EU-keurmerk voor webwinkels in de maak

De koepelorganisatie voor webwinkels in Brussel ijvert voor een Europees keurmerk. Dat moet webwinkelen over de grens betrouwbaarder maken.

De EMOTA (European e-commerce and Mail Order Trade Association) onderzoekt de haalbaarheid van een grensoverschrijdend keurmerk. Dat vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, die ook meepraat in de koepelorganisatie.

Nederlands voorbeeld

Volgens Jongen zou het keurmerk van Thuiswinkel.org, het Thuiswinkel.org Waarborg, kunnen dienen als voorbeeld voor het EU-keurmerk. Leden van Thuiswinkel.org moeten zich houden aan een serie verkoopregels. Bij overtreding daarvan kunnen consumenten naar een geschillencommissie stappen.

"Veel webwinkels willen een pan-Europees keurmerk", zegt Jongen. Volgens hem zou één herkenbaar keurmerk het webwinkelen over de grens betrouwbaarder maken. Webwinkelen is van zichzelf al een internationaal fenomeen, maar de keurmerken juist niet.

Wetten per land

"Een sticker maken kunnen we allemaal, maar je moet voor een Europees merk rekening houden met wet- en regelgeving in verschillende lidstaten", legt Jongen uit. Hij stelt dan ook dat de plannen voor een Europese keurmerk nog in de kinderschoenen staan.

Op dit moment is er nog geen Europees keurmerk en heeft elk land eigen keurmerken. In Nederland zijn er twee bij ConsuWijzer geaccrediteerde e-commerce keurmerken: Thuiswinkel.org en het Webshop Keurmerk. Het staat niet-geaccrediteerde partijen echter vrij om een eigen keurmerk te beginnen. Daarom bestaan er naast de twee geaccrediteerde Nederlandse keurmerken talloze kleine alternatieven, veelal voor kleine webshops.

Bron: Webwereld

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten