Facebook schendt privacy met FriendFinder

© PXimport

Facebook schendt privacy met FriendFinder

Geplaatst: 8 maart 2012 - 10:10

Aangepast: 16 november 2022 - 10:21

Redactie ID.nl

Facebook overtreedt met de FriendFinder de rechten van de consument doordat de app het gehele adresboek van de gebruiker leeg trekt en die vrienden vervolgens uitnodigingen stuurt.

Dat oordeelt de rechtbank in Berlijn in een door de Duitse Consumentenfederatie aangespannen zaak. De gebruiker moet volgens de rechter duidelijk worden geïnformeerd dat door FriendFinder het hele adresboek wordt gebruikt om uitnodigingen te versturen naar vrienden.

Daardoor krijgen juist vrienden en bekenden die niet van Facebook gebruik maken, onverwachts een mailtje. Tenminste, als de gebruiker die gegevens heeft ingevuld in zijn adresboek. Maar volgens de rechter worden veel gebruikers van Facebook juist in de verleiding gebracht ook die gegevens te importeren.

Content is eigendom van gebruiker

Ook vindt de rechtbank het niet goed dat Facebook de(gebruiks)rechten claimt van alle geposte content, zelfs als dat zelfgemaakte muziek is of eigen foto's. Dat dit in de voorwaarden staat beschreven, doet daar niets aan af. Als Facebook content wil gebruiken, moet het daarvoor toestemming vragen van de eigenaren. Ook moet Facebook zorgen dat gebruikers beter worden geïnformeerd als er wat veranderd in de gebruiksvoorwaarden en de privacy statements.

Volgens de Duitse Consumentenfederatie VZBV moet Facebook de beschermingsregels van gegevens in Europa naleven. Die Europese wetgeving is nu in ontwerp klaar voor behandeling in het Europese Parlement. Onlangs kwam de Europese databeschermingswaakhond nog tot de conclusie dat de databeschermingswet nog niet ver genoeg ging.

Big Brother Award

Facebook sleepte gisteravond nog een Big Brother Award in de wacht. De jury vond dat het bedrijf de prijs juist nu verdient omdat Facebook op het punt staat om naar de beurs te gaan. Het gaat dus veel geld ophalen, alleen op basis van de persoonsgegevens van de gebruikers.

Overigens had zeker 90 procent van de aanwezigen in de zaal een Facebook-account. En lang niet iedereen had de privacysettings aangepast.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten