Facebook mengt zich in sociale locatiestrijd

Startups als FourSquare en Gowalla krijgen concurrentie van een machtige opponent: Facebook. Het sociale netwerk laat vanaf deze maand gebruikers hun locatie online zetten.

McDonald's bouwt volgens Advertising Age een Facebook-app waarbij gebruikers kunnen inchecken bij een McDonald's-vestiging, die locatie kan worden gedeeld met hun netwerkvrienden. Ook andere bedrijven zouden lokaciegebaseerde campagnes voor Facebook in de planning hebben.

Startups als FourSquare en Gowalla groeien de laatste tijd met hetzelfde concept flink in populariteit. Via koppelingen met Twitter en Facebook worden incheckberichten verspreid naar vrienden. Door vaak in te checken kunnen gebruikers punten verdienen, die op sommige locaties bijvoorbeeld een gratis koffie opleveren. Ook Hyves en het onlangs opgerichte Nederlandse Feest.je maken gebruik van dergelijke diensten. Facebook is dus redelijk laat met het uitrollen van dergelijke functionaliteit.

Offline verkopen

Voor adverteerders kunnen locatiegebaseerde mobiele apps een interessante nieuwe manier zijn om offline verkopen op te krikken. Door beloningen uit te loven bouw je een klantrelatie op, en zorg je dat er over je merk wordt gepost op sociale netwerken. Locatiediensten zijn in trek. Er doen bijvoorbeeld geruchten de ronde dat Yahoo FourSquare wil overnemen.

Ook Twitter gaat meer doen met geolocaties. Binnenkort kan de locatie van een Twitter-bericht aangeklikt worden. Alle berichten vanaf één specifieke locatie kunnen worden verzameld, en vervolgens in één oogopslag bekeken worden.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten