Facebook test 'wensknop' met winkelketens

Door: Elmar Rekers Elmar | 09 oktober 2012 14:10

Nieuws

Facebook is samen met enkele winkelketens een test begonnen met een zogenoemde wenslijst-functie. Hiermee hoopt Facebook met het sociale netwerk een nieuwe stap te zetten in de richting van e-commerce.

Facebook laat tegenover persbureau Reuters weten dat er momenteel een test loopt met zeven grote winkelketens. Gebruikers kunnen hierbij middels de wensknop aangeven welke producten ze graag willen hebben, waarna deze in een persoonlijke wenslijst verschijnen die gedeeld kan worden met Facebook-vrienden.

"Mensen kunnen deze items vervolgens met enkele klikken aanschaffen vanuit Facebook", zegt Facebook over de nieuwe functie. De 1 miljard Facebook-gebruikers worden volgens Reuters aangespoord om bijvoorbeeld cadeaus voor vrienden te kopen aan de hand van de wenslijstjes. Het sociale netwerk lijkt hiermee diens e-commerce activiteiten dus sterk te willen uitbreiden.

Collections

De test, met de werktitel Collections, loopt momenteel onder meer bij Victoria's Secret en Pottery Barn. Hoewel Facebook zegt dat het geen geld krijgt voor aankopen die via het netwerk verlopen, verwacht analist Colin Sebastian van Robert W. Baird dat er weldegelijk verschillende verdienmodellen voor handen zijn. Het meest voor de hand liggend is volgens hem dat Facebook straks betaald krijgt voor ieder product dat op een wenslijst wordt geplaatst, net zoals dat nu ook het geval is bij de Facebook-advertenties.