Google onder Europese antitrustloep

De Europese Commissie onderwerpt Google, bijna een jaar nadat het vooronderzoek is gestart, aan een volledig antitrustonderzoek. Dit vanwege klachten van Europese concurrenten.

De Amerikaanse zoekmachine wordt door drie Europese concurrenten beschuldigd van concurrentievervalsing. Het marktdominante Google zou zoekresultaten hebben bijgesteld om de concurrenten 'weg te moffelen' in de zoekresultaten. Eén van die concurrenten is een door Microsoft opgekochte Britse zoekmachine: Ciao!, tegenwoordig Ciao! from Bing geheten.

Al sinds februari

De Europese Commissie (EC) is in februari dit jaar al een voorlopig onderzoek begonnen naar eventuele antitrustpraktijken van Google. Dat vooronderzoek wordt nu omgezet in een formeel volledig onderzoek. De antitrusttak van de EC stelt dat het gaat om beschuldigingen van oneerlijke behandeling in zowel de gratis als de gesponsorde zoekresultaten.

De Europese antitrustonderzoekers gaan nu uitzoeken of Google zijn Europese gespecialiseerde zoekconcurrenten heeft benadeeld door hun lagere posities te geven in de zoekresultaten. Daarnaast onderzoekt de EC of Google zijn eigen gespecialiseerde zoekdiensten, zogeheten vertical search, heeft voorgetrokken door die voorkeursposities te geven.

Gratis en gekocht

Wat de gesponsorde zoekresultaten betreft, gaat het om aantijgingen dat Google de zogeheten Quality Score voor deze vertikale concurrenten met opzet heeft verlaagd. Die kwaliteitsscore is één van de factoren die de prijs bepaalt die adverteerders moeten betalen aan Google.

Verder zijn er nog beschuldigingen dat het marktdominante Google exclusiviteit afdwingt bij adverteerders en bij computer- en softwareleveranciers. Die bedrijven kunnen daardoor bepaalde advertenties niet plaatsen op websites zoals die van de concurrerende zoekmachines.

Tot slot onderzoekt de EC de verdenking van door Google opgelegde beperkingen voor ads-data. Dit betreft de overdracht van informatie die is vergaard uit online-advertentiecampagnes, om die data te gebruiken op andere advertentieplatformen, die dus concurreren met Google.

'Geen gronden'

Google verklaart volledig mee te werken aan het onderzoek, maar stelt wel dat de kwestie geen gronden heeft. De antitrustaandacht van de EC zou simpelweg een onvermijdelijk gevolg zijn van Google's succes.

Hoofdjuriste Julia Holtz van Google blogde begin dit jaar al: "We hebben altijd hard gewerkt om ons ervan te verzekeren dat ons succes op een correcte wijze wordt behaald; door technologische innovatie en fantastische producten."

Holtz stelde dat het bedrijf zijn succes niet dankt aan het insluiten van zijn gebruikers of adverteerders. Ze verwees daarbij naar het data-exportinitiatief van Google voor eindgebruikers en naar de exportoptie voor data uit AdWords-campagnes. Holtz stelde ook dat Google geen kunstmatige barrières opwerpt voor andere bedrijven om de markt te betreden.

Hand van Microsoft

Het bedrijf wees er ook op dat andere vertikale zoekmachines, zoals Opodo, Moneysupermarket.com en Expedia, wel hoog opduiken in Google zoekresultaten. Overigens was laatstgenoemde ooit in handen van Microsoft. Verder was volgens Google de relatie - en AdSense-deal - met Ciao! prima totdat Microsoft dat bedrijf kocht in 2008.

Holtz verwachtte begin dit jaar nog dat het EC-vooronderzoek niet zou leiden tot een formeel, volledig onderzoek. “We hopen dat we de commissie ervan kunnen overtuigen dat het geen zaak is om te vervolgen. Ik heb er vertrouwen in dat ze tot de conclusie zullen komen dat er niets aan de hand is”, zei ze. De topjurist noemde toen al Microsoft als de grote concurrent en de kwade genius achter deze klachten.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten