E-bike kopen? Hier moet je op letten

Door: Redactie Computer!Totaal | 19 maart 2019 15:07

Overige elektronica

In steeds meer dagelijkse producten zien we geavanceerde technologie terug. Zo ook in e-bikes. De elektrische fietsen zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken en tegenwoordig zijn er ontzettend veel verschillende soorten op de markt. In dit artikel doen we een uitstapje binnen de moderne technologie, maar buiten de ‘ouderwetse’ computerwereld.

Wist je dat er enorme kwaliteitsverschillen zitten in de accu's van elektrische fietsen? En dat het ook nog uitmaakt hoe en hoe vaak je hem oplaadt? Computer!Totaal voert samen met Kieskeurig.nl en BesteProduct.nl een grote accutest uit. Houd de komende tijd de website in de gaten voor de resultaten!

Tip 01: Doel

Net als bij zoveel tech-producten begint je zoektocht met je af te vragen waar je het voor wilt gebruiken. Er is nogal een verschil of je alleen af en toe wat trapondersteuning nodig hebt van je fiets of dat je met 45 kilometer per uur door de provincie wilt zoeven. En waar ga je met je e-bike voornamelijk rijden? Is dat in de stad of wil je ook in de bossen kunnen crossen met je elektrische tweewieler. Een heel belangrijke vraag is ook hoelang je wilt kunnen rijden aan één stuk, met andere woorden: hoe ver de actieradius van de interne accu moet zijn. Veel e-bikes hebben bovendien veel slimme functies die je met je smartphone kunt uitlezen of zelfs bedienen, maar je moet je afvragen of dit interessant voor jou is.

En hoe zit het met fietskarren of andere accessoires? Ben je van plan om bijvoorbeeld je (klein)kinderen elke dag naar school te brengen of ze eens in een fietskar te zetten, dan is het slim om te kijken naar een elektrische fiets waar je een aanhanger-adapter aan kunt zetten. Kortom, veel vragen. Hopelijk lossen we een paar voor je op in deze checklist.

Vraag jezelf af wat voor soort type fietser je bent en welke e-bike bij je zou passen.

Tip 02: E-bike of Pedelec?

Er zijn heel veel verschillende soorten e-bikes en deze zijn niet gemakkelijk in twee of drie categorieën onder te verdelen. Veel e-bikes hebben namelijk eigenschappen van verschillende types en zou je dus in meerdere categorieën kunnen plaatsen. Puristen hebben het overigens over pedelecs (Pedal Assisted Electrical Bikes) of de iets minder sexy naam: elektrische fiets met trapondersteuning. Dat is namelijk volgens de wet belangrijk om een e-bike als normale fiets in het verkeer te kunnen gebruiken: meetrappen is nodig om vooruit te komen. Is dit niet het geval, dan hebben we het over een power-on-demand-fiets. Deze wordt gelijkgesteld aan een bromfiets en moet dus ook een kentekenplaat hebben. In dit artikel laten we deze puristische terminologie echter achterwege en hebben het gewoon over e-bikes.

Terug naar de onderverdeling. Als eerste zijn er de stadsfietsen oftewel city commuters. Deze e-bikes zijn bedoeld om je comfortabel van A naar B te brengen in de stad, ze zijn dan ook ideaal om van huis naar werk te rijden. De actieradius hoeft niet erg groot te zijn en je hoeft er niet mee in onherbergzaam gebied te rijden. Een elektrische stadsfiets kan er sportief uitzien, maar heeft ook steeds meer een klassiek uiterlijk. Voor offroad-functies heb je de elektrische mountainbikes of ATB e-bikes. Deze hebben bredere banden en een betere vering. Bij deze fietsen heb je meestal meer keuze wat betreft remmen, versnellingen en de derailleur. En dan zijn er nog speed pedelecs of high speed e-bikes. Deze kunnen tot 45 kilometer per uur rijden en zijn dus volgens de wet bromfietsen. Je kunt zelf een beetje meetrappen als je wilt.

Deze Cortina stadsfiets heeft een klassiek uiterlijk en is geschikt om in de stad mee te rijden.
Volgens de wet moet je bij een e-bike meetrappen om vooruit te komen

Tip 03: Motor

Elke elektrische fiets heeft een motor. Logisch, want anders zou het apparaat geen trapondersteuning kunnen bieden. Er is wel een verschil in de plek waar de motor zich bevindt. Eigenlijk zijn er maar twee opties: een (achter)wiel-motor of een midden-motor. De wiel-motor heet ook wel ‘hub motor’ en vind je precies in het midden van één van de twee wielen, vaak in het achterwiel. Er zijn echter ook modellen waar de hub motor in het voorwiel is geplaatst voor een betere gewichtsverdeling, zeker als de accu zich op de bagagedrager bevindt. Het grote voordeel van een hub motor is dat je er relatief weinig onderhoud aan hebt: alle onderdelen zitten in de motor verwerkt. Een midden-motor is vaak iets kleiner omdat deze in het frame weggewerkt moet worden en niet in de weg van de pedalen mag zitten. Daardoor zijn e-bikes met midden-motoren vaak wat prijziger. Midden-motoren hebben wel het voordeel dat trapkrachtsensoren (hierover later meer) beter werken omdat ze de motorkracht direct bij de pedalen kunnen meten.

Een wiel-motor of hub motor is geïntegreerd in één van de wielen.

Tip 04: Accu

Nadat je voor een bepaald type motor hebt gekozen, is het tijd om na te denken over de accu van je nieuwe elektrische fiets. De accu bepaalt namelijk hoe ver je kunt fietsen en er zit veel verschil in het vermogen van verschillende accu’s. Sommige accu’s moet je elke dag opladen, andere maar een paar keer per week. Ook de manier van opladen verschilt, sommige kun je van de fiets nemen en binnenshuis opladen, andere zitten in de fiets verwerkt en dit betekent dat je hele fiets bij een stopcontact moet staan om hem op te laden. Elke accu verliest bovendien bij elke oplaadbeurt een beetje aan vermogen en moet op een gegeven moment worden omgeruild. Het is dus handig om vooraf te informeren hoelang een accu meegaat en hoe duur een nieuwe accu kost. Een lithium-ion accu die in een e-bike wordt gebruikt, kan gemiddeld zo’n 800 volledige laadcycli doorlopen. Een snelle rekensom betekent dit dat als je je fiets elke dag gebruikt en ’s avonds oplaadt, je na drie tot vier jaar een nieuwe accu nodig hebt. Let op, het gaat hier om complete laadcycli. Als je af en toe je accu even bijlaadt, dan behalen sommige accu’s wel 1500 tot 2000 halve cycli. Hoelang je erover doet om de accu op te laden, ligt aan de fabrikant, de kwaliteit en het vermogen. Vaak ligt die tijd ergens tussen de twee en zes uur.

Waar is de accu? Bij de Ampler Curt zit de accu in het onderste frame verwerkt.
Sommige accu’s kun je van de fiets halen en opladen, andere zitten in de fiets verwerkt

Tip 05: Actieradius

Hoe ver wil je met een e-bike op één lading kunnen rijden? Als je een e-bike voornamelijk gebruikt om dagelijks tien tot twintig kilometer naar en van je werk te fietsen, dan hoef je je geen zorgen te maken om het vermogen van de accu. Zelfs de kleinste accu in een e-bike krijgt dit voor elkaar. Wil je echter dagtochtjes gaan maken, dan kan een actieradius van 50 tot 75 kilometer al snel te krap zijn. In de meeste gevallen geldt dat als een accu in het frame is ingebouwd, je ervan uit kunt gaan dat de actieradius minder groot is dan bij een accu die je op de bagagedrager vindt. Het vermogen van een accu wordt aangeduid in Wh. Een accu met 600 Wh zorgt voor een grotere actieradius. Bij veel e-bikes kun je gemakkelijk de accu zelf verwisselen, het is dan ook een slim idee om meteen een extra accu te kopen. Als je een langere tocht gaat maken neem je de extra accu mee. Als de eerste dan leeg raakt, zet je de tweede accu erin en rijd je vrolijk verder. Een extra accu varieert sterk in prijs, ga uit van zo’n 250 tot 500 euro.

Tip 06: Trapondersteuning

De reden waarom je een e-bike koopt, is dat hij trapondersteuning biedt. Er zijn twee verschillende sensoren die hiervoor gebruikt worden: de rotatiesensor en de trapkrachtsensor. Een rotatiesensor zet de trapondersteuning aan als het detecteert dat de pedalen ronddraaien. De sterkte van de trapondersteuning bepaal je in de meeste gevallen zelf met een knop op het stuur. Zet je de trapondersteuning op stand 3, dan geeft het systeem meer ondersteuning dan op stand 2. Naast de rotatiesensor kun je ook een trapkrachtsensor hebben. Die meet ook met hoeveel kracht je trapt, en past constant de trapondersteuning van de motor hierop aan. Het voordeel hiervan is dat je eigenlijk niet meer door hebt dat je op een e-bike rijdt, behalve dan dat je veel harder kunt fietsen dan dat je gewend bent op een normale fiets. Uiteraard is een fiets met trapkrachtsensor duurder dan een met alleen een normale rotatiesensor, je vind de trapkrachtsensor dan ook vrijwel alleen in de high-end-modellen.

Voor de beste beleving kies je voor een e-bike met trapkrachtsensor.
De sensor meet hoe hard je op de pedalen trapt en past de trapondersteuning van de motor aan

Tip 07: Slim of niet?

Hoe slim wil je dat je e-bike is? Sommige e-bikes zijn net als normale fietsen maar hebben alleen een accu en knop op het stuur om de trapondersteuning te regelen. Andere elektrische fietsen zijn rijdende computers met meerdere sensoren. Vooral de hippe city commuters zetten in op slimme foefjes die je met je smartphone kunt bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld de locatie van fiets tracken doordat er een gps-module is ingebouwd en zet je de fiets op slot middels een app. Sommige merken hebben ook anti-diefstal-systemen in hun e-bikes geïnstalleerd. Als een ongenode gast de fiets aanraakt, kan het bijvoorbeeld een geluidssignaal afspelen. Op duurdere modellen kan een e-bike zelf de sterkte van de lichten regelen door middel van sensoren en met een app kun je de trapondersteuning finetunen of een firmware-update doorvoeren.

Deze e-bike van Van Moof maakt geluid en maakt een sos-signaal als iemand ermee wegfietst. Bovendien kun je in de app zien dat de fiets is meegenomen.

Tip 08: Proefrit maken

Je kunt alle specificaties op het internet uitzoeken en je perfecte fiets online samenstellen, maar net als bij de aanschaf van een auto is het essentieel dat je een proefrit gaat maken met de fiets die je op het oog hebt. Gelukkig is dit geen probleem, alle grote merken die hun fietsen in Nederland aanbieden, laten je een proefrit maken. Veel dealers en fietshandelaren hebben een voorraad staan en grote fabrikanten als Sparta, Gazelle en Batavus hebben test centers waar je eenvoudig allerlei verschillende types kunt uitproberen en je kunt laten voorlichten door vakkundig personeel. Waar je ook over na moet denken, is dat je fiets om de zoveel tijd even nagekeken moet worden. Ga je dit zelf doen of wil je dat laten doen in een fietsenwinkel? In het laatste geval is het wellicht een goed idee om je e-bike bij een handelaar in de buurt te kopen.

Batavus heeft een test center in Ede, maar heeft dealers in heel Nederland.

Tip 09: Accessoires

Belangrijk bij de aanschaf van een e-bike is dat je ook kijkt naar welke accessoires er voor het model verkrijgbaar zijn. Wil je eens een fietskar achter je elektrische fiets hangen, dan moet een adapter wel gemakkelijk aan de achteras of onder het zadel kunnen worden bevestigd. Ook zijn er talloze upgrades voor je e-bike beschikbaar. In de meeste gevallen kies je deze extra’s zodra je de fiets koopt, maar in vaak kun je deze accessoires ook later installeren. Zo kun je kiezen voor anti-lek-banden die niet moeilijk doen over een stukje glas op de weg of een bagagedrager die op de accu past. Let erop dat veel van deze accessoires de totale prijs van de e-bike wel een stuk hoger kunnen maken, een fiets van duizend euro kan makkelijk 1500 euro worden met een paar ‘simpele’ accessoire-toevoegingen. Let ook op de kwaliteit van de onderdelen, het heeft geen zin om honderden euro’s in een e-bike te steken en er vervolgens de goedkoopste derailleur of versnellingen op te zetten.

Ook voor e-bikes zijn er kinderstoeltjes verkrijgbaar.

Kooptips

We hebben drie verschillende e-bikes voor je geselecteerd. Welk type elektrische fiets het beste bij jou past, hangt natuurlijk af van je wensen en we raden je aan om sowieso een proefrit te maken voordat je een nieuwe fiets aanschaft.

Gazelle Orange C7 HMB v3

Prijs: vanaf € 2399,-

De Gazelle Orange is één van de beste allround e-bikes die er op dit moment verkrijgbaar is. De elektrische fiets heeft zeven versnellingen, een midden-motor van Bosch en wordt standaard met een verwijderbare accu van 300 Wh geleverd. Hiermee wordt een actieradius van circa 100 kilometer gegarandeerd. De fiets weegt 22,5 kilo en is in twee verschillende kleuren voor zowel dames als heren beschikbaar.

Van Moof Electrified S2

Prijs: vanaf € 3398,-

Ben je op zoek naar een hippe city commuter met heel veel slimme functies, kijk dan eens naar de Van Moof Electrified S2. De fiets is in het wit en zwart te krijgen, beschikt over een accu van 504 Wh en heeft veel sensoren aan boord zodat je de e-bike geheel naar jouw wensen kunt configureren. Er is ook een variant van de S2 beschikbaar: de Electrified X2. Deze e-bike heeft een kleinere wielmaat en een pakjesdrager aan de voorkant.

B’Twin Elops 500E

Prijs: vanaf € 699,99

Een e-bike voor nog geen 700 euro? Jawel, het huismerk van Decathlon levert je een solide e-bike met kleine accu. Je kunt er tot 45 kilometer mee rijden als je trapondersteuning wilt krijgen, daarna ben je op je eigen benen aangewezen. De fiets heeft zes versnellingen en weegt iets meer dan 26 kilo. In het frame is ledverlichting verwerkt waardoor je in ideale omstandigheden vanaf 150 meter afstand zichtbaar bent.

2 Reactie(s) op: E-bike kopen? Hier moet je op letten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 10 februari 2019 13:16 Kasander1
    Als ik een titel lees als "Pimp je e-bike" verwacht ik heel wat anders dan het artikel wat ik hier vond. Voor de duidelijkheid is hier de betekenis van het woord 'pimpen'"

    Pimpen is een werkwoord dat zoiets betekent als 'opleuken', 'verfraaien' of 'versieren', vaak op een manier die te overdreven of kitscherig is. Het kwam vooral in trek onder jongeren aan het begin van de 21e eeuw. Onder wat oudere Amerikanen en Engelsen is dit gebruik van deze term niet bekend.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 10 februari 2019 16:06 Edmond_V.O._Katusz
    "In dit artikel laten we deze puristische terminologie echter achterwege en hebben het gewoon over e-bikes."

    Er is weinig puristisch aan, want er is een essentieel onderscheid tussen pedelecs en de 45km-variant [de speed-pedelec (vreselijk woord)], zowel in fysieke zin als in wettelijke zin.Dus als u uw lezers goed wilt voorlichten, houdt dan ook dat onderscheid er in.

    "met 45 kilometer per uur door de provincie wilt zoeven"
    Dat zoeven valt wel mee, want je zult nog altijd moeten trappen en 45 km halen is een aardige inspanning.

    "power-on-demand-fiets"
    Waar haalt de scribent die term vandaan? Ben hem nog niet tegengekomen in de electrische-fietsen-wereld.

    "Eigenlijk zijn er maar twee opties: een (achter)wiel-motor of een midden-motor."
    Uh, nee, want er kan ook een motor in het voorwiel gemonteerd worden. Mooi voorbeeld is de Pedersenfiets.
    https://www.pedersen-velo.de/produkte/pedersen-pedelec/

    Verder hebben nog de diverse motoren die met frictie de band aandrijven. Kun je op je eigen fiets monteren, hoef je geen nieuw rijwiel te kopen! Bijv. deze:
    https://www.add-e.at/

    Ook bestaat er nog een briliante dubbel motortje dat de velg van het achterwiel aan twee kanten aandrijft, de Velospeeder
    http://www.velogical-engineering.com/velogical-velospeeder—standard-fahrradmotor-nachr%C3%BCstbar

    Als klapje op de vuurpijl hebben we nog de motor die binnenin een framebuis direct de trapas aandrijft. De lezer mag de link zelf eens zoeken. Ik kauw niet alles voor. 8-)

    Als je de motor gekozen hebt zit je trouwens meestal meteen vast aan de keuze van de fabrikant.

    Maar ondanks deze detailkritiek is het leuk, om een artikel te lezen over elektrieke fietsen, dus …
    Hartelijk Dank daarvoor. Edmond V.O. Katusz
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.