Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Gartner: Tablets oorzaak structurele verandering pc-markt

Door: | 14 januari 2013 11:47

Internet & Thuis

In het vierde kwartaal van 2012 is de wereldwijde verkoop van pc's met 4,9 procent gedaald tot 90,3 miljoen ten opzichte van de laatste 3 maanden van 2011.

Dat maakt marktonderzoeker Gartner vanmorgen bekend. Volgens Gartner is er sprake van een structurele omslag op de computermarkt door de nog altijd stijgende populariteit van tablets.

"Tablets hebben de markt drastisch veranderd, niet zozeer door de pc-verkopen te kannibaliseren, maar door computergebruikers eerder tot de aanschaf van een tablet te verleiden dan ze aan te zetten tot een vervangingsaankoop voor hun oude computer'', zegt hoofdanalist Mikako Kitagawa van Gartner. "Ooit voorzagen we dat consumenten een pc en een tablet naast elkaar zouden gebruiken. Nu gaan we er van uit dat pc's worden opgebruikt, waarna er een tablet voor in de plaats komt.'"

Hewlett-Packard was net als in het vierde kwartaal van 2011 de populairste computerfabrikant met een marktaandeel van 16,2 procent. Het bedrijf verkocht ruim 14,6 miljoen pc's. Lenovo was tweede met een marktaandeel van 15,5 procent en de verkoop van bijna 14 miljoen computers. Dell zag zijn marktaandeel dalen van 12,2 naar 10,2 procent, maar wist de derde plek te behouden.

0 Reacties op: Gartner: Tablets oorzaak structurele verandering pc-markt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.