Facebook in zwaar weer door 'twijfelachtige toekomstplannen'

© PXimport

Facebook in zwaar weer door 'twijfelachtige toekomstplannen'

Geplaatst: 7 juni 2013 - 06:21

Aangepast: 16 november 2022 - 10:03

Elmar Rekers

De waarde van het aandeel Facebook is de afgelopen maand met 21 procent gedaald. Volgens analisten van de Financial Times zijn investeerders huiverig over de toekomst van het sociale netwerk, nadat de afgelopen weken in het teken stonden van slecht nieuws.

De mineur waarin Facebook zich momenteel bevindt, kan deels worden verklaard door het negatieve nieuws dat er over het sociale netwerk rondgaat. Zo viel er een groot aantal ontslagen bij game-ontwikkelaar Zynga en lijkt de lancering de Facebook-telefoon (de HTC First) uit te draaien op een fiasco. Er gaat zelfs geruchten dat de Amerikaanse provider AT&T het HTC-toestel volledig uit het assortiment gaat schrappen.

Externe invloeden

“Het sentiment bij Facebook is op dit moment ronduit beroerd”, vertelt analist Brian Wieser tegenover de Financial Times. “Veel investeerders zijn teleurgesteld door het feit dat ze de groei niet zien verdubbelen, en daarnaast spelen ook nog andere onrealistische verwachtingen mee.”

Naast de geflopte HTC First, spelen ook andere ontwikkelingen in de tech-industrie een rol bij de dalende waarde van Facebook. Zo kocht Yahoo in mei Tumblr op, waardoor het aandeel Facebook met 2 procent daalde. “Dat is toch idioot”, zegt Wieser. “Tumblr heeft totaal geen invloed op Facebook. Het geeft simpelweg aan dat de markt geen vertrouwen heeft in de duurzaamheid [van Facebook].” Investeerders hebben volgens Wieser geen duidelijk beeld van de groei die Facebook kan doormaken.

Nieuwe advertenties voor Facebook

Om op deze twijfels antwoord te geven, heeft Facebook een volledig vernieuwd advertentieplan in de steigers staan. Zo schrijft de LA Times deze week dat het sociale netwerk het voor adverteerders eenvoudiger wil maken om op het netwerk te adverteren. Donderdag hield Facebook een presentatie op de eigen campus in San Francisco, waar het uiteenzette dat het minder verschillende advertentiemodellen gaat handhaven. Of het bedrijf hiermee de neergaande lijn weet om te buigen, zal in de komende maanden duidelijk worden als Facebook de (meer visuele) advertentievorm gaat uitrollen.

Het aandeel Facebook sloot donderdag met een waarde van 22,97 dollar. Zo’n veertig procent lager dat de 38 dollar die in mei 2012 werd opgetekend.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten