlogemerken van je plastic smartwatch vinden

Door: | 14 juli 2014 12:00

None
Apple

ACHTERGROND - Als Apple's nieuwe horlogegoeroe hetzelfde over smartwatches denkt als zijn voormalige TAG Heuer baas, dan weet hij dat het een grote uitdaging zal zijn om de iWatch als geavanceerd polsaccessoire te positioneren dat aantrekkelijk is voor de mainstream markt.

Onlangs kwamen we erachter dat Patrick Pruniaux zijn positie verlaten had als TAG Heuer's vicepresident Global Sales & Retail. Hij werkt nu voor Apple - waarschijnlijk om te helpen met het maken van een marketingverhaal rondom de vermoedelijke iWatch. Het vertrek van Pruniaux vind ik bijzonder merkwaardig, omdat ik marketing executives van luxe horlogemerken gevraagd heb om hun mening te geven over de smartwatch markt, en een deel van de meest gerichte kritiek kwam van TAG Heuer CEO Stephane Linder.

"Geen van allen maken ze indruk op me wat betreft het design," vertelde Linder mij, verwijzend naar smartwatches van Samsung, Sony en Pebble. "Ze lijken op goedkope plastic horloges. In de luxe categorie werken we aan elk detail zodat de vormgeving er duur uitziet. Wanneer ik naar de smartwatch kijk is het interessant, maar wat het design betreft lijkt het op een goedkope polscomputer. Er is er niet één die mij goed bevalt."

Goedkoop. Armoedig. Te nerdy voor modebewuste consumenten. Dit zijn de kritieken die door leidinggevenden van merken van traditionele luxe polshorloges geleverd worden op smartwatches. Het is duidelijk dat zelfs Apple, het toonbeeld van smaakvol gadgetdesign, een talent als Pruniaux nodig heeft om het nerdy gevoel dat een in Taiwan vervaardigd horloge met een digitaal display van 2,5 inch oproept weg te halen.

Toch zien sommige bedrijfsleiders enige hoop in het huidige aanbod van smartwatches, en Linder zelf sluit niet geheel uit dat er ooit een in Zwitserland gemaakt TAG Heuer smartwatch zal verschijnen.

Kun je het handwerk zien?

Een veelvoorkomende klacht van liefhebbers van polshorloges is dat de huidige smartwatches niet echt tekenen van fijn vakmanschap vertonen, en teveel design DNA lenen van pure consumentenelektronica. Zo zegt Linder dat hij graag smartwatches zou zien met veel meer staal en een hogere kwaliteit afwerking, "alsof je het handwerk kunt voelen".

Scott B. Wolfe, senior vicepresident Merchandising, Design & Product Development bij Citizen Watch, is ook een scepticus. Citizen heeft al eens naar smartwatches gekeken, met haar Proximity model, een extreem technisch ogende analoge chronograaf die uitgeklede telefoonnotificaties biedt door middel van een extra wijzer die naar een "MAIL" of "CALL" label op de wijzerplaat beweegt. Maar Wolfe zegt dat geen van de huidige smartwatches "ambitieus design" omarmt - een look die iets zegt over iemands persoonlijke interesses, of dat nu zeilen, autoracen, of lekker eten en drinken is.

"Vanuit een esthetisch oogpunt lijken al deze dingen teveel op gadgets, en niet genoeg op uurwerken," aldus Wolfe. Persoonlijk houd ik niet van het ontwerp van de Galaxy Gear. De behuizing met de schroeven - dat hebben we gehad. Ze hebben de polsband in de behuizing geïntegreerd, wat er een beetje goedkoop uitziet. Dit lijkt een beetje op Dick Tracy's horloge in de jaren '40 en '50, en dat is niet baanbrekend."

Thierry Casias, creatief directeur bij Bulova, is iets aardiger over Samsungs smartwatches dan andere VIP's uit de horloge-industrie. Hij zegt dat de originele Galaxy Gear een goede combinatie heeft gevonden van technische esthetiek en details die al bekend zijn bij polshorloge klanten - bijvoorbeeld een polsband met textuur. Toch heeft Casias twijfels over de cross-over aantrekkingskracht van de meeste smartwatches die hij heeft gezien.

"De meeste mensen houden meer van de gestroomlijnde, schone esthetiek die populair is geworden door Apple, maar deze look zal alleen aantrekkelijk zijn voor gadget geeks," zegt Casias. "De gemiddelde persoon die altijd minimaal één apparaat bij zich heeft - een smartphone, een MP3-speler, etcetera - wil waarschijnlijk dat dit apparaat er wat minder technisch uitziet. Niemand wil een rekwisiet van Star Trek dragen."

Linder leverde de zwaarste kritiek op smartwatches van iedereen die ik geïnterviewd heb, maar hij gaf toch toe dat de Samsungs, Motorolas en LGs van deze wereld een direct nadeel hebben omdat hun besturingssystemen ze niet in staat stellen om analoge wijzerplaten te gebruiken, "het enige onderdeel dat luxe uitstraalt" voor potentiële kopers. "Als je voor puur digitaal gaat hoef je niet het gevoel van een mechanisch instrument te hebben," zegt Linder. "Dus misschien zal de vraag worden: Kun je een wijzerplaat maken die op een wijzerplaat lijkt, met wijzers zoals een echt horloge?"

Rondjes rijden op de weg van de minste weerstand

Naast Citizen's Proximity hebben we al analoog-digitale polshorloges gezien met rudimentaire smart-functies van Martian en Cogito. Maar deze modellen hebben zeker geen wijzerplaat, behuizing en band die luxe esthetiek schreeuwt. De daaropvolgende beste optie, zo lijkt het, is een rond LCD display, zodat het in ieder geval een beetje lijkt op de meerderheid aan luxe horloges die tegenwoordig verkocht wordt. Dat is de benadering van Motorola, en het is een designkeuze die werkt voor Citizen's Wolfe en Bulova's Casias.

"Ik denk dat ze de weg van de minste weerstand zullen kiezen," zegt Wolfe over het ronde display van de Moto 360. "Negentig procent van de horloges die we verkopen is rond. Dus als je meteen begint met een niet-ronde vorm, is dat geen goede strategie." Wolfe prijst de "schone look" en afgeschuinde omlijsting van de Moto 360. Motorola heeft het gewoon goed gedaan wat betreft pure design esthetiek, zeg hij, maar hij wil geen laatste oordeel vellen voordat hij de materialen van de Moto 360 kan voelen, en het horloge om zijn pols kan doen.

Ook Casias geeft de Moto 360 zijn beste smartwatch beoordeling. "Hij ziet er verreweg het beste uit," zegt hij. "De esthetiek is minimalistisch en modern, en geeft echt het luxe gevoel van sommige populaire merken die aan de prijzige kant zijn."

Naast de Moto 360 werd alleen de Pebble Steel genoemd door de polshorloge traditionalisten vanwege succesvol design. Wolfe zegt dat Pebble "erg goed werk verricht heeft" door banden met traditioneel leer en staal te gebruiken, en merkte op dat de cilindervorm van de Pebble Steel een kleine maar opmerkelijke bijzonderheid is in een wereld van smartwatches die door rechthoeken gedefinieerd wordt. Ondertussen zegt Casias dat de Pebble Steel "niet echt aantrekkelijk" is, maar dat het de op één na meest draagbare smartwatch is die hij gezien heeft.

Geavanceerde functies versus tijdloze uitstraling

Als ik iets geleerd heb van mijn interviews met de executives van horlogemerken, is het wel dat ze in een compleet andere wereld werken, met andere regels, ten opzichte van de consumentenelektronicabedrijven. Beide kampen produceren dingen die we om onze pols dragen, en deze dingen geven informatie weer die voor de gebruiker relevant zou kunnen zijn. Maar dat zijn slechts triviale, incidentele gelijkenissen.

Elke bedrijfstak moet totaal verschillende regels voor de prijsstelling volgen: Een smartwatch kan redelijkerwijs niet meer kosten dan een smartphone van 300 euro, terwijl een luxe polshorloge gemakkelijk een jaarsalaris kan kosten.

En elke bedrijfstak moet totaal verschillende productcycli volgen: De elektronicasector omarmt geplande veroudering, en dat geldt voor alles, van siliconen chips tot stijltrends. Maar een luxe horloge moet tijdloos zijn.

En elke bedrijfstak moet een totaal verschillend marketingverhaal hebben. Bij smartwatches gaat het helemaal om functies, eigenschappen, bruikbaarheid, productiviteit, en de volgende stap in mobiel computergebruik. Bij luxe horloges gaat het niet eens echt om het klokkijken. Het gaat erom dat je de wereld laat zien wat voor persoon je bent door middel van het beladen symbolisme van een witgouden afwerking of een wijzerplaat die ooit de voorkeur had van Steve McQueen.

Toch zijn er smartwatches. Er is dan ook werk aan de winkel. En de markt voor luxueuze uurwerken neemt daar kennis van, zelfs wanneer de fabrikanten niet van plan zijn om ooit direct met de gadgetbedrijven te concurreren voor een steeds verder krimpend publiek dat dingen om de pols wil dragen.

Wolfe zegt dat smartwatches zouden moeten zorgen voor een hernieuwde interesse voor alle soorten horloges, maar Citizen blijft volledig toegewijd aan haar Eco-Drive technologie, een gepatenteerd platform dat omgevingslicht gebruikt om haar horloges van energie te voorzien. Hierdoor kan Citizen niet heel veel meer bieden dan analoge horloges vanwege het stroomverbruik. Bovendien zou Citizen nooit op één lijn kunnen staan met (laten we zeggen) Google, omdat het bedrijf "er niet van houdt om afhankelijk te zijn van softwaremensen van andere bedrijven, aangezien die er misschien niet helemaal voor zullen gaan", zegt Wolfe.

Het is ironisch dat het juist Linder van TAG Heuer is die meer openstaat voor een wereld van smartwatch mogelijkheden. Zijn bedrijf heeft er al eens mee geëxperimenteerd met een gelimiteerde uitvoering van Aquaracer AC72 modellen, specifiek ontworpen voor de Wold Cup zeilprestaties van Oracle Team USA. Deze horloges - er zijn er slechts 50 van gemaakt - hadden helemaal geen bewegende wijzers, en maakten gebruik van een simpel monochroom display om zeil-data weer te geven zoals windrichting en intensiteit.

Dus het is niet zo dat TAG Heuer helemaal tegen de opmars van digitale technologie is. Naast de productie van de Aquaracer, zegt Linder dat zijn team smartwatches van Samsung en andere fabrikanten bestudeerd heeft; dit is duidelijk iets wat handig zou moeten zijn voor Pruniaux bij zijn pogingen om Apple's iWatch de smartwatch oorlog te laten winnen. Het is gewoon zo dat Linder en zijn bedrijf stijl en eenvoud niet op willen offeren om iets te bereiken wat in wezen een totaal andere markt is.

"Wat zou een luxe smartwatch moeten zijn?" vraagt Linder. "Wat voor soort functies? Dit is iets waarover we aan het brainstormen zijn. En als we iets vinden, dan zouden we het kunnen proberen. Maar ik zie ons geen grote risico's nemen, tenzij we een manier vinden om luxe horloges op echte luxe horloges te laten lijken die eenvoudig te gebruiken smart informatie bieden die niet ingewikkeld is - en niet slechts een replica zijn van de mobiele telefoon."

5 Reacties op: Dit is wat luxe horlogemerken van je plastic smartwatch vinden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 3 jaren geleden
    Om bovengenoemde redenen vond ik daarom dit horloge wel een aardige hybride oplossing: https://kairoswatches.com
    Een automaat maar dan met een schermpje alleen als het nodig is.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3 jaren geleden FredWestenberg
    Heb me maar even geregistreerd. Zodat de lezers van mijn reactie (Kairoswatches.com) eventueel contact met mij kunnen opnemen.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3 jaren geleden
    Goed nieuws voor deze sceptici: Kairos smartwatches combineren zwitserse mechanische uurwerken met smartwatches functionaliteit
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3 jaren geleden
    Het interesseert me geen reet wat die dure merken vinden.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 jaren, 12 maanden geleden
    Er zal een dag komen dat ze een revolutionaire smartwatch ontwerpen die geheel bestaat uit gebogen, keihard glasachtig materiaal wat geheel is overdekt met een LCD-achtig
    scherm dat op een hoge resolutie en met hoog contrast alles wat je maar kan bedenken kan weergeven, dus ook elk gewenst soort analoge en digitale tijdsaanduiding en andere design elementen waar klassieke horloges nu nog hun selling point hebben (daar zie ik zelfs een markt in) naast ook uiteraard alle functies waarvan ze nu denken dat mensen ze in een smartphone zullen verwachten, maar die als eerste zijn gericht op de communicatie met een ander apparaat zoals de smartphone, die op termijn natuurlijk gaat verdwijnen.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.